Har följande scenario i mitten på februari. Har en Sky Team awardbokning SIN-CDG-AMS och sedan en separat SAS Award AMS-ARN-GOT.
Ska ankomma AMS från CDG 08:35, men har endast 1h byte i CDG så det kan ju skita sig fullständigt här om inkommande plan är sent eller det bara är strul på CDG...
Avgången med SAS är kl. 11:15.
Behöver alltså hämta ut bagage på AMS och sedan checka in igen för SAS flighten. Flyter allt så ska det inte vara några problem alls.
MEN, frågan är när och hur jag ev. ska försöka mig på att använda min Diamondförmån och boka om vår bokning AMS-ARN-GOT? Har förstått att det ska gå i appen fast det står på
hemsidan att det ej gör det.
Har aldrig använt mig av denna förmån och har försökt läsa mig till hur jag ska bära mig åt, men blir inte riktigt klok då jag har två segment i min bokning. Vi flyger business för övrigt.
Vad jag har förstått så får vi inte ändra routing och det måste självklart finnas x-antal platser kvar. Kravet på hur många sjunker närmare inpå avgången.
Har också läst här att det verkar svårare att få byta till en senare avgång.
Och exakt när stängs möjligheten att byta flighter?
Numera stängs möjligheten till byte 80 minuter före ordinarie avgång (var 60 minuter tidigare).
Hittar ingen källa på detta på SAS hemsida, men å andra sidan så är det ju oerhört mycket information som saknas där eller är direkt felaktigt med hur det fungerar i verkligheten.
Men det skulle alltså betyda att efter kl. 9:55 i mitt fall så går det ej att byta avgång längre.
Det är väl dessutom inte möjligt att få byta till en bokning där det istället är KLM + SAS?
Inser att jag har väldigt få valmöjligheter då jag måste flyga via ARN och nästa möjliga alternativ är först kl 19:00 från AMS.
Får innerligt hoppas att vi hinner med ordinarie bokning, annars lär det bli upplagd för strul...
Om någon vänlig själ ändå skulle vilja dela med sig av sin kunskap om hur exakt det går till vid två segment och vad som vore bäst strategi för mig i denna situation så vore jag väldigt tacksam för hjälpen.
Tack på förhand!