Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Fast sådär ser det ju ut på varenda toalett på Arlanda. Ofta mycket värre.

Problemet är ju inte ett Pontus-problem, det är ett Sverige-problem. Finns inte många högvolyms-toaletter som ser acceptabla ut någonstans. Och grundproblemet är ju att det finns få länder där "enklare" manuella tjänster såsom städning är så dyrt, och ägarna (vare sig de heter Pontus Frithiof eller Swedavia eller Max Hamburgare) försöker optimera genom att vara maximalt optimistiska med hur få individer man kan ha som arbetar med detta. Och då hamnar man på att ett fåtal individer ska städa alla toaletter på hela flygplatsen för att ett excelark har sagt att det är teoretiskt möjligt. Så snart någonting händer som går utanför det ordinarie, någon är sjuk, eller det kommer en tillfällig topp i antalet gäster, eller någon toa tar extra tid, då faller allt ihop.

Jämför med länder där städare är nästan gratis, då har man någon som jobbar i princip heltid i varje toalett, går från bås till bås och så snart de är färdiga, går de tillbaka till första och börjar om. Inga problem, det märks nästan inte på bolagets totala kostnadsmassa. Men jag tror inte det är många som skulle vilja att vi hade de lönenivåerna, de försäkringarna, pensionerna, etc. i Sverige. Så det är ett svårlöst problem...

En av de få vägar framåt jag kan se är just att offentligt skämma ut de som vi tycker borde lägga mer pengar på städning men väljer att inte göra det. Och sen får vi väl leva med att kostnaderna går upp...
Eller så får fler tillämpa regeln att lämna ställen man kommer till lite finare efter sig än skicket man hittade dem i. Det uppmanas vi ju allihopa om på flygplanstoaletten: please wipe the basin for the next guest (eller något i den stilen). Jag brukar ta upp och trycka till pappret innan jag tvättar mina händer. Tar 20 sekunder och ser genast mycket trevligare ut.

Flyger ARN–GOT–CPH–MXP i nästa vecka med familjen, en inte helt optimal resa gällande byten men i alla fall. Om vi äter lunch på Pontus, kan vi även plocka upp Lounge on-the-go-kassar på GOT och/eller CPH i och med nya flygplatser, eller är det ett besök per dag oavsett? Tycker inte att det är glasklart när jag läser T&C...
Frågade senast på Pontus, så länge som över två timmar mellan besöken ska det funka men testade aldrig i praktiken.

Flyger ARN–GOT–CPH–MXP i nästa vecka med familjen, en inte helt optimal resa gällande byten men i alla fall. Om vi äter lunch på Pontus, kan vi även plocka upp Lounge on-the-go-kassar på GOT och/eller CPH i och med nya flygplatser, eller är det ett besök per dag oavsett? Tycker inte att det är glasklart när jag läser T&C...

@Piffsan nämnde de två timmarna innan appen återställs. Men det du önskar göra är väl precis det som de ändrade för något år sedan, att man bara fick göra ett uttag/besök per resa. Men det finns ingen fysiskt begränsning mer än de 2 timmarna. Missbruk skulle debiteras har jag för mig.

Hur de funkar rent praktiskt vet jag inte. För jag tar ofta en macka på Espresso House på morgonen för att sedan någon gång efter lunch gå in hos Pontus. Reser över dagen för några möten. Aldrig noterat någon extra debitering då. Boardingkorten kollas ju bara, ingen registrering, så hur vet Amex att det inte är samma resa?

@Piffsan nämnde de två timmarna innan appen återställs. Men det du önskar göra är väl precis det som de ändrade för något år sedan, att man bara fick göra ett uttag/besök per resa. Men det finns ingen fysiskt begränsning mer än de 2 timmarna. Missbruk skulle debiteras har jag för mig.

Hur de funkar rent praktiskt vet jag inte. För jag tar ofta en macka på Espresso House på morgonen för att sedan någon gång efter lunch gå in hos Pontus. Reser över dagen för några möten. Aldrig noterat någon extra debitering då. Boardingkorten kollas ju bara, ingen registrering, så hur vet Amex att det inte är samma resa?
Jag tänker att det borde väl vara samma sak om man åker till Helsingfors över dagen, först Pontus på ARN på utresan och sedan Pier Zero på HEL på hemresan. Eller blir det extradebitering då? Känns generellt som ett märkligt lounge-upplägg i sådana fall.

EDIT: Jag chattade med Amex precis... Tydligen är det endast en Lounge on-the-go per dygn oavsett byte av flygplats och land, och det måste vara minst tre timmar mellan ett fysiskt loungebesök och uttag av kasse. Om reglerna efterföljs på de olika Espresso Housen vet jag inte, men det var vad jag fick förklarat för mig.

Last edited:
Jag tänker att det borde väl vara samma sak om man åker till Helsingfors över dagen, först Pontus på ARN på utresan och sedan Pier Zero på HEL på hemresan. Eller blir det extradebitering då? Känns generellt som ett märkligt lounge-upplägg i sådana fall.

EDIT: Jag chattade med Amex precis... Tydligen är det endast en Lounge on-the-go per dygn oavsett byte av flygplats och land, och det måste vara minst tre timmar mellan ett fysiskt loungebesök och uttag av kasse. Om reglerna efterföljs på de olika Espresso Housen vet jag inte, men det var vad jag fick förklarat för mig.
Finns det verkligen någon som lusläsa varje faktura från Amex för att se om man har blivit debiterad för att man har besökt för många lounges under en dag?

Toppen