Senaste nytt

Washington DC samt två dagar i bil med 12-åring

I början av april så skall jag och yngsta sonen, tolv år, lyxa till det med en far-son-resa till Washington. Vi har redan fixat 1D+F både på ditresan och hemresan. Tanken är tre nätter i Washington, så i realiteten två hela dagar. Sen tar vi oss ut till IAD och hyr bil för att ta en kort roadtrip på två dagar. Sonen har snöat in på "Country Roads" av John Denver, har väl handbollen att tacka för det, så rutten just nu ser ut att gå söderut längs med Shenandoah River, dvs köra i Mountain Mama och bara insupa den vackra naturen. Sonen har inte heller varit på någon Walmart någon gång, och är grymt fascinerad över att man kan köpa (rosa) gevär och 4 liter majonnäs i samma affär.

Behöver tips och idéer vad mer man kan göra. Mina roadtrips i USA med GP brukar oftast handla om att äta en massa kycklingvingar, åka rejält långt i bil och dricka en massa öl. Kycklingvingar funkar fortfarande, men åka långt och dricka öl är ju inte lika gångbart med en 12-åring.

Vi har just nu 2 hotell bokade i Washington, för att ha "worst case", dels Hamilton nära Vita Huset, samt Holiday Inn - Natl Mall som är nära Air&Space musuem. Tanken är att besöka både Smithsonian och Udvar-Hazy vid flygplatsen. Det vi har att göra just nu i Washington är att se Vita huset och National Mall samt några museum.

Vi har ju tex @Kris som precis varit iväg med sin son, och @sembl som bor "i krokarna" som kanske har tips?

Skall vi bo någon annanstans, hur är tex the Wharf?
Vad mer att hitta på i Washington i början av april, körsbärsblomning?
Bra restauranger, kycklingvingar, BBQ etc
Något vi inte får missa under vår korta road trip?

I början av april så skall jag och yngsta sonen, tolv år, lyxa till det med en far-son-resa till Washington. Vi har redan fixat 1D+F både på ditresan och hemresan. Tanken är tre nätter i Washington, så i realiteten två hela dagar. Sen tar vi oss ut till IAD och hyr bil för att ta en kort roadtrip på två dagar. Sonen har snöat in på "Country Roads" av John Denver, har väl handbollen att tacka för det, så rutten just nu ser ut att gå söderut längs med Shenandoah River, dvs köra i Mountain Mama och bara insupa den vackra naturen. Sonen har inte heller varit på någon Walmart någon gång, och är grymt fascinerad över att man kan köpa (rosa) gevär och 4 liter majonnäs i samma affär.

Behöver tips och idéer vad mer man kan göra. Mina roadtrips i USA med GP brukar oftast handla om att äta en massa kycklingvingar, åka rejält långt i bil och dricka en massa öl. Kycklingvingar funkar fortfarande, men åka långt och dricka öl är ju inte lika gångbart med en 12-åring.

Vi har just nu 2 hotell bokade i Washington, för att ha "worst case", dels Hamilton nära Vita Huset, samt Holiday Inn - Natl Mall som är nära Air&Space musuem. Tanken är att besöka både Smithsonian och Udvar-Hazy vid flygplatsen. Det vi har att göra just nu i Washington är att se Vita huset och National Mall samt några museum.

Vi har ju tex @Kris som precis varit iväg med sin son, och @sembl som bor "i krokarna" som kanske har tips?

Skall vi bo någon annanstans, hur är tex the Wharf?
Vad mer att hitta på i Washington i början av april, körsbärsblomning?
Bra restauranger, kycklingvingar, BBQ etc
Något vi inte får missa under vår korta road trip?
Vi bodde nere på The Warf på Hyatt House och gillade både hotellet och The Warf. Trevliga restauranger och bra rörelse på kvällen. Sen att bo så nära vattnet är alltid trevligt. Vi hade rum på översta våningen och såg över till Pentagon från rummet. Att ta grabben på en match/slutspels match i NHL är alltid kul. Bra Mexikansk mat på flera ställen i Washington om man gillar det. Lätta att gå till det mesta man vill se om man bor nere på The Warf.

Vi bodde nere på The Warf på Hyatt House och gillade både hotellet och The Warf. Trevliga restauranger och bra rörelse på kvällen. Sen att bo så nära vattnet är alltid trevligt. Vi hade rum på översta våningen och såg över till Pentagon från rummet. Att ta grabben på en match/slutspels match i NHL är alltid kul. Bra Mexikansk mat på flera ställen i Washington om man gillar det. Lätta att gå till det mesta man vill se om man bor nere på The Warf.
Så the Wharf är gångavstånd till National Mall och Vita huset? Vi har funderat på hockey eller basket, men vi har tidigare sett Rangers i MSG så sonen är lite svårflirtad...

