Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Jag har ett SAS Amex Elite sedan tidigare i år och tänker nu hyra bil på resa för första gången med kortet. Normalt sett brukar jag lägga till självriskeliminering. Det kostar ju en del, men skönt att inte behöva betala höga självrisker. Nu borde jag väl inte lägga till några extra försäkringar utöver grundskyddet. Undrar dock hur det går till om en skada upptäcks efter inlämning hos en stor aktör (t.ex. Sixt).

Får man ett mejl där firman dokumenterar skadan och skadeståndskrav? Som man sedan laddar upp i samband med anmälan? Brukar det gå snabbt och smärtfritt? Eller får man ligga ute med pengarna innan man (eventuellt) får tillbaka något - antar att firmorna debiterar kortet för skadorna direkt?

har ett pågående försäkringsärende (Elite) och måste säga att det är en stor försämring med EuropAssistance vs tidigare erfarenheter med AXA. Bedrövlig kommunikation (klipp o klistra svar), upprepad förfrågan om dokument som redan är uppladdade och senfärdig hantering. Dåligt utformad online-portal dessutom.

Hej ett pågående case med dem sär det är frågor om samma sak i flera omgångar, inte lika smidigt som förr men jag återkommer bär det är klart gäller en rätt komplicerad inställd resa pga olycksfall och bonusbiljetter

Jag sitter fast i Japan (kunde varit värre land att fastna i) och har ett No Fly intyg i handen från läkare här, missar hemresa med minst fyra dagar, eventuellt mer om jag inte får grönt ljus. Jag kommer alltså behöva stanna i Japan tills att jag kan flyga.

Jag ringde numret på baksidan av kortet och nådde Europ Assistance. De berättar att jag har rätt till 2000 SEK per natt för kost och logi i max tio dagar för de dagar som jag tvingas bli kvar i landet, men hon jag talade med i telefon sa att de inte betalar mig hemresa. Stämmer det verkligen? Jag har hela flygresan betald med kortet.

Jag sitter fast i Japan (kunde varit värre land att fastna i) och har ett No Fly intyg i handen från läkare här, missar hemresa med minst fyra dagar, eventuellt mer om jag inte får grönt ljus. Jag kommer alltså behöva stanna i Japan tills att jag kan flyga.

Jag ringde numret på baksidan av kortet och nådde Europ Assistance. De berättar att jag har rätt till 2000 SEK per natt för kost och logi i max tio dagar för de dagar som jag tvingas bli kvar i landet, men hon jag talade med i telefon sa att de inte betalar mig hemresa. Stämmer det verkligen? Jag har hela flygresan betald med kortet.
Det är väldigt tydligt vad som gäller SAS Amex Elite (om det är det kortet du har):

"Försäkrads hemresa efter behandling: Försäkringsgivaren anordnar och ersätter för nödvändiga och skäliga kostnader." (Försäkrads förmåner punkt 3). Den "behandling" som avses är medicinsk behandling, vilket framgår av punkt 1 under försäkrads förmåner.

Det är väldigt tydligt vad som gäller SAS Amex Elite (om det är det kortet du har):

"Försäkrads hemresa efter behandling: Försäkringsgivaren anordnar och ersätter för nödvändiga och skäliga kostnader." (Försäkrads förmåner punkt 3). Den "behandling" som avses är medicinsk behandling, vilket framgår av punkt 1 under försäkrads förmåner.
Dock kan jag tänka mig att de hänvisar till reseskyddet i ev hemförsäkring i första hand. @helgonet kan det ha varit det personen du pratade med menade?

har ett pågående försäkringsärende (Elite) och måste säga att det är en stor försämring med EuropAssistance vs tidigare erfarenheter med AXA. Bedrövlig kommunikation (klipp o klistra svar), upprepad förfrågan om dokument som redan är uppladdade och senfärdig hantering. Dåligt utformad online-portal dessutom.
Senaste uppdatering på detta. Kan hända att jag feltolkat villkoren men trodde att någon form av ersättning utgår om man blir akut sjuk på resan. Bodde på ett AI som kostade >10k natten så det sved lite att vara sängliggande 3 dagar. Resortens läkare behandlade och skrev sjukintyg.

Bäste American Express Kortinnehavare,

Vi har noggrant övervägt de särskilda omständigheter och ytterligare detaljer som du nämnt. Trots våra ansträngningar att hitta ett sätt att hjälpa dig måste vi tyvärr meddela dig att vi inte kan täcka dina kostnader på grund av följande anledning.

* Eftersom det rörde sig om en sjukdom som kunde behandlas direkt på plats och X återhämtade sig inom två dagar, ser vi inte behov av vare sig hjemsendelse eller ersättning för de dagar som inte utnyttjades.

Vi avslutar ärendet.

Vid eventuellt ifrågasättande av orsaken till avslaget ärende, kan du kontakta Europ Assistance Claims Department, som kommer att svara dig inom de tidsramar som fastställts för detta ändamål.

INTERNATIONALLA KLAGOMÅL P. O. BOX 36009

28020 Madrid, Spanien

Eller via e-post: complaints_eaib_se@roleurop.com

Med vänliga hälsningar,

Skadeavdelningen

[cid:image3.png]Europ Assistance, på uppdrag av American Express

Senaste uppdatering på detta. Kan hända att jag feltolkat villkoren men trodde att någon form av ersättning utgår om man blir akut sjuk på resan. Bodde på ett AI som kostade >10k natten så det sved lite att vara sängliggande 3 dagar. Resortens läkare behandlade och skrev sjukintyg.

Vad är ett "AI"?
Hursom så upplever jag villkoren som hyffsat tydliga, sjukdom i sig ersätt inte utan endast om själva resan måste avbrytas/ändras/förkortas.

Vad är ett "AI"?
Hursom så upplever jag villkoren som hyffsat tydliga, sjukdom i sig ersätt inte utan endast om själva resan måste avbrytas/ändras/förkortas.
All Inclusive skulle jag gissa på...

Men detta är väl ett typexempel på att det är viktigt att läsa villkoren innan skiten träffar fläkten. Jag skulle säga att Amex (och många andra korts)försäkringar inte är fullgoda reseförsäkringar utan mer ska ses som komplement till resemomentet i gemene mans hemförsäkring. Beroende på hemförsäkring så kan ju "utebliven reseupplevelse"ersättas från en sådan, dock inte om det bara var "sol och bad" som missades.

Toppen