Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

Detta har inget med skyteam att göra, var precis lika dant i Star Alliance, jag skulle dock säga att man kan söka bättre nu på sas egen sida än innan övergången.
Jag tycker nog att det funkade bättre att söka tidigare, men det är ingen avgörande skillnad. Men framförallt hade man tex United som kunde användas för att hitta awards som var tillgängliga även för sas. Detta utan att behöva köpa till tredjepartstjänster.

Delta One loungerna slår Polaris och de öppnar ju upp flera.
De är dock inte tillgängliga när man flyger tex SAS. Det som finns för sas resenärer är vanliga delta skyclub. Som visserligen ibland kan vara riktigt bra men de är definitivt inte som polaris.

Det är ju inte SAS fel, men en sak som jag stör mig på är att skyteam som allians känns ganska dyr. När jag söker revenue ekonomibiljetter long haul för familjen (4 pers), både österut, västerut och söderut är det otroligt sällan ett skyteam-bolag som är billigast.

Last edited:
Jag tycker nog att det funkade bättre att söka tidigare, men det är ingen avgörande skillnad. Men framförallt hade man tex United som kunde användas för att hitta awards som var tillgängliga även för sas. Detta utan att behöva köpa till tredjepartstjänster.
United har jag nog inte använt sen innan pandemin. Air Canadas sida funkade ju dock helt ok.
Problemet då var ju att sas inte listade flighterna, nu visas ändå flighterna i sas sök så man behöver inte nyttja annat flygbolag. Kvarstår ju dock att det måste sökas lite kreativt och från hubbar för att flighter ska visas.

De är dock inte tillgängliga när man flyger tex SAS. Det som finns för sas resenärer är vanliga delta skyclub. Som visserligen ibland kan vara riktigt bra men de är definitivt inte som polaris.
Fair point, men vi flyger ju andra bolag nu på poäng också. Virgin ger tillgång till Delta One loungerna och är stora på USA (om nu awards kommer tillbaka).

Polaris var revolutionerande när de kom, men tycker mest man läste om klagomål på långa väntetider för att ens få sitta och beställa mat. Det är ju dock fortfarande en bra Lounge.

Awardhacks fungerade fint förr, trist att SAS inte verkar sugna på att släppa till igen.

För egen del är det award i longhaul C som är av vikt och det är ju bara att konstatera att det blivit markant sämre sett till partneraward. Har dock några bokningar på lager men nästa år ser lite jobbigare ut om det inte släpper till.

I SAS nät så är Seoul, Bangkok och Tokyo det som är av intresse men har inte varit en sådan som ligger på låset, får kanske börja göra det.

Bokningsprocessen för award är nog det som försämrats allra mest, det är riktigt risigt just nu och driver massa onödiga hotellnätter.

Hade något bra kreditkortsalternativ funnits så hade jag hoppat på det.

Nu är bytet av allians ett faktum, och det går ju inte att ändra på.

Men det är ett ordentligt nerköp från Star Alliance med tanke på vilka mediokra flygbolag som SAS är en del av nu.

Det går inte att boka first längre.

Dubbla priset på vissa flygbolag är inget annat än ett stort skämt, och jag kommer oavsett mängden poäng som jag har ,aldrig att betala det dubbla poängpriset för en produkt som inte är bättre än övriga.

Tillgången på biljetter är under all kritik, och jag är inte medlem i ett bonusprogram där övriga bolag ska avgöra vart jag skall åka, på tiden före Scaryteam så fanns möjligheten att kunna hitta biljetter precis överallt i världen.

Har valt att hoppa av jakten på att behålla statusen sedan övergången, med två år kvar på "LTG" (som kommer att innebära vad vid övergången till FlyingB?)

Hade det inte varit för alla poäng som trillade in efter miljonjakten så hade jag klippt både MC & Amex idagsläget och satsat på att köpa revenue framöver, med friheten att kunna åka vart och när jag vill.
Och dessutom inte oroa sig för avbokade bonusresor.

Min personliga skopa mot SAS och Skyteam må vara hård, men det är bara att inse att sötebrödsdagarna är förbi och förhoppningsvis så kommer det gå att boka på tills mijonen sinat, sedan så är det tack och hej med min lojalitet.

Bedömning utifrån min egen synvinkel och högst personliga resemönster och preferenser.

Positivt:
- AF/KLM som största europeiska partners istället för LH-gruppen. Flyger mycket hellre med AF och KLM som bolag. Min farhåga var att det skulle bli trassligare att göra intraeuropabyten på CDG/AMS än FRA/MUC/ZRH, men tycker till och med att det varit smidigare!
- Ruttnätverket till Karibien. Wow, säger jag bara!
- Partnerlounger. Dags att återinföra på "samtliga" rutter en gång för alla. Det man gjort nu är en bra start!
- Det utökade samarbetet med Singapore Airlines. Det gör ruttnätverket österut betydligt mer tilltalande. Själv gillar jag också att man har ytterligare en lounge att tillgå på LHR.
- Att man kan tjäna statuspoäng via onlineshoppingen. Vet inte om det har så mycket med SkyTeam att göra, men trevligt är det!
- Scandicsamarbetet. Positivt på egentligen alla vis.
- Att SAS börjat re-branda sig mer åt premiumhållet igen. Tidigare har känslan varit att man haft Ryan och Norwegian som stora idoler och skalat av på det mesta. Allt från servering i luften, till sina egna lounger. Nu har man höjt nivån på loungerna, bygger en flagship på Kastrup, samt återinför business intraeuropa. Helt rätt vägval!

Negativt:
- Tappat inrikesanslutningar i "stora" inrikesländer som Kanada och Japan. Stort minus i min bok att tappa de ruttnätverken där Star Alliance var fina. Vi får se om samarbetet med WestJet kan utvecklas till något bra där.
- Inga inrikeslounger i USA. Katastrof! (Sorry Chris)
- Intjäningsmultipeln på statuspoäng på flygresor är borta för statuskunder. Varför?!
- Betald SAS Businessbiljett från USA ger inte tillgång till Delta One lounge (Eller Polaris). Här måste antingen JV:t komma igång illa kvickt, eller så får man hitta andra lösningar.
- Inga partnerawards i First. Bokar ytterst sällan partnerawards, men hade gärna gjort det om First funnits att tillgå.
- Amex Elite ger inte längre 20 000 statuspoäng "automatiskt". Förstår att ändringen är bra för många med hög spend, men för mig med lägre spend är det en klar försämring.

Sammanfattningsvis har mycket blivit bättre och en del även sämre. Hade jag utnyttjat partnerawards mycket hade jag säkert tippat över åt det negativa hållet. Nu gör jag inte det, och då tippar jag över åt det positiva hållet. Det har totalt sett blivit bättre för min del :)

Håller liv i EBG (efter 6år som EBD) för att uppnå Lifetime Gold (2år kvar) men har samtidigt säkrat upp med Turkish Elite (uppnått över 37500 miles = 2års förlängning) så att jag har Star Alliance Gold (flyger mycket med Turkish, Lufthansa och United). Känns lite som att man övervintrar och väntar på bättre tider..

Nu går det inte längre att gästa in familjen i loungen så funderar jag på att släppa min lojalitet till EB. Med familjen reser jag mest eko och då är loungen viktig, men nu kan jag bara gästa en på partnerbolagen. Flyger jag själv eller med frugan så är det premiumkabin i första hand och då har jag ju ändå lounge.

• Gilla
Reactions: CJR
Toppen