Så the Wharf är gångavstånd till National Mall och Vita huset? Vi har funderat på hockey eller basket, men vi har tidigare sett Rangers i MSG så sonen är lite svårflirtad...
Ja det är gångavstånd. Men det är ganska bra drag även i Capital Arena. Gå till informationen och säg att ni är first timers så får grabben diplom :)

Efter att ni hämtat upp hyrbilen på IAD, kör till Front Royal och angör den norra delen av Skyline Drive. Riktigt vacker körning längs bergen och Shenandoah Valley. Antingen kör ni hela vägen ner till I-64 och tar en natt i Charlottesville eller så tar man det lugnare och stannar efter halva i t.ex. Harrisonburg och sedan fortsätter ni mot Charlottesville och stannar där den andra natten innan tillbakafärden till IAD.

Om ni kör ner till Charlottesville redan dag 1 hinner ni ju vidare till t.ex. Historic Triangle dag 2. Ta en natt i Williamsburg. Om man vill bo lyxigt i "gammeldags miljö" kan jag tipsa om Williamsburg Inn. Sedan tre timmars körning tillbaka till IAD dag 3 för kvällsflyg (?) hem.

Walmart finns ju överallt.

Efter att ni hämtat upp hyrbilen på IAD, kör till Front Royal och angör den norra delen av Skyline Drive. Riktigt vacker körning längs bergen och Shenandoah Valley. Antingen kör ni hela vägen ner till I-64 och tar en natt i Charlottesville eller så tar man det lugnare och stannar efter halva i t.ex. Harrisonburg och sedan fortsätter ni mot Charlottesville och stannar där den andra natten innan tillbakafärden till IAD.

Om ni kör ner till Charlottesville redan dag 1 hinner ni ju vidare till t.ex. Historic Triangle dag 2. Ta en natt i Williamsburg. Om man vill bo lyxigt i "gammeldags miljö" kan jag tipsa om Williamsburg Inn. Sedan tre timmars körning tillbaka till IAD dag 3 för kvällsflyg (?) hem.

Walmart finns ju överallt.
Ja, Walmart är inte min fascination, var bara en parantes att barn inte alltid är så svårflörtade .

Grymt med färdvägen! Vi har just nu en natt i Staunton och sen är min tanke just nu att vända norrut igen till Harpers Ferry för att se Potomac och Shenandoah flyta samman. Men du tycker vi skall fundera på att fortsätta söderut istället?

Om ni är intresserade av historia så är ju Williamsburg / Jamestown definitivt värt ett besök. Jamestown var ju den första engelska bosättningen. In the beginning, all of America was Virginia. Colonial Williamsburg påminner lite om ett amerikanskt Skansen. Man kan dessutom bo mitt i det!

Om naturupplevelser är det främsta målet tänker jag att den preliminära planen annars är bra. Det är mycket vackrare i dalarna runt bergen än vad det är runt Richmond t.ex.. I-95 tillbaka till Washington är inget mer än en transportsträcka.

Air and space museum är väl ett måste givet forumet.
Att ta en guidad tur i kapitolium är mäktigt, men vet inte om det är möjligt längre? Förr släpptes biljetter varje morgon om jag minns rätt.

En röst även här för Skyline Drive/Blueridge Parkway, enligt tidtabell.
Och Udvar-Hazy. Ett av två ställen i världen med Concorde OCH rymdfärja.

Förträffligt reseprojekt!
Har inte tagit kidsen med till Washington (ännu...). Men ovan nämnda förslag är ju super. Med betoning på air and space museum... För en 12 åring kan ju säkert 'the big five' (vita huset, Kapitomium etc) vid the Mall vara intressant, i synnerhet med lite prep.

Vet inte hur mycket ni är beredda att köra. Om grabben gillar bilar kan ni ju hyra något amerikanskt vrålåk å susa runt.

En bit att köra, men Norfolk och Battleship Wisconsin kanske kan vara intressant? Eller bränna tvärs över Delaware, ta färjan Lewes-Cape May och köra lite längs kusten. Är inte själv så förtjust i Atlantic City, men det är ju åt det hållet också.

Körde själv en liten detour till Harrisburg på väg från Pittsburgh till DC för många herrans år sen. Från DC, en nätt förmiddagstur om man vill se lite energiförsörjningshistoria. Behöver nog hajpas en den för en 12åring dock :D

Gettysburg är ju också inom räckhåll för annan slags historia.

Oavsett - uppleva det 'vanliga' USA med junkfood, wallmart, gallonförpackningar med mjölk (och majonnäs), guns and ammo (både the real deal och magasinet), konstiga läsksorter (kör peps-bingo och rada upp to flaskorna på hooden på ert vrålåk eftersom ni hittar nya obskyra sorter) etc.

Hittade faksikt en 20 år gammal bild där vi gjorde det. Minns Pepsi Jazz som ett riktigt bottennapp.
IMG_1208.jpg

Bon voyage!

Toppen