Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Det har ju sagts officiellt att skillnaden mellan medellånga och långa flygningar är en kanelbulle
om de här tiderna som någon postade tidigare stämmer blir det smörebröd förmiddag, eftermiddag och kväll

04:00-9:00 varm frukost fram
09:00-10:30 serveras en lätt kall måltid
10:30-13:30 varm lunch
13:30-16:30 serveras en lätt kall måltid
16:30-19:30 varm middag
19:30- sista flighten innan frukost börjar lätt kall måltid
Hmmm, åkte idag 18.00 SK408 vilket endast var CPH-ARN men allt som serverades var iskallt och smaklöst. Bl.a serverades 15g La Conviette-smör men inget bröd, kex eller liknande fanns att tillgå. Frågade om en barbells proteinbar men erbjöds en dumle som substitut då dessa var slut.. ingen fråga om kaffe efter mat, obefintlig service överlag. inte särskilt imponerad av deras nya ”europa-business” so far..

Attachments

• IMG_3023.jpeg
    IMG_3023.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 91
Det har ju sagts officiellt att skillnaden mellan medellånga och långa flygningar är en kanelbulle
om de här tiderna som någon postade tidigare stämmer blir det smörebröd förmiddag, eftermiddag och kväll

04:00-9:00 varm frukost fram
09:00-10:30 serveras en lätt kall måltid
10:30-13:30 varm lunch
13:30-16:30 serveras en lätt kall måltid
16:30-19:30 varm middag
19:30- sista flighten innan frukost börjar lätt kall måltid
LHR-ARN flygs 06:40, 09:55, 13:55, 18:05 och 21:05. Med detta upplägg serveras det varm måltid enbart på 18.55-avgången.

13:55-avgången i min mening borde ha varm måltid, inte smörrebröd. I min erfarenhet så tillåter inte den avgången riktigt att man hinner äta lunch innan om man försöker ha möten på förmiddagen.

Någon som vet vad BA har för motsvarande schema för LHR-ARN?

LHR-ARN flygs 06:40, 09:55, 13:55, 18:05 och 21:05. Med detta upplägg serveras det varm måltid enbart på 18.55-avgången.

13:55-avgången i min mening borde ha varm måltid, inte smörrebröd. I min erfarenhet så tillåter inte den avgången riktigt att man hinner äta lunch innan om man försöker ha möten på förmiddagen.

Breakfast 05:00 to 09:59
From LHR and LGW:
Full English, or vegetarian option (usually omelette), or cold charcuterie plate
Fresh fruit, yoghurt, and warm croissants

Rest of day meal 10:00 to 04:59
Hot meat main, or hot vegetarian main,

Dessutom har de två rätter att välja på

Hmmm, åkte idag 18.00 SK408 vilket endast var CPH-ARN men allt som serverades var iskallt och smaklöst. Bl.a serverades 15g La Conviette-smör men inget bröd, kex eller liknande fanns att tillgå. Frågade om en barbells proteinbar men erbjöds en dumle som substitut då dessa var slut.. ingen fråga om kaffe efter mat, obefintlig service överlag. inte särskilt imponerad av deras nya ”europa-business” so far..
Jag vill minnas att det var tal om redan från början att varm mat endast ska vara på de längre sträckorna—vilket är ytterst rimligt med tanke på förberedelsetid och tid i luften.

BA har som Homer säger varm mat hela dagen (varm frukost eller varm måltid) och två val varav det ena vegetariskt. Ytterst konsekvent. Men så är ARN i deras längre band för varm mat också. CPH och även GOT är kortare och har lite mer komplicerade upplägg (läs: varm mat från 17:00) och bara afternoon tea innan.

Jag vill minnas att det var tal om redan från början att varm mat endast ska vara på de längre sträckorna—vilket är ytterst rimligt med tanke på förberedelsetid och tid i luften.

Det är smörebröd en stor del av dygnet även på 3-6 timmars linjerna.
I Hedforpoints intevjun sa Aron Bäckström att de hade 3 band och de allra längsta rutterna får en extra servering i form av en kanelbulle.

Last edited:
Om jag har förstått det hela rätt så är serveringskonceptet enligt följande. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ordinarie avgångstid
(lokal tidszon)
Extra short
(t.ex. GOT-CPH)
Short
(t.ex ARN-CPH)
Long
(t.ex. ARN-LHR)
Extra long
(t.ex. ARN-LPA)
04:00-09:00Snack basketFrukost, med 3 kalla delar. Frukost, med 1 varmrätt och 2 kalla sidoskålar. Frukost, med 1 varmrätt och 2 kalla sidoskålar.
Kanelbulle eller motsvarande närmare landning.
09:01-10:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
3-rätters med varm dessert eller varm förrätt. Kall huvudrätt.
Fördrink med nötter
10:31-13:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
3-rätters med varm huvudrätt och kall förrätt och kall dessert.
Fördrink med nötter
13:31-16:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter
16:31-19:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter
19:30-03:59Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter

Vid alla tillfällen serveras varm och kall dryck, utan skillnad i sortiment/utbud. Oklart när varmt respektive kallt bröd serveras.

Det är smörebröd en stor del av dygnet även på 3-6 timmars linjerna.
I Hedforpoints intevjun sa Aron Bäckström att de hade 3 band och de allra längsta rutterna får en extra servering i form av en kanelbulle.
Absolut så! Men aldrig varmt på typ ARN-CPH precis enligt @fcx sammanställning ovan. Mest det jag syftade på.

Om jag har förstått det hela rätt så är serveringskonceptet enligt följande. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ordinarie avgångstid
(lokal tidszon)
Extra short
(t.ex. GOT-CPH)
Short
(t.ex ARN-CPH)
Long
(t.ex. ARN-LHR)
Extra long
(t.ex. ARN-LPA)
04:00-09:00Snack basketFrukost, med 3 kalla delar.Frukost, med 1 varmrätt och 2 kalla sidoskålar.Frukost, med 1 varmrätt och 2 kalla sidoskålar.
09:01-10:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter
10:31-13:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter
13:31-16:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter
16:31-19:30Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter
19:30-03:59Snack basketKall 3-rättersFördrink med nötter
Fördrink med nötter

Vid alla tillfällen serveras varm och kall dryck, utan skillnad i sortiment/utbud. Oklart när varmt respektive kallt bröd serveras.
När får man chokladbitarna?

A hot component är en lurig formulering

“On a two plus hour flight, you get a warm meal which includes a hot component from one of the dishes. And on our longest flights, say Alicante or Greece or something, we have a second service with cinnamon buns or something like that with tea and coffee.”

Toppen