HildurViking
Medlem
Restaurangtips: Old Ebbit Grill, ligger precis vid Vita Huset. Bör förhandsbokas. Har på tre spontana försök fått bord en gång och då vid baren. Väldigt populärt med andra ord. https://maps.app.goo.gl/qR5mgoGysADa2kDZ8
Perfekt, nu är tre hotell bokade, slog till på Hyatt House för runt 3500 per natt. Vi får se var vi hamnar till slut.Ja det är gångavstånd. Men det är ganska bra drag även i Capital Arena. Gå till informationen och säg att ni är first timers så får grabben diplom![]()
Jag brukar försöka hålla mig ifrån Interstates så långt det är möjligt. Jag funderar på att ta Skyline Drive söderut, sova i Staunton och där korsa I-81 och dagen efter köra norrut dena gång väster om I-81.Om ni är intresserade av historia så är ju Williamsburg / Jamestown definitivt värt ett besök. Jamestown var ju den första engelska bosättningen. In the beginning, all of America was Virginia. Colonial Williamsburg påminner lite om ett amerikanskt Skansen. Man kan dessutom bo mitt i det!
Om naturupplevelser är det främsta målet tänker jag att den preliminära planen annars är bra. Det är mycket vackrare i dalarna runt bergen än vad det är runt Richmond t.ex.. I-95 tillbaka till Washington är inget mer än en transportsträcka.
Grymt! Gillar iden med cola-bingo (ser att det inte bara är PepsiFörträffligt reseprojekt!
Har inte tagit kidsen med till Washington (ännu...). Men ovan nämnda förslag är ju super. Med betoning på air and space museum... För en 12 åring kan ju säkert 'the big five' (vita huset, Kapitomium etc) vid the Mall vara intressant, i synnerhet med lite prep.
Vet inte hur mycket ni är beredda att köra. Om grabben gillar bilar kan ni ju hyra något amerikanskt vrålåk å susa runt.
En bit att köra, men Norfolk och Battleship Wisconsin kanske kan vara intressant? Eller bränna tvärs över Delaware, ta färjan Lewes-Cape May och köra lite längs kusten. Är inte själv så förtjust i Atlantic City, men det är ju åt det hållet också.
Körde själv en liten detour till Harrisburg på väg från Pittsburgh till DC för många herrans år sen. Från DC, en nätt förmiddagstur om man vill se lite energiförsörjningshistoria. Behöver nog hajpas en den för en 12åring dock
Gettysburg är ju också inom räckhåll för annan slags historia.
Oavsett - uppleva det 'vanliga' USA med junkfood, wallmart, gallonförpackningar med mjölk (och majonnäs), guns and ammo (både the real deal och magasinet), konstiga läsksorter (kör peps-bingo och rada upp to flaskorna på hooden på ert vrålåk eftersom ni hittar nya obskyra sorter) etc.
Hittade faksikt en 20 år gammal bild där vi gjorde det. Minns Pepsi Jazz som ett riktigt bottennapp.
Visa bifogad bild 173154
Bon voyage!
Bra förslag, skall se om man kan komma in i Kapitolium nuförtiden. Håller helt med gällande Vita huset, men behöver ändå bockas av. Skall titta en gång till på Arlington, har inte varit där, men kanske läge nu.Om ni vill se den amerikanska demokratins kärna så är kapitolium roligare än vita huset (sistnämnda bockar man i princip på några minuter eftersom man inte kan komma särskilt nära).
En destination som lämnade stort avtryck på mig som liten när jag första gången besökte DC (var 16) var Arlington Cemetery. Som svensk får man inte uppleva riktigt under uppväxten vilka enorma uppoffringar våra europeiska och amerikanska vänner gjorde för vår frihet. Att se mängden av gravstenar på den kyrkogården gav mig på sätt och vis perspektiv på detta. Bara en tanke ifall du vill göra en aktivitet som kanske inte är rolig men ändå lärorikt på ett emotionellt plan![]()
Bra förslag, lägger till det på min Googlemaps att-göra-lista!I Washington hade jag lagt ett par timmar på International Spy Museum. Med backspegeln i högsta hugg hade nog min egen son tyckt att det hade varit roligare än Air & Space.
Det är faktiskt en rätt bra frukost på hotellet också vilket inte är så vanligt i USAPerfekt, nu är tre hotell bokade, slog till på Hyatt House för runt 3500 per natt. Vi får se var vi hamnar till slut.
Håller med Hyatt House har klart bra frukost för att vara i USA. Perfekt läge i The Wharf också. Tyckte mycket bra om Wharfområdet och då var vi ändå där vintertid. Skön puls och kort väg att gå till The Mall och alla sevärdheter.Det är faktiskt en rätt bra frukost på hotellet också vilket inte är så vanligt i USA