Kan väl mest upprepa vad andra redan sett. Jag är glad att SAS överlever, även om det är ett SAS som fokuserar extremt hårt på Kastrup.
Jag håller förvisso med men jag är mer och mer osäker på om SAS verkligen är mer lokala än andra bolag. Stockholm är mer och mer en mini-hub(focus city) snarare än en riktig hub och oftare och oftare kan inte kabinbesättningarna prata det lokala språket. Ska jag ut i världen måste jag byta och varför ska jag då begränsa mig till Köpenhamn?
Världen går vidare och det gör jag också.
Bonusprogrammet är en annan fråga. För de som kan hitta partnerawards och är nöjd med att åka i skytteltrafik till Karribien så är det bara att gratulera, men för mitt resemönster har värdet fallit nästan ner till ingenting alls. Tidigare räknade jag med en "lägsta värde" på en bonuspoäng runt 8 öre, oavsett vad som hände kunde jag alltid hitta något meningsfullt för poängen som var värda så mycket pengar, och jag var beredd att betala så mycket extra för att få poängen - idag är det värdet i princip nere på 0 öre, jag gör absolut INGENTING för att få extra poäng om det kräver någon som helst ansträngning eller kostnad.
Jag har under många år haft en rimlig balans mellan intjänande och uttag av poäng vilket gjort att det mesta fallit på plats. Jag har aldrig kunnat flyga iväg någonstans på extremt kort framförhållning och har heller aldrig varit förtjust i att åka till Mexiko City bara för att det är det som är tillgängligt. Eller för den delen flyga Euruwings till krigszoner för att nå guldkortet.
Jag upplever, som flera andra, att jag inte längre har möjlighet att använda poängen på ett vettigt sätt. Det har fått mig, sen en tid tillbaka, att backa undan lite från SAS och Eurobonus. Mitt resmönster är sånt att jag når FBP så varför dubbeldippa när jag flyger mest med dem?
Jag har oavsett vad inte spenderat speciellt mycket extrapengar på att nå guldkorten men håller med om att utvecklingen inte direkt ökat min lust att göra det.
Allas förutsättningar är olika men jag har konstaterat att med mitt resmönster är jag inte övertygad om att Eurobonus är rätt för mig. Jag kanske får ångra mig, vad vet jag? För den som reser mest i Norden är SAS fortsatt givet och för de som sällan reser men försöker tjäna ihop till bonusresor med hjälp av Eurobonuspoäng är förstås den nuvarande utbudssituationen ett problem.
Men men, SAS lever. Ska vi vara ärliga fanns det inte så många andra alternativ så här är vi.