Senaste nytt

Washington DC samt två dagar i bil med 12-åring

Om ni vill se den amerikanska demokratins kärna så är kapitolium roligare än vita huset (sistnämnda bockar man i princip på några minuter eftersom man inte kan komma särskilt nära).

En destination som lämnade stort avtryck på mig som liten när jag första gången besökte DC (var 16) var Arlington Cemetery. Som svensk får man inte uppleva riktigt under uppväxten vilka enorma uppoffringar våra europeiska och amerikanska vänner gjorde för vår frihet. Att se mängden av gravstenar på den kyrkogården gav mig på sätt och vis perspektiv på detta. Bara en tanke ifall du vill göra en aktivitet som kanske inte är rolig men ändå lärorikt på ett emotionellt plan :)

Om ni är intresserade av historia så är ju Williamsburg / Jamestown definitivt värt ett besök. Jamestown var ju den första engelska bosättningen. In the beginning, all of America was Virginia. Colonial Williamsburg påminner lite om ett amerikanskt Skansen. Man kan dessutom bo mitt i det!

Om naturupplevelser är det främsta målet tänker jag att den preliminära planen annars är bra. Det är mycket vackrare i dalarna runt bergen än vad det är runt Richmond t.ex.. I-95 tillbaka till Washington är inget mer än en transportsträcka.
Jag brukar försöka hålla mig ifrån Interstates så långt det är möjligt. Jag funderar på att ta Skyline Drive söderut, sova i Staunton och där korsa I-81 och dagen efter köra norrut dena gång väster om I-81.

Förträffligt reseprojekt!
Har inte tagit kidsen med till Washington (ännu...). Men ovan nämnda förslag är ju super. Med betoning på air and space museum... För en 12 åring kan ju säkert 'the big five' (vita huset, Kapitomium etc) vid the Mall vara intressant, i synnerhet med lite prep.

Vet inte hur mycket ni är beredda att köra. Om grabben gillar bilar kan ni ju hyra något amerikanskt vrålåk å susa runt.

En bit att köra, men Norfolk och Battleship Wisconsin kanske kan vara intressant? Eller bränna tvärs över Delaware, ta färjan Lewes-Cape May och köra lite längs kusten. Är inte själv så förtjust i Atlantic City, men det är ju åt det hållet också.

Körde själv en liten detour till Harrisburg på väg från Pittsburgh till DC för många herrans år sen. Från DC, en nätt förmiddagstur om man vill se lite energiförsörjningshistoria. Behöver nog hajpas en den för en 12åring dock :D

Gettysburg är ju också inom räckhåll för annan slags historia.

Oavsett - uppleva det 'vanliga' USA med junkfood, wallmart, gallonförpackningar med mjölk (och majonnäs), guns and ammo (både the real deal och magasinet), konstiga läsksorter (kör peps-bingo och rada upp to flaskorna på hooden på ert vrålåk eftersom ni hittar nya obskyra sorter) etc.

Hittade faksikt en 20 år gammal bild där vi gjorde det. Minns Pepsi Jazz som ett riktigt bottennapp.
Visa bifogad bild 173154

Bon voyage!
Grymt! Gillar iden med cola-bingo (ser att det inte bara är Pepsi :D), den stjäl jag! Junior är den som ärvt min fascination för road trips, den äldsta sonen har inget emot att avverka 100 mil på en dag, men han förstår inte tjusningen med road trips. Junior har redan påbörjat en spellista för vår resa (alldeles för lite country så jag får smyga in lite musik också).

Håller med om "The Big Five", skall också se om man nuförtiden får åka upp i Washington-monumentet. Udvar-Hazy står högt även på min lista då jag inte varit där innan.

Gettysburg funderade jag på, men var där i höstas, och även om jag verkligen gillade människorna där tror jag inte junior hade förstått det...

Om ni vill se den amerikanska demokratins kärna så är kapitolium roligare än vita huset (sistnämnda bockar man i princip på några minuter eftersom man inte kan komma särskilt nära).

En destination som lämnade stort avtryck på mig som liten när jag första gången besökte DC (var 16) var Arlington Cemetery. Som svensk får man inte uppleva riktigt under uppväxten vilka enorma uppoffringar våra europeiska och amerikanska vänner gjorde för vår frihet. Att se mängden av gravstenar på den kyrkogården gav mig på sätt och vis perspektiv på detta. Bara en tanke ifall du vill göra en aktivitet som kanske inte är rolig men ändå lärorikt på ett emotionellt plan :)
Bra förslag, skall se om man kan komma in i Kapitolium nuförtiden. Håller helt med gällande Vita huset, men behöver ändå bockas av. Skall titta en gång till på Arlington, har inte varit där, men kanske läge nu.

I Washington hade jag lagt ett par timmar på International Spy Museum. Med backspegeln i högsta hugg hade nog min egen son tyckt att det hade varit roligare än Air & Space.
Bra förslag, lägger till det på min Googlemaps att-göra-lista!

Var i Washington på en dagtur förra månaden när jag bodde i New York för att just "bocka" av en del. Vita huset är verkligen en bara bocka av just nu. Om det är Trumps paranoia el allt byggande som gör att det är sjukt mycket avspärrningar. Så man kommer inte nära alls. Fick zomma fullt på telefonen för att se det själv.

Titta vita huset.

WH1.jpg

Närmsta punkt jag kunde hitta. Ser ni den lilla vita pricken längst bort?

WH2.jpg

Toppen