Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Har inte begagnat feeder-konceptet ännu, tolkar jag det rätt att jag kan hitta ex.vis CDG-SFO med AF som jag bokar som vanligt på hemsidan, sedan när man hittar anslutning till CDG så ringer man kundtjänst som hakar på de benen utan extra kostnad? Som jag också förstår kan feeder vara i två ben, så i exemplet ovan LLA-ARN-CDG (och tvärt om) skulle räknas som feeders?

Stockholm för oss i Norrland är ju så ocentralt :)
1773224248615.png

Har inte begagnat feeder-konceptet ännu, tolkar jag det rätt att jag kan hitta ex.vis CDG-SFO med AF som jag bokar som vanligt på hemsidan, sedan när man hittar anslutning till CDG så ringer man kundtjänst som hakar på de benen utan extra kostnad? Som jag också förstår kan feeder vara i två ben, så i exemplet ovan LLA-ARN-CDG (och tvärt om) skulle räknas som feeders?

Stockholm för oss i Norrland är ju så ocentralt :)

kan vara fler än två också

Sitter på en hög poäng och en voucher samt ett önskemål att åka till Japan igen slutet av december. Någon som har ett hum hur det brukar se ut med bonusplatser sista veckan i december samt om det dyker upp returflyg från HND i mitten på januari? Ekonomi går bra bara jag kommer iväg..

Som någon annan nämnde tar nu även (premium)ekonomiplatserna stryk. Hade varit kul att faktiskt få användning för sina poäng men det lutar nog åt att boka direkt med ANA istället nu när priserna är på en skaplig nivå. Kan tyvärr inte heller vara bortrest i flera månader för att hitta en enstaka returflight..

måste det vara en feeder som finns tillgänglig som bonusflight, eller kan det vara vilken flyg som helst med SAS, KLM, AF...
Ja, det måste finnas tillgänglighet som bonusflight och sedan måste du få en bra kundtjänstagent i agentrouletten. Utöver det så går det bara när solen nästan står i zenit, kalendern råkar visa onsdag i vecka 42, året är delbart med fyra men inte med hundra, månen är i tilltagande fas, molntäcket är exakt noll oktas, Mars och Venus står inom fem grader från varandra på kvällshimlen och Merkurius gör en liten retrograd krumelur nära horisonten.

Sitter på en hög poäng och en voucher samt ett önskemål att åka till Japan igen slutet av december. Någon som har ett hum hur det brukar se ut med bonusplatser sista veckan i december samt om det dyker upp returflyg från HND i mitten på januari? Ekonomi går bra bara jag kommer iväg..

Som någon annan nämnde tar nu även (premium)ekonomiplatserna stryk. Hade varit kul att faktiskt få användning för sina poäng men det lutar nog åt att boka direkt med ANA istället nu när priserna är på en skaplig nivå. Kan tyvärr inte heller vara bortrest i flera månader för att hitta en enstaka returflight..

Finns hur mycket som helst om poängkostnaden inte är viktig. Bara att använda någon av de söktjänster som finns och söka ifrån/till de stora hubbarna i Europa. Lycka till!

Förställde mig att så var fallet. Upplever att väldigt många awardresor skulle gynnas av att SAS tar en öppnare ställning till att bistå med feeders på egen metall. Nu står och faller många Awards med att man har bra långa legs men måste ta sig till CDG/AMS för egen maskin på separat biljett.
Njae, det finns ju en flight som är optimal på ARN-CPH för att mata nästan alla långlinjer, avgång 9:55 eller vad det är. Skulle inte vara hållbart att sas öppnar upp obegränsat med feeder möjligheter på den och andra flighter där omkring, skulle bli väldigt få platser kvar till försäljning få.

Man får ju boka egen separat flight i värsta fall och så länge kunder nöjer sig med det och inte överger sas permanent så lär inte detta ändras.

Njae, det finns ju en flight som är optimal på ARN-CPH för att mata nästan alla långlinjer, avgång 9:55 eller vad det är. Skulle inte vara hållbart att sas öppnar upp obegränsat med feeder möjligheter på den och andra flighter där omkring, skulle bli väldigt få platser kvar till försäljning få.

Man får ju boka egen separat flight i värsta fall och så länge kunder nöjer sig med det och inte överger sas permanent så lär inte detta ändras.

Obegränsat var det ej frågan om. Vi behöver ej gå från en extrem till en annan.

Det är svårt att veta vad som faktiskt gäller när en person i chatten skriver att
Att visa flyg som folk hittar i separata sökningar inte går att koppla på befintliga bokningar är inget nytt, har varit så sedan innan Skyteam. Du kan dock inte se detta själv utan måste ringa in för att kontrollera.

En dålig agent känner man ofta igen på att de är tveksamma och ger ett intryck av att inte helt ha koll på saker, och sedan kommer med "bortförklaringar" som man vet inte stämmer (en klassiker är att det man ser på sas hemsida är cacheade resultat, vilket inte stämmer för fem öre).

Feeders kan vara valfritt skyteam bolag som trafikerar nämnda hubbar i Europa, behöver inte vara SAS (ett exempel på när kundtjänst hittar på saker).

Det stämmer dock att det är KLM som sätter reglerna för sina awards hur de går att kombinera i en bokning. Där har agenterna helt rätt, att det är utanför SAS kontrol.
Det blir ganska svårt att veta vad som faktiskt gäller när en representant i chatten säger att det är möjligt att kombinera alla flygtider på sträckan LHR-AMS-ARN som feeder, men att jag inte kan flyga olika kabinklasser. När jag sedan påpekar att det visst ska gå att blanda klasser så bekräftar personen att det givetvis går. Men sedan så hittar inte samma person nu flyget LHR-ARN. När jag därefter ringer in så får jag som svar att det endast finns ett alternativ för feeder och att det inte går att välja avgångstid från AMS.

Sedan får jag även rekommendationen att kontakta KLM, för att be dem släppa på flygavgången för LHR-AMS. Vad jag vet så har väl detta aldrig någonsin gått, då de bara hänvisar till Eurobonus.

Det är svårt att veta om det de säger stämmer, eller om det faktiskt finns avgångar men att det inte är någon som vet hur det egentligen går till.. :) Precis varenda en av agenterna svara olika.

Toppen