Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Har nu behövt använda det nya försäkringsbolaget för första gången efter att ha fått några skrapmärken på en hyrbil. Otroligt smidigt. Fick godkänt dagen efter jag skickade in anmälan.
Ville bara ha kvitto på bilhyran och kostnaden för reparationen. Inga kvitton för övriga delar av resan.

Jag håller med. Fick punktering och då en debitering från Hertz på 2900 kr. Efter att allt var klart med debitering etc var det bara att skicka in allt och ca 20h ett SMS ”ditt claim är godkänt”

Någon som har erfarenhet av hur det funkar med reseförsäkringen om man betalat resan med SAS egna presentkort, vilket i sin tur betalats med AMEX? Lite sugen med tanke på den kampanj som pågår.

Är det någon som kan säga vad som gäller om man använder SAS poäng för en resa och betalar med platinum, gäller platinum försäkring eller måste man ha ett amex sas kort?

Är det någon som kan säga vad som gäller om man använder SAS poäng för en resa och betalar med platinum, gäller platinum försäkring eller måste man ha ett amex sas kort?
Enligt villkoren gäller det bara för SAS Amex-kort. I praktiken kan skaderegleringen vara frikostigare, men jag skulle inte lita på det om det var viktigt.

Amex Elites reseförsäkrings villkor (1:2)
2. Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genomSAS Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.

Amex Platinum reseförsäkrings villkor (1:3)
3. Betalning av resan: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med PlatinumCard eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt.

Dvs: Om du betalar flyget med Eurobonus-poäng, men allting annat med Platinum, finns det en risk att ingendera försäkring täcker din resa.

Amex Elites reseförsäkrings villkor (1:2)

Amex Platinum reseförsäkrings villkor (1:3)

Dvs: Om du betalar flyget med Eurobonus-poäng, men allting annat med Platinum, finns det en risk att ingendera försäkring täcker din resa.
Jag rekommenderar dig starkt att ställa frågan via Epost till den nya försäkringsbolaget. Det var inget som helst problem tidigare att få Platinum försäkring med AXA när man åkte på en bonusresa. Här är min epost konversation från Jan, 2024...

Publicera gärna svaret här!

Hej,
Jag har en fråga om er reseförsäkring kopplad till AMEX Platinum

1. Jag bokar en bonusresa, dvs gratis flyg, med SAS (deras SAS egna Eurobonus poäng inte AMEX Membership Rewards)
2. Jag betalar alla skatter och avgifter för flyget med mitt AMEX Platinum
3. Jag betalar boendet för resan med mitt AMEX Platinum

Räknas ovanstående som en resa enligt era nuvarande villkor så att jag har reseförsäkringens förmåner om det blir en försening eller annat problem med resan?

SVAR:

Utifrån det scenariot du gett så ska du vara försäkrad under din resa. I regel tittar vi på att man betalat minst 75% av sina totala kostnader (boende och flyg) med sitt American Express kort för att reseförsäkringen ska vara i kraft under resans gång, samt att du även har det aktiva Platinum kortet med dig på resan. Det vi menar med totala kostnader är alltså faktiska kostnader i riktiga valutor.
Försäkra dig bara om att kortet används för att betala de slutgiltiga skatterna och avgifterna, för då kommer det även stå på bokningsbekräftelsen att biljetten var betald med ”American Express”.
Hoppas dina frågor blivit besvarade.

Vänliga hälsningar,

Jag ringde precis och fick till svar att om man betalar med kort resan och det syns att det är betalt med kortet så gäller försäkringen MEN det var inte ett klockrent och betryggande svar utan jag ska försöka maila också. Jag kände att personen var osäker trots att denne kollade med kollega/or.

Jag ringde precis och fick till svar att om man betalar med kort resan och det syns att det är betalt med kortet så gäller försäkringen MEN det var inte ett klockrent och betryggande svar utan jag ska försöka maila också. Jag kände att personen var osäker trots att denne kollade med kollega/or.
Bättre att skriva. Bör fungera starkare som bevis om något händer. Frågan är om man kan hitta epost direkt till försäkringsbolaget

Hittade ett formulär på hemsidan hos Europ Assistance som jag använde och skickade in frågan, återkommer när (om) jag får svar.

Toppen