Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Så vissa får ändringen redan denna månad medan andra är kvar på gamla villkoren fram till nästa månad? Jag fick, som vanligt, faktura i början av mars med förfallodatum i slutet av mars. Nästa brytdatum 19 april enligt appen.

Hm, jag kan se min faktura (med brytdatum 17 mars) i appen men den har inte dykt upp som e-faktura hos min bank. Kanske tar några dagar från att den skapats?

Nytt utseende på kontoutdraget verkar det vara som sagt. Sidhuvudet ser ut som att det är designat av någon som precis upptäckt tabellfunktionen i Word och nöjt sig så.

Under detta har man gjort ny struktur för kolumnerna, från detta:
96317db99f8a7b562f652db09b2ee5e7.jpg

till detta:
87ca5c4215a18ec229ef92d6402956af.jpg

Förutom den (för mig obegripliga) tillkomna kolumnen ”Moms*” (utan förklaring av asterisken) har man i praktiken på grund av byte till bredare (!) typsnitt dragit ihop kolumnerna ort och valuta så att texten flyter in i varandra på sätt som påminner om AI-svammel:

711e0d14a0af0ab7aff4d06c3c4ecffd.jpg

Att slå ihop bokföringsdag med valutakurs i samma kolumn är ännu något sämre än att slå ihop det med utländskt belopp, vilket i kombination med att man minskat radavståndet gjort siffergeggan värre:

a174cfaab204afdc0e9c53736e5fe493.jpg

Finns det inte regler mot hur dålig design som tillåts i kommunikation med konsumenter av tillgänglighetsskäl?

Toppen