Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

att X2 är helt diskvalificerande för att ens tänka på samtidigt som ett sjusiffrigt belopp poäng bara växer utan att ha något att spendera det på...
För att förtydliga, för min del åtminstone är inte X2 en dealbreaker - som det är nu är jag villig att betala det. Problemet är att inte ens med X2 och Vietnam mfl finns det ett rimligt utbud…

Anledningen jag hoppas X2 försvinner är snarare principiellt, att det gör programmet som helhet sämre, att det är ett symptom på någon inbalans, något sjukt när samma resa i samma klass kan kosta det dubbla beroende på partnerbolag, utan att det avspeglas på något vis i vad man får.

Men en dealbreaker är det inte. Om olika prislistor för varje ben med varje bolag skulle vara lösningen på tillgängligheten, så fine…

Kan väl mest upprepa vad andra redan sett. Jag är glad att SAS överlever, även om det är ett SAS som fokuserar extremt hårt på Kastrup.

Jag håller förvisso med men jag är mer och mer osäker på om SAS verkligen är mer lokala än andra bolag. Stockholm är mer och mer en mini-hub(focus city) snarare än en riktig hub och oftare och oftare kan inte kabinbesättningarna prata det lokala språket. Ska jag ut i världen måste jag byta och varför ska jag då begränsa mig till Köpenhamn?

Världen går vidare och det gör jag också.

Bonusprogrammet är en annan fråga. För de som kan hitta partnerawards och är nöjd med att åka i skytteltrafik till Karribien så är det bara att gratulera, men för mitt resemönster har värdet fallit nästan ner till ingenting alls. Tidigare räknade jag med en "lägsta värde" på en bonuspoäng runt 8 öre, oavsett vad som hände kunde jag alltid hitta något meningsfullt för poängen som var värda så mycket pengar, och jag var beredd att betala så mycket extra för att få poängen - idag är det värdet i princip nere på 0 öre, jag gör absolut INGENTING för att få extra poäng om det kräver någon som helst ansträngning eller kostnad.

Jag har under många år haft en rimlig balans mellan intjänande och uttag av poäng vilket gjort att det mesta fallit på plats. Jag har aldrig kunnat flyga iväg någonstans på extremt kort framförhållning och har heller aldrig varit förtjust i att åka till Mexiko City bara för att det är det som är tillgängligt. Eller för den delen flyga Euruwings till krigszoner för att nå guldkortet.

Jag upplever, som flera andra, att jag inte längre har möjlighet att använda poängen på ett vettigt sätt. Det har fått mig, sen en tid tillbaka, att backa undan lite från SAS och Eurobonus. Mitt resmönster är sånt att jag når FBP så varför dubbeldippa när jag flyger mest med dem?

Jag har oavsett vad inte spenderat speciellt mycket extrapengar på att nå guldkorten men håller med om att utvecklingen inte direkt ökat min lust att göra det.

Allas förutsättningar är olika men jag har konstaterat att med mitt resmönster är jag inte övertygad om att Eurobonus är rätt för mig. Jag kanske får ångra mig, vad vet jag? För den som reser mest i Norden är SAS fortsatt givet och för de som sällan reser men försöker tjäna ihop till bonusresor med hjälp av Eurobonuspoäng är förstås den nuvarande utbudssituationen ett problem.

Men men, SAS lever. Ska vi vara ärliga fanns det inte så många andra alternativ så här är vi.

För min egen del övergav jag SAS som huvudsakligt bolag redan under pandemin då jag blev trött på usel service och anslutningar. På något sätt har jag lyckats hålla kvar diamantkortet men när jag nu dessutom bytt jobb och land så kommer jag falla ner till mitt LTG.

Jag känner inte heller att jag har en häst i loppet så det är kul för SAS att de bestämt sig för att vara ett premiumflygbolag istället för Ryanair i finkostym. Om det fungerar hyser jag vissa tvivel om, framförallt för att man inte har någon vidare service minded personal och att ha business på shorthaul kommer kräva större arbetsinsats och ja, helt ärligt så kommer det rimma dåligt med personalens förhoppningar. Det säger en del att personalen klagar på att öppna flaskor etc.

Men något annat som talar till SAS fördel är att man gett upp sin strategi med tre likvärdiga baser och satsar på en, och dessutom satsar på en där man kan ta mer betalt. Det är toppen och leder till mer långsiktighet. Förstår att det svider i vissa Stockholmshjärtan och Oslohjärtan och det är såklart ett bittert piller att svälja att det inte går att driva året runt long haul trafik från ARN av tusen olika anledningar.

Jag har inte haft möjlighet att boka bonusresor åt mig själv utan bokar åt andra som är nöjda med ekonomi och då har det funnits gott om det. Men är ganska övertygad om att bristen på bonusplatser har att göra med att det är dyrt för SAS och att en övergång till dynamiska priser kommer där nuvarande priser kommer vara de lägsta priserna och priset de flesta kommer betala hamnar runt de x2 priserna som finns nu. Min teori är att man helt enkelt avvaktar till man vet hur man ska förhålla sig till Flying Blue och de nya majoritetsägarna.

