Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Jag skrev om bra service sist jag var här. Motsatsen idag. Ganska fullt, om det kan ses som förmildrande omständigheter. Personalen sprang runt med beställningar som höns under den franska revolutionen. Fel tallrikar till fel bord. Varmrätt landar innan soppan. För oss kom varmrätten när vi var 1/3 del igenom soppan. Jag sa och de fick gå tillbaka och göra en ny när vi hade ätit klart.

Han frågade varför!!! Fick förklara att 1. Varm mat ska ätas varmt. 2. Det finns knappast plats på bordet. Han gick iväg utan kommentarer. Kom tillbaka 2 minuter senare och frågade om vi var klara. Jag pekade på de halvfulla soppskålen och svarade inte riktigt än.

Vi satt imellan två bord som beställde champagne. Ena bordet fick kanske 1/3 dels glas. Andra bordet, en kvart senare annan servitör, nästan tills det rann över. Ok om det är de kostnadsfria drycken, inte när man betalar för det (troligtvis bör det vara någonstans imellan 1/3 och rågad).

Cappuccino kom utan skedar. Kanske som straff att man beställde cappuccino efter 11.00, men jag tror inte det är några italienare som jobbar här.

Hur som helst riktigt god mat.

Jag har uppgraderat Elite till Platinum och ska ut till Arlanda imorgon, men har inte fått mitt fysiska kort, men kommer åt AMEX experince appen. Lite osäker om jag kommer in eller inte?

Amexs kundtjänst säger att jag behöver ha fått det fysiska kortet medna Pontus hemsida tolkar jag som att jag inte behöver ha det fysiska kortet?
1762972271289.png

Någon som sitter inte på svaret?

Räknar med att jag får ta SAS loungen men blir ju gärna positivt överraskad

Jag har uppgraderat Elite till Platinum och ska ut till Arlanda imorgon, men har inte fått mitt fysiska kort, men kommer åt AMEX experince appen. Lite osäker om jag kommer in eller inte?

Amexs kundtjänst säger att jag behöver ha fått det fysiska kortet medna Pontus hemsida tolkar jag som att jag inte behöver ha det fysiska kortet?
Visa bifogad bild 170048
Någon som sitter inte på svaret?

Räknar med att jag får ta SAS loungen men blir ju gärna positivt överraskad
De frågar inte om fysiska kortet alls. Glöm inte fast-tracken, samma där.

Var på Pontus idag och testade 3 av 4 huvudrätter. Om vi börjar med skaldjurspastan med saffran så var såsen alldeles för gräddig och tämligen smaklös. Insåg efter en stund att det bara var pasta med sås och inga skaldjur. Sneglade på andra tallrikar som bars ut och där var det däremot skaldjur på toppen så de måste ha missat det på min tallrik.

Lammkorven var någon form av halvfabrikat och definitivt inte någon hantverkskorv. Texturen var inte heller särskilt angenäm. ”Deep fried beetroots” var helt enkelt torra chips man lagt på toppen.

Thaisalladen var i grunden god men aningen grovhuggen med stora bitar av chili och saknade balans. Någon typ av friterade ostbitar var också på tallriken men den hade passat bättre på ett dessertbord då dessa var extremt söta och inte alla passade in i smakbilden.

Samtliga rätter var inte heller tillräckligt varma. Tallriken inte varm och inte det som låg på heller tyvärr, vilket drar ner ytterligare.

Sammantaget undermålig matleverans men personalen är väldigt på och trevlig. Det var länge sedan jag hade Platinum senast och då tror jag Pontus var ganska nytt. Hittills har jag mest ätit frukostar men min minnesbild är att varmrätterna inte är vad de en gång var. Dock bara en datapunkt dvs dagens, men det kommer fler tillfällen att testa.

Jag var också i Loungen igår och har en helt annan upplevelse; Thai Salladen var något av det bästa jag fått serverat i loungen under mina år där, helt underbar imo. Far tog renskavsmackan?! och även denna tyckte vi båda var fantastiskt god. Därtill erbjöds ett bättre glas rött till ett mindre tillägg (…blev därefter berusad och har glömt av vad det var vi fick för vin :cool: )

Gillade också papayasalladen när jag var där senast, så länge man släpper precis alla tankar och förväntningar som kommer i huvudet när man hör orden ”thailändsk papayasallad”.

Gillar det nya som de börjat med sedan några månader, att man kan betala till en (ganska beskedlig) extrakostnad för att få lite mer spännande vin eller en cocktail.

Toppen