Kan summera nu och mini-reserapport:
Jag var bokad i ekonomiklass 0600 HEL-CPH och ville byta till 16- eller helst 11-flyget. Dagen innan avgång visas båda alternativen i appen men går ej att byta till något av dem - varje gång jag försöker i appen får jag "Failed"-meddelande. Enligt SAS hemsida säljs minst 9 platser på båda flygen i båda klasser (förvisso nog räknat från samma tillgänglighet). Efter några timmar med sporadiska försök lyckas jag byta till 16-avgången.
Jag fortsätter prova för 11-flyget lite då å då men utan att lyckas. Telefonsupporten kan inte hjälpa byta. 3 timmar innan dess avgång visas endast 4 platser till försäljning och samma Failed-meddelande i appen när jag försöker byta.
På vinst och förlust åker jag till flygplatsen till 11-flyget och i incheckningsdisken byter de mig till 11-flyget (efter samtal till support). Så slutet gott.
I gaten blir jag uppgraderad till affärsklass

.
Med tanke på uppgraderingen fanns det troligen för få platser i ekonomiklass för att appen skulle tillåta ombokning, även om det fanns minst 9 platser till försäljning. En förbättring skulle vara att man vid sådana tillfällen kan bli placerad på väntelista.
Några kommentarer om flyget också:
Jag har plats 3C och reser som vanligt endast med en mindre ryggsäck. 3A har med sig 3 (!) handbagage ombord på det lilla CRJ-planet: 2 ryggsäckar och en lampskärm. Han lägger en ryggsäck på hatthyllan ovanför rad 1. 1C kommer just då och undrar var hon ska göra av sitt bagage. Smärre ordväxling uppstår och som jag står upp undrar jag snällt om 4A kan ta sin rock istället för att ha den i hatthyllan. 4A går med på detta och det blir lite mer plats i hatthyllan. 3A går med på att skicka en av sina ryggsäckar till bagageutrymmet och det hela löser sig. Men hur kan det vara att gaten tillåter en passagerare ta med sig 3 förhållandevis skrymmande handbagage ombord på ett sådan litet plan?
Serveringen i affärsklass gjordes individuellt: mat + bröd + dryckesfråga per passagerare och sedan vidare till nästa. Jag blev tillfrågad om dricka men fick ej någon mat. Först då nästa passagerare serverades frågade jag flygvärdinnan om hon missat mig. Hon förklarade att eftersom jag blivit uppgraderad fanns det ej lastat mat till mig. Istället bad jag då om en chokladbolle och fick en sådan. Jag förstår helt att man inte har mat till mig, men det kunde ha berättats istället för att ignorera mig.
Serveringen för mig i affärsklass
Visa bifogad bild 170332
Notis också: Just nu väldigt lång kö till passkontrollen i Kastrup pir D. Kön sträcker sig förbi loungen och förbi Lagkakehuset. Åtmintone verkar den vara välorganiserad med avskiljare och vakter.
Visa bifogad bild 170333