Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

I sammanhanget måste jag också säga att jag förvånas över att ingen, framför allt Lufthansa, inte gjort mer för att knipa det tomrum SAS lämnat efter sig på ARN. LH inledde bra med statusmatch men sen hände noll och intet. Märkligt!

Sen slutar man inte förvånas över att det fortfarande finns sån okunskap i detta forum att man tror att konkurs hade varit slutet för SAS.
Eller så bevisar det bara att det inte är tillräckligt lönsamt att flyga från Arlanda.

Just den här biten är dock klurig, för att öht kunna boka en award ben för ben, måste du boka huvudsträckan först och betala ombokningsavgift för att kunna lägga till feeders. Finns ingen väg runt detta i nuläget och den avgiften kunde SAS bjussa på.
Stämmer inte? Ring in och boka allt på en gång. inklusive feeders. betala en bokningsavgift på 450kr/biljett. Boka inte online först om du inte kan boka hela resan.

Att du alltid söker efter att misstolka?
Läs vad jag skrev! -"Dock kanske ej heller direkt relaterat till just Sky Team." -Du vet lika bra som jag att SAS avtalade med BRA om att flytta från Bromma till Arlanda direkt efter att danskarna/AF/KLM tog över.

150 till 750 är en jävla höjning. -JA -det är en försämring och den har kommit efter Sky Team! Oavsett vad andra bolag och allianser pysslar med! Måste allt bevisas med hur det är i andra allianser? Men strävar man konstant efter att missförstå så...
Att BRA valde att sluta flyga under eget varumärke är väl knappast SAS fel? Visst, de är den nya kunden som köpt upp all kapacitet, men BRA hade knappast gått med på det om det var mindre än de fick in tidigare. Att SAS sedan ville att de skulle flyga från ARN istället för BMA är väl bara bra? Jag hade knappast velat flyga med dem om det innebar transfer med flygbuss mellan ARN och BMA.

Jag kan tycka att det är relevant att jämföra SAS avgifter med andra flygbolag/bonusprogram. Det skadar inte att kalibrera kompassen så att säga... Betyder det att jag är glad över ökade avgifter? Knappast.

Många bra reflektioner i tråden. För egen del ser jag inga större förändringar som påverkar mig på det stora planet. Det som jag noterat, och många därtill, är tillgängligheten av awards generellt och i business i synnerhet, samt procedurerna för att hitta samt boka dessa är under all kritik. Nu tänker jag både på sas egna awards och partnerawards.

Visst, jag har lyckats boka några resor med ganska okej resultat hittills... Men i ett fall blev det inte bra förrän några inställda flyg gav mig möjligheten att boka om både ut- och hemresa fritt. I det andra fallet har jag inte sett en enda plats i business, så där blir det longhaul ekonomi för att jag prioriterar att komma iväg öht...

Läs vad jag skrev! -"Dock kanske ej heller direkt relaterat till just Sky Team." -Du vet lika bra som jag att SAS avtalade med BRA om att flytta från Bromma till Arlanda direkt efter att danskarna/AF/KLM tog över.
BRA var på ruinens brant och såg en utväg att gå ihop och flyga för SAS för att inte gå under. Det har absolut inget med skyteam att göra eller AF/KLM.
När BRA väljer att flyga för SAS är det logiskt att BRA flyger från ARN, oavsett hur mycket man gillar Bromma. Eller hade det varit bättre att du måste ta en taxi mellan flygplatserna, med längre connection bara för att flyget ska vara kvar på Bromma?

150 till 750 är en jävla höjning. -JA -det är en försämring och den har kommit efter Sky Team! Oavsett vad andra bolag och allianser pysslar med! Måste allt bevisas med hur det är i andra allianser? Men strävar man konstant efter att missförstå så...
Ja det är en stor höjning procentuellt, men fortfarande billigt för en full flex biljett.
SAS har varit och är extremt förmånligt jämfört de flesta av sina konkurrenter på just Awards.
Jämför med vad en full flex biljett kostar för att kunna avboka så ser du att det är peanuts. Men om 750 kronor är en deal breaker är det ju bara välja något billigare alternativ.