Sen tycker jag det är surt det ska behövas separata abonnemang etc för att hitta bonusplatser. Och många har de abonnemangen så det är inte konstigt att de få platser som finns försvinner snabbt.

Sammanfattningsvis - same shit different name på det stora hela.

Kul: kommer att servera champagne i business intra europa (?)...plus cavan är ok men champagne är champagne, SAS överlevt, inför business inom europa, satsar på Kastrup (bor i Lund...), etc

Tråkigt: lämnat Star Alliance...kommer att sakna award Lufthansa F
Ja, det kommer att vara samma typ som på longhaul, Charles Heidsieck - det är riktigt bra!

Jag måste säga det nog blivit bättre.

Lyckats ta mig till USA flera ggr (Virgin - trevligt). Costa Rica med KLM (4 pers!). Bokat indien med KLM (4 pers!) (vidare betalt till maldiverna) med Virgin. Cancun med Virgin (4 pers!). Så tack vare KLM och Virgin har jag fått ofantligt värde för en familj på fyra personer med 2-4-1 och vouchers. Allt med familjen har varit skollov. USA resorna har varit ensam / med partner.

Det går hitta bra resor dvs. Varken svårare eller lättare än innan. Förut var vi väldigt begränsade till turkish till typ Cancun för 4 pers... Mauritius och Tanzania med iof. Mycket turkish iaf.

AIR france har ju också gjort många riktigt fina släpp. Dock inte passat oss. Virgin är ofta vidöppet till USA.

Jag gillar dessutom möjligheten att tjäna in poäng med KLM. Hade ingen nytta av SA*-bolagen.

Tappat Turkish-loungen i istanbul. Men LHR-loungen upperclass är way better. Delta-loungerna i USA är riktigt bra de med.
Bor geografiskt i sverige så vi har LPI/ARN/CPH/Oslo alla inom 5h bil. Det underlättar rejält. Har inte heller så mycket emot köra bil så det gör att feeders sällan är problematiskt.

Med det sagt. NÖJD med bytet. SUpporten är dock under all kritik och jag får hela tiden dem guida. Vilket ofta förvisso är till min fördel...Otroligt värdefullt vara diamond och alltid komma fram på en minut när man hamnar hos fel agent.

Oroad över eventuell sammanslagning med flying blue och deflation. Samtidigt dumt o slakta Eurobonus så inte så orolig.

Last edited:
Det är ganska mycket negativitet i tråden. Som jag uppfattar det så är det mest kopplat till awardbiljetter.

Efter att barnen flugit ut så har det behovet avtagit lite grann. När jag nu bara behöver 1-2 biljetter istället för 4-6 så går det ganska bra att köpa de biljetter som jag vill ha.

Nu för tiden använder jag mest poängen för att köpa Fly Premium biljetter inrikes eller i Europa. Där tycker jag inte att det råder några tillgänglighetsproblem i alla fall.

Poängjagandet har ju aldrig varit min hobby utan snarare en möjlighet att genom tjänsteresorna kunna skapa lite guldkant för mig och familjen.
Jag tror kanske att det spelar viss roll för hur vi upplever förändringarna.

Det viktigaste för mig har varit att SAS överlever, och så ser det ju ut att bli. Det näst viktigast för mig är att Lifetime gold finns kvar och hedras även ifall Eurobonus slås ihop med Flying Blue. Det får vi ju se hur det blir med det, men jag väljer att vara optimist till dess att jag har klara besked om hur det kommer att bli. Min förhoppning är ju att senare i livet som pensionär med lägre inkomst ändå ska kunna flyga med viss bekvämlighet.

Business i Europa, ev. fler tredjepartslounger och det utökade samarbetet med Singapore Airlines är ju bara positiva förbättringar. Likaså att hela SAS verkar utstråla viss optimism, kanske t o m ett större självförtroende.

Att fokusera på en hub är nog något som SAS skulle gjort mycket tidigare. Som boendes i Malmö så är jag så klart glad att man valde Kastrup.

Allt annat tycker jag är mer eller mindre samma som förut.

