Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag kan flyga med partnerbolag men jag vill inte tillbringa 25-30 timmar på att ta mig till destinationen. Varför kan jag åka på 11 timmar när jag betalar med pengar? Det är ju SAS m.fl. som fyller tomma säten på poängkunder. Då ska det framgå i marknadsföringen att bonusresor kan eventuellt finnas till mindre attraktiva destinationer.
Alltså LMAO. Du kan åka på 11 timmar ARN-BKK när du betalar med pengar, för Norse och Thai flyger direkt till BKK. Det gör inte SAS.
Vill du att SAS ska starta upp direktlinje bara så du ska få använda dina poäng? Du söker efter flyg som inte existerar! Kanske du glömde att SAS böt allians?

Och varför ignorerade du mina förslag med KLM som tagit dig fram på kanske 16 timmar? Lätt aritmetik visar ju att 16 timmar INTE är 25-30 timmar, som var din smärtgräns. Där är uppfyller ju SAS marknadsföringen du klagar på också. Det är ynka 3 timmar längre än vad som är absolut snabbaste sättet SAS flyger dig till BKK från ARN, alltså via CPH.

Och om du en gång säger att SFO också duger, varför bokade du inte denna?

1768585045534.png

Aja, är väl mitt fel som försökte hjälpa någon som inte går att hjälpa. Du kom hit mest för att starta gräl, ljuga och inte läsa. Hoppas du inser att dina tomsäten till NYC lätt blir uppgrades åt andra = mer poäng åt SAS.

Tack för svar från någon som förstår.

Jag vet att det är SAS som äger problemet, jag ville bara försäkra mig om att det inte var bara jag som inte hittade hittade Bonusresor. Men nu inser jag ju att det är en hel arme med högskoleutbildade proffsbokare som inte heller lyckas hitta nån Bonusresa. Inte heller de föreslagna bokningkonsulter lyckades med uppdraget, tyvärr.
Men tack för alla kommentarer, det är alltid lika intressant att läsa hur de mest sofistikerade hjärnorna reagerar när sinnet tryter.

Jag köper en resa med Thai istället.

Mina poäng och 241 får bli tomsäten till NYC.

Jag hjälpte en kompis boka GOT-BKK förra veckan. Fast då med Air France, och inte sas.
Så jo, det finns visst bonusresor till BKK om du hade kunnat tänka dig boka med övriga flygbolag.

Jag vill boka SAS bonusresa ARN-BKK ToR men kan även tänka mig SFO, SEA,,ICN eller HND.

Jag kan åka i princip närsomhelst och i vilken class som helst.

Låter rimligt, inga problem att hitta något. Men...

jag vill bara hitta en SAS bonusbiljett till BKK 241

Varför kan jag åka på 11 timmar när jag betalar med pengar?
Hmm... inte så flexibelt längre?

Det är ju SAS m.fl. som fyller tomma säten på poängkunder.
Ja. Det är hela vitsen med bonusbiljetter. Hos SAS och hos alla flygbolag i världen.

En direkt CPH-BKK med SAS i business class kostar ofta runt 50k tor. ARN-BKK med Thai (som SAS inte längre delar allians med) kan lätt bli 70-80k. Inget bolag skulle slumpa ut platser som de kan få 80 000 spänn för till någon som kommer dragande med 100 000 eurobonuspoäng, vilket vemsomhelst kan tjäna ihop hur enkelt som helst. Det måste man väl ändå förstå?

Jag kan skriva under på att det är tråkigt att det har blivit svårare att ta sig till asien generellt och Bangkok specifikt, men det är inte omöjligt. Jag åkte själv nyligen med KLM, en mellanlandning i Amsterdam, tar inte längre tid än en mellanlandning i Köpenhamn. Men vill du ha direktflyg, nej, det går inte för vare sig SAS eller någon av dess allianspartners har en sådan direktlinje.

Visst kan SAS släppa fler platser. Då får de höja poängkostnaden så klart. Det fina är att Eurobonus faktiskt har en möjlighet att köpa vilken resa som helst med poäng, då betalar man vad just den resan faktiskt är värd, och blir kostnadsneutralt mot att köpa den med pengar. En sådan resa, ARN-BKK (med mellanlandning i Köpenhamn) i business, på attraktiva datum kostar typiskt runtomkring en miljon poäng.

Och som sagt, åker man dit SAS (och dess partners) flyger regelbundet hittar man mycket lättare biljetter. Jag bokade för några dagar sedan SFO och BOS nästa höst. Med SAS. I Business.

Men har man snöat in på att man bara kan åka till en enda destination (dessutom en rutt som inte trafikeras), och styvnackat vägrar ta till sig av de råd som ges på hur man lättare hittar resor och vad man kan leta efter, ja, då är det svårt.

Jag har rest under 20 års tid till många destinationer långt bort flera gånger per år med Bonusresor 241 från SAS utan problem. Tyvärr så krachade systemet totalt för ca 2 år sedan med obefintlig tillgång på Bonusresor.

Det är är ren lögn från din sida.

Här har du all tillgänglighet på SAS Longhaul sedan början av 2023. Berätta gärna för oss vad som hände för 2 år sedan som resulterade med "obefintlig tillgång på Bonusresor"? Ser fram emot ett svar.

Kredd till Awardplanner för tillgång till nedan data:

Screenshot 2026-01-16 at 22.18.22.png

Awardfares
Uppenbart är det spökresor som visas på Awardfares eftersom samma resor inte går att se hos SAS.
Jag som inte är så frekvent i mitt sökande. Är detta ett vanligt fenomen?

Awardfares
Uppenbart är det spökresor som visas på Awardfares eftersom samma resor inte går att se hos SAS.
Jag som inte är så frekvent i mitt sökande. Är detta ett vanligt fenomen?
En rimlig förklaring är att Awardfares visar cachade resultat om du gör breda sökninar, så om du inte gör en live-sökning på en specific rutt och hela den svängen.
Men ja, ibland är det missmatch och det visas saker som inte går att hitta. Men inte SÅ ofta.

Toppen