Spik i foten...
Jo men det kanske inte är "många" som alltid vill åka till NY bara för att SAS har överkapacitet dit. "Till SFO" Jo det är just det som är problemet. "Till"...SAS släpper en väg!
Det är extremt många som vill till NY, varför tror du SAS kör upp emot 5 flighter om dagen dit? För att flyga tomma plan, eller för att efterfrågan är stor?

Hur tror du jag tar mig hem från Kalifornien? Kan ge en hint om att det inte är med båt eller att simma. Fanns Awards åt båda håll på perfekta dagar lördag till lördag, det kanske är en hint?

I skrivande stund finns det 166 Business Awards tillbaka till Europa. Sist jag läste matte i skolan var inte 0 och 166 samma sak.

Ja det är en stor höjning procentuellt, men fortfarande billigt för en full flex biljett.
SAS har varit och är extremt förmånligt jämfört de flesta av sina konkurrenter på just Awards.
Det had de varit och är definitivt fortfarande. Men det är fortsatt en försämring som kommit.

Andra sidan av myntet är kanske att om sas hade varit lite mindre förmånligt på detta så kanske tillgången hade sätt bättre ut. Så är det ju hos många konkurrenter. Man kan inte både ha kvar kakan och äta den - sas har valt spåret med dålig tillgänglighet men billigt. Rätt eller fel kan man diskutera.

Stämmer inte? Ring in och boka allt på en gång. inklusive feeders. betala en bokningsavgift på 450kr/biljett. Boka inte online först om du inte kan boka hela resan.
Att ringa in och boka "allt" på en gång medför ändå X * 150kr i feeder tillägg. Fått samma besked från tre olika agenter sista veckan, endast feeder i samma klass kan bokas i ett svap, är det mixade klasser (vilket iaf i mitt fall var svårt) måste man boka först för att sedan pynta feederavgiften. Som EDB slipper jag dock telefonavgiften - alltid något.

Att ringa in och boka "allt" på en gång medför ändå X * 150kr i feeder tillägg. Fått samma besked från tre olika agenter sista veckan, endast feeder i samma klass kan bokas i ett svap, är det mixade klasser (vilket iaf i mitt fall var svårt) måste man boka först för att sedan pynta feederavgiften.
150 kr / pers + faktiska flygplatsavgifter och -skatter är dock en riktigt bra deal för en flight som åtminstone delvis (antagligen de långa benen) är i business. Mig veterligen finns inte särskilt många program med lägre avgifter än EuroBonus, snarare tvärtom med påhitt som bränsletillägg.

Däremot håller jag med om att det är otroligt osmidigt och borde kunna lösas på ett bättre sätt, men klaga då på det istället för kostnaden.
Som EDB slipper jag dock telefonavgiften - alltid något.
Det gör alla i dessa fall där det inte går att boka online.

... Man kan inte både ha kvar kakan och äta den - sas har valt spåret med dålig tillgänglighet men billigt. Rätt eller fel kan man diskutera.
Intressant vinkel! Om man utgår från att det är ett medvetet val (jmfr Hanlon's razor) skulle fördelen vara att programmet blir lockande för nya medlemmar eftersom det är "så lätt att tjäna in till en award". I kommunikation av typen ".. du får poäng motsvarande en europa-resa.." trillar ordet 'motsvarande' lätt bort i mottagarens tolkning. "Jag tjänar in en gratis resa, det är ju värdefullt".

Att det är svårt att ta ut en award tar tid innan folk upptäcker. För gemene man är resan rätt lång: Gå med i programmet, kreditera flyg, börja få en känsla för hur mycket poäng man tjänar, fundera på vad de ska användas till, fortsätta kreditera osv osv. Först ett par år in i den kundresan börjar poängen "räcka till något" och man tittar på vad de ska användas till. Dvs SAS köper sig ett par års lojalitet. Och det är kanske inte ens säkert att folk i allmänhet blir besvikna för att de inte kunde ta ut sina poäng till drömresan för två. Man kanske unnar sig ett par rått-chokladbollar då och då, gratis är ju gott"

Jag funderar iaf på om det är ett väldigt aktivt och medvetet val. Det förutsätter att både tillgång på poäng och tillgång på flygaward ligger under samma chef. Man får ibland känslan av att chefen för lojalitet ser snygg ut av aktiviteter som skapar miljontals poäng, inte av aktiviteter som gör att medlemmarna tar ut flygawards en-masse.

Toppen