Faktum är att tillgängligheten på awards i kombination med dubbla poäng för vissa bolag gör hela systemet till rent bedrägligt.
Vad är alliansen till om man inte kan nyttja dom andra bolagen just till det man utlovar?
Varför ens ha ett Eurobonussystem när det man lovar att man kan använda sina poäng till i realiteten inte går att uppnå?
Går naturligtvis att lägga ner otaliga timmar på att jaga och skaffa abonnemang som ger alert när något dyker upp. Men det hade ju varit ärligare att säga att det in princip är omöjligt att nyttja poängen så som man marknadsför systemet med. Försök boka en tor med SAS i business på hemsidan, den som inte är invigd i genvägar och workarounds!
Allt detta var knepigt i Star Alliance men har blivit katastrofalt mycket sämre med Sky Team. I princip är ju enda alternativen idag till Asien med Vietnam till dubbla kostnaden. Sen är ju SAS usla som det är med egen tillgänglighet. Trots högsta Fly Premium nivå har jag inte hittat något för mig på tre år.
Jag ska inte beskylla Sky Team samarbetet för alla försvunna direktlinjer från ARN men för oss i Stockholm är det lika intressant att byta flyg i CPH som var som helst i Europa. Förändringar i kreditkort har inte heller med alliansbytet att göra. För regionalflyget är ju borttagandet av Bromma en katastrof. Dock kanske ej heller direkt relaterat till just Sky Team.
Ombokningsavgifternas chockhöjning retar mig nåt fruktansvärt. Om det är alliansfråga eller inte vet jag inte? Men eftersom ombokning är enda sättet att få till en vettig resa så är detta en svår försämring i mitt tycke.
Borttagande av 24 timmars öppet köp var också riktigt dåligt.
Det är väl mina spontana reaktioner efter det senaste året med SAS. Man är onekligen orolig för vad som ska hända när AF/KLM ska öka sitt ägande. Dödsstöten för mig och många andra?
I sammanhanget måste jag också säga att jag förvånas över att ingen, framför allt Lufthansa, inte gjort mer för att knipa det tomrum SAS lämnat efter sig på ARN. LH inledde bra med statusmatch men sen hände noll och intet. Märkligt!

Sen slutar man inte förvånas över att det fortfarande finns sån okunskap i detta forum att man tror att konkurs hade varit slutet för SAS.

Last edited:
Varför ens ha ett Eurobonussystem när det man lovar att man kan använda sina poäng till i realiteten inte går att uppnå?
Det går men är svårt, men man ska komma ihåg att boka Awards inte är allt poäng kan användas till, största mängden eurobonus medlemmar nyttjar det inte för awards utan helt andra saker, tex uppgradering.

Går naturligtvis att lägga ner otaliga timmar på att jaga och skaffa abonnemang som ger alert när något dyker upp. Men det hade ju varit ärligare att säga att det in princip är omöjligt att nyttja poängen så som man marknadsför systemet med. Försök boka en tor med SAS i business på hemsidan, den som inte är invigd i genvägar och workarounds!
De marknadsför ju flera sätt att nyttja poäng, och nog för att tillgängligheten är lägre nu är den inte obefintlig. Men ingen lär tycka att denna förändring blivit bättre.

Sen är ju SAS usla som det är med egen tillgänglighet. Trots högsta Fly Premium nivå har jag inte hittat något för mig på tre år.
Det har nog snarare med dina krav att göra, SAS släpper lika mycket awards nu som innan men väldigt många fler har poängen och det skriks ju ut i diverse Facebook grupper och nyhetsbrev så fort en plats dyker upp. Jag har sen FlyPremium infördes kunnat boka 2-6 business awards per år. För egen del bokade jag NY i vintras och NY/Atlanta i somras, och båda bokades någon månad innan.

För regionalflyget är ju borttagandet av Bromma en katastrof. Dock kanske ej heller direkt relaterat till just Sky Team.
När flög SAS regionalt från Bromma senast? Känns rätt irrelevant för denna tråd väl?

Ombokningsavgifternas chockhöjning retar mig nåt fruktansvärt. Om det är alliansfråga eller inte vet jag inte? Men eftersom ombokning är enda sättet att få till en vettig resa så är detta en svår försämring i mitt tycke.
Det är ju pga "missbruket" som varit att boka awards och sen inte åka och avboka en dag innan. SAS nämnde ju att 60-70% av platserna avbokaded sent. Att det började kosta kom redan under Star Alliance tiden, men 250 kronor var tydligen inte avskräckande nog för en full flex biljett i Business. Denna ändring är helt driven av beteende från användare av Eurobonus.

Borttagande av 24 timmars öppet köp var också riktigt dåligt.
Ja det suger, men finns kvar för awards.
Svårt att se hur sas tjänar på detta mer än att folk blir sura när de bokat fel. Känns som att fokusera på helt fel saker och konkurrenterna kan nu spela på detta.

Det är ju pga "missbruket" som varit att boka awards och sen inte åka och avboka en dag innan. SAS nämnde ju att 60-70% av platserna avbokaded sent. Att det började kosta kom redan under Star Alliance tiden, men 250 kronor var tydligen inte avskräckande nog för en full flex biljett i Business. Denna ändring är helt driven av beteende från användare av Eurobonus.
Just den här biten är dock klurig, för att öht kunna boka en award ben för ben, måste du boka huvudsträckan först och betala ombokningsavgift för att kunna lägga till feeders. Finns ingen väg runt detta i nuläget och den avgiften kunde SAS bjussa på.

Toppen