Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Då blir det nog BA mellan LHR-ARN vid tillfällen då inte tidtabellen talar till SAS fördel… Rätt dåligt värde med smörrebröd på den linjen tycker jag.
Det som talar till SAS fördel är betydligt bättre flexibilitet för pengarna. För samma pengar som icke-flex hos BA får jag i princip alltid en flexbiljett hos SAS (inkl TPC). Det är mycket svårare val nu tycker jag!

Ombordmässigt så gillar jag visserligen BAs stolar aningen bättre och på icke Neo mittbordet som är (orimligt) trevligt. BA har alltid bra mat, men SAS har även sitt lite mer flexibla cafésortiment utöver vad som serveras.

För mig har SAS den fördelen, samt för mig personligen bättre som Diamond vs Bronze på BA. T5 vs T2 på LHR är i princip jämn kamp. T5 på ARN till SAS fördel i vissa avseenden, och T2 i andra (exempelvis aldrig kö till passkontrollen och därför väldigt smidig).

Egentligen kort och gott två rätt bra produkter med lite olika plus och minus. I alla fall för mina resor i jobbet.

Om jag har förstått det hela rätt så är serveringskonceptet enligt följande. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ordinarie avgångstid
(lokal tidszon)
Extra short
(t.ex. GOT-CPH)
Short
(t.ex ARN-CPH)
Long
(t.ex. ARN-LHR)
Extra long
(t.ex. ARN-LPA)
04:00-09:00Snack basketFrukost, med 3 kalla delar.Frukost, med 1 varmrätt och 2 kalla sidoskålar.Frukost, med 1 varmrätt och 2 kalla sidoskålar.
Kanelbulle eller motsvarande närmare landning.
09:01-10:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
3-rätters med varm dessert eller varm förrätt. Kall huvudrätt.
Fördrink med nötter
10:31-13:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
3-rätters med varm huvudrätt och kall förrätt och kall dessert.
Fördrink med nötter
13:31-16:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter
16:31-19:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter
19:30-03:59Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter

Vid alla tillfällen serveras varm och kall dryck, utan skillnad i sortiment/utbud. Oklart när varmt respektive kallt bröd serveras.

Det finns destinationer som ingår i "extra short" gruppen utan att flygtiden är kort. CPH-SVG (block-tid mellan 1:10 och 1:15, samma som CPH-ARN) men erbjuder ändå bara "snack basket" (med plus-mackan och chipspåse som val) under alla tider förutom morgon, då det är den gamla plus-frukosten, i nya lådan.

Det finns destinationer som ingår i "extra short" gruppen utan att flygtiden är kort. CPH-SVG (block-tid mellan 1:10 och 1:15, samma som CPH-ARN) men erbjuder ändå bara "snack basket" (med plus-mackan och chipspåse som val) under alla tider förutom morgon, då det är den gamla plus-frukosten, i nya lådan.
Då har de verkligen gjort det enkelt för sig med CPH-SVG. Ändå tar de 5.000 kr enkel imorgon när jag skall dit...

Fick testa på ARN-BLL idag. Blocktid där är 1:20. Serveringen var några skivor kallskuret, ett par små ostar och en dessert. Men jag skulle nog inte klassa det dom måltid.

Flygning på CR900 från city jet. Genom att spela frogger med sätesval fick jag tomt säte bredvid och det var riktigt trevligt. Men med tanke på hur det såg ut för de som inte fick det så tycker jag inte man borde sälja business alls på CRJ om man inte inför seatblock. Det är så långt från premium upplevelse man kan komma.

Ingen gardin installerad. Däremot har man bytt de små skyltarna på stolarna så de nu är gula och säger "economy behind this row". Eller ja och nej, skylt på ena sidan, inte andra....

Då har de verkligen gjort det enkelt för sig med CPH-SVG. Ändå tar de 5.000 kr enkel imorgon när jag skall dit...
Hur gick det?
Oändligt nyfiken på om jag bara hade dubbel otur eller om vi kan fastslå att Köpenhamn-Stavanger är en inrikes-rutt med "premium" service fast till business-pris (självklart betalar resenärer till olje-staden gärna 5 000 för ingenting).

Fick testa på ARN-BLL idag. Blocktid där är 1:20. Serveringen var några skivor kallskuret, ett par små ostar och en dessert. Men jag skulle nog inte klassa det dom måltid.

Flygning på CR900 från city jet. Genom att spela frogger med sätesval fick jag tomt säte bredvid och det var riktigt trevligt. Men med tanke på hur det såg ut för de som inte fick det så tycker jag inte man borde sälja business alls på CRJ om man inte inför seatblock. Det är så långt från premium upplevelse man kan komma.

Ingen gardin installerad. Däremot har man bytt de små skyltarna på stolarna så de nu är gula och säger "economy behind this row". Eller ja och nej, skylt på ena sidan, inte andra....
Men va-f?!
ARN-BLL som verkligen är inrikes och som de ärligen säljer som "premium" har alltså trots allt mer måltid än CPH-SVG har?

Och ja, på CRJ och ATR borde de inte sälja någonting som business så som de kör nu.

Last edited:
Hur gick det?
Oändligt nyfiken på om jag bara hade dubbel otur eller om vi kan fastslå att Köpenhamn-Stavanger är en inrikes-rutt med "premium" service fast till business-pris (självklart betalar resenärer till olje-staden gärna 5 000 för ingenting).

Men va-f?!
ARN-BLL som verkligen är inrikes och som de ärligen säljer som "premium" har alltså trots allt mer måltid än CPH-SVG har?

Och ja, på CRJ och ATR borde de inte sälja någonting som business så som de kör nu.
Du hade inte otur.
Var sämre än när de körde med hederlig Plus. Ingen gardin. Kom med en korg där man kunde ta en liten chipspåse.
Ek stund senare serverades dricka. Inga storflaskor etc. Fick dock min cola zero i ett riktigt glas. Se där, ett mikroskopiskt uns av business class....

Fullständigt haveri. De borde omedelbart sluta sälja biljetter i C på CPH-SVG, och istället kalla det "premium" eller nåt liknande.

Flög CPH-OSL förra veckan, där var allt som det utlovats.

Toppen