Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Hur menar du nu, det blir väl en permanent störning? Alla utlägg som hamnar i glappet måste täckas med likvida privata medel eller andra kort varje månad inte bara en gång.

Det innebär att du får ligga ute med privata pengar första gången men sedan kommer du ikapp på nästa lön. För den som har vilda svängar i storleken på utläggen blir det såklart tokigt, inte minst om man är lagd åt det hållet att man har problem med att låta pengar ligga kvar på kontot.

Jag har svårt att se att det skulle vara ett tillräckligt stort issue för att tacka nej till Fly Premium.

Har de slutat med (eller omöjliggjort) efaktura i samband med detta? Jag har bara min "faktura" i appen och inte som e-faktura.

För den som har vilda svängar i storleken på utläggen blir det såklart tokigt, inte minst om man är lagd åt det hållet att man har problem med att låta pengar ligga kvar på kontot.

Jag har svårt att se att det skulle vara ett tillräckligt stort issue för att tacka nej till Fly Premium.
Personligen så är jag inte så sugen på att ha pengar liggandes på ett 0-ränte konto när det finns bättre alternativ men det som stör mig mest är väl att det blir svårare att ha koll när det inte är hela månader. Men det är väl just det som SEB är ute efter så att fler drar på sig ränte-fakturor.

Men håller med dig, problemet är inte tillräckligt stort för att jag ska säga upp kortet. Hade det funnits ett bra alternativ så hade jag dock gärna bytt…

Något man kan försöka göra just för köp som är utlägg är att tajma det till precis efter brytdatum. Det är klart att det inte går till 100%, men tex resebokningar i mitten av månaden kan kanske vänta en vecka. Har man cut-off till lönesystemet tex 5.e i månaden så är det 10-15 dagar man kan försöka styra om köp från. Dvs boka upp allt man vet om precis innan cut-off för kvitto-redovisning och sedan ligga lågt till dess brytdatum har inträffat.

Websidan har slutat att fungera, tillfälligt eller?

Attachments

• 1773843453197.png
    1773843453197.png
    14,2 KB · Visningar: 25
Eftersom alla verkar vara så enhälliga om att det här är det sämsta som har hänt sedan oskivat bröd, så vill jag påminna om en fördel: Samma kreditgräns räcker längre nu när den bara behöver täcka 45 dagars användning, istället för 60.

Eftersom alla verkar vara så enhälliga om att det här är det sämsta som har hänt sedan oskivat bröd, så vill jag påminna om en fördel: Samma kreditgräns räcker längre nu när den bara behöver täcka 45 dagars användning, istället för 60.
I teorin är det ju så men det är ju samma sak som att betala in före förfallodatum. Hur som helst så skulle jag nog inte ta för givet att några spärrar har justerats.

Edit: Dessutom stod det ju något om att de kunde komma att justera kreditgränsen.

I teorin är det ju så men det är ju samma sak som att betala in före förfallodatum.
Väl medveten om att det här naturligtvis bara spelar roll på marginalen, men jag tror inte det är riktigt samma sak. Att betala in före förfallodatum har ju de senaste åren INTE frigjort mer kreditutrymme.

Toppen