Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Jag har nu frågat SEB och kundtjänsten menar att jag har delbetalat. Dvs om man har en faktura på 10 000kr och det har inkommit en kredit på 2500kr mellan faktura-datum och förfallodatum så kommer det att anses att man delbetalar om man inte betalar exakt 10 000kr.

Det jag tror att de ändrat på är att man låter alla transaktioner få ett förfallodatum direkt vid bokföringen. För debiteringar känns det intuitivt - bokförs debiteringen efter brytdatum för fakturan åsätts den det förfallodatum som gäller nästa månads faktura. För krediteringar mindre så - en kreditering som bokförs hos SEB t.ex. den 20.e maj får 28 juni som förfallodatum, dvs gottskrivs inte kunden förrän nästa faktura förfaller, i det här exemplet 38 dagar senare. Tänk det som att den räntefria krediten kunden har mellan köp och förfallodag nu också omfattar en räntefri debit för SEB med samma tidsperiod.

Dessutom verkar det inte räcka att reglera "delbetalningen" genom att betala in. Jag gjorde nämligen det så fort jag såg att jag fått en ränte-debitering. Men månaden efter fortsatte SEB debitera ränta för exakt samma "delbetalning" igen. Deras förklaring är otydlig, men jag förstår den som att kontot måste nå exakt noll i kredit på förfallodagen. Även om du fullbetalar fakturan inkl räntedebiteringen så "återaktiveras" det "delbetalda" beloppet om det kommer in en enda debitering mellan att du fullbetalt fakturan och förfallodatum (alt. månadsskiftet).

SEB valde att på "goodwill" kreditera en av de två räntedebiteringarna för exakt samma delbetalning men håller fast vid att detta är fullt normalt.
Den här "delbetalningsläget" syns inte, men om man blir debiterad t.ex. "Ränta På Utnyttjad Kredit 260331" så behöver man kontakta SEB och be att få betala av denna delbetalningskredit separat.

Dvs min slutsats är fortsatt att fakturan alltid måste betalas med minst det fakturerade beloppet för att det inte ska räknas som delbetalning och generera räntekostnader.
Och så klart att man behöver se upp med SEB rent generellt.

Om man kollar i appen under invoices->past och det står paid så borde det vara problemfritt?

Om man kollar i appen under invoices->past och det står paid så borde det vara problemfritt?
Borde, men jag kan inte bekräfta. Alla mina står som betalda men som sagt debiteras ränta löpande.
Jag ser inte när eller hur fakturorna kom i status 'betald' så det kan ju ha stått något om avbetalningsplan på april-fakturan tidigare.
Man kan ju följa upp gjorda betalningar i appen för att vara säker, men jag känner inte för det. Enklare att betala fakturans fulla belopp och kräva utbetalning på eventuella tillgodon efter en kredit.

IMG_20260625_205725.jpg

Screenshot.jpeg

Gäller tydligen från 30 september så inte direkt applicerbart på ditt fall men man kan se sambandet:

Nya villkor från 30 september‌ 2026​

Vi uppdaterar villkoren för ditt SAS EuroBonus Mastercard. Förändringarna är tänkta att göra det tydligare för dig som kund och säkerställa att de är i linje med gällande lagkrav.​
Kort om de viktigaste förändringarna:
  • Vi förtydligar hur reklamationer av köp eller uttag på kortet går till, så att du enkelt vet vad du kan förvänta dig och hur vi hjälper dig.
  • Vi uppdaterar vår möjlighet att säga upp outnyttjat kreditutrymme i linje med gällande lagkrav.
Du hittar de uppdaterade villkoren på saseurobonusmastercard.se
Om du inte vill acceptera ändringarna
Du kan när som helst fram till 30 september 2026 säga upp kortet utan kostnad genom att skicka ett säkert meddelande i SAS EuroBonus Mastercard-appen.

Vi vill samtidigt önska dig en fin och avkopplande sommar.

Vänliga hälsningar
SEB Kort i samarbete med SAS EuroBonus​

Borde, men jag kan inte bekräfta. Alla mina står som betalda men som sagt debiteras ränta löpande.
Jag ser inte när eller hur fakturorna kom i status 'betald' så det kan ju ha stått något om avbetalningsplan på april-fakturan tidigare.
Man kan ju följa upp gjorda betalningar i appen för att vara säker, men jag känner inte för det. Enklare att betala fakturans fulla belopp och kräva utbetalning på eventuella tillgodon efter en kredit.
Om SEB:s tolkning är att en kreditering som bokförts före förfallodagen ändå inte minskar den kontoskuld som måste vara betald för att undvika ränta, så är det svårt att utläsa av villkoren. Tvärtom står det att ränta tas ut på den del av kontoskulden som är obetald efter förfallodagen. En bokförd kreditering borde då rimligen minska kontoskulden.

Dessutom gäller generellt inom konsumenträtten att standardvillkor ska vara klara och begripliga. Om ett standardvillkor är oklart brukar det tolkas till konsumentens fördel. Om villkoren inte tydligt säger att krediteringar före förfallodagen inte påverkar kontoskulden finns det därför ett ganska starkt argument för att de ska göra det, och att någon ränta då inte ska tas ut på det krediterade beloppet.

Skulle det däremot visa sig att SEB:s tolkning faktiskt är den avsedda innebörden av villkoren, då tycker jag att man åtminstone börjar nosa på frågan om oskäliga avtalsvillkor.

Samtidigt skulle jag nog själv tveka kring att driva frågan eftersom I praktiken kan SEB säga upp den löpande krediten och även om banken måste meddela att krediten sägs upp och ange skälen, behöver det inte handla om något avtalsbrott från kundens sida. Jag vill (än så länge) ha kvar mitt kort och aktar mig därför att bråka med dom i onödan.

Som jag fick reda på av kundtjänsten måste man ringa in för att få krediteringar att räknas som betalningar till fakturan för de som har det nya systemet. Oklart om det kommer vara så hela tiden eller om det är något som åtgärdas med tiden. Detta fick jag reda på då jag fortfarande är på det gamla systemet då jag får fakturan i början av månaden.

Toppen