Bedömning utifrån min egen synvinkel och högst personliga resemönster och preferenser.
Positivt:
- AF/KLM som största europeiska partners istället för LH-gruppen. Flyger mycket hellre med AF och KLM som bolag. Min farhåga var att det skulle bli trassligare att göra intraeuropabyten på CDG/AMS än FRA/MUC/ZRH, men tycker till och med att det varit smidigare!
- Ruttnätverket till Karibien. Wow, säger jag bara!
- Partnerlounger. Dags att återinföra på "samtliga" rutter en gång för alla. Det man gjort nu är en bra start!
- Det utökade samarbetet med Singapore Airlines. Det gör ruttnätverket österut betydligt mer tilltalande. Själv gillar jag också att man har ytterligare en lounge att tillgå på LHR.
- Att man kan tjäna statuspoäng via onlineshoppingen. Vet inte om det har så mycket med SkyTeam att göra, men trevligt är det!
- Scandicsamarbetet. Positivt på egentligen alla vis.
- Att SAS börjat re-branda sig mer åt premiumhållet igen. Tidigare har känslan varit att man haft Ryan och Norwegian som stora idoler och skalat av på det mesta. Allt från servering i luften, till sina egna lounger. Nu har man höjt nivån på loungerna, bygger en flagship på Kastrup, samt återinför business intraeuropa. Helt rätt vägval!
Negativt:
- Tappat inrikesanslutningar i "stora" inrikesländer som Kanada och Japan. Stort minus i min bok att tappa de ruttnätverken där Star Alliance var fina. Vi får se om samarbetet med WestJet kan utvecklas till något bra där.
- Inga inrikeslounger i USA. Katastrof! (Sorry Chris)
- Intjäningsmultipeln på statuspoäng på flygresor är borta för statuskunder. Varför?!
- Betald SAS Businessbiljett från USA ger inte tillgång till Delta One lounge (Eller Polaris). Här måste antingen JV:t komma igång illa kvickt, eller så får man hitta andra lösningar.
- Inga partnerawards i First. Bokar ytterst sällan partnerawards, men hade gärna gjort det om First funnits att tillgå.
- Amex Elite ger inte längre 20 000 statuspoäng "automatiskt". Förstår att ändringen är bra för många med hög spend, men för mig med lägre spend är det en klar försämring.
Sammanfattningsvis har mycket blivit bättre och en del även sämre. Hade jag utnyttjat partnerawards mycket hade jag säkert tippat över åt det negativa hållet. Nu gör jag inte det, och då tippar jag över åt det positiva hållet. Det har totalt sett blivit bättre för min del