Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

Jag har visserligen varit de som gnällt då och då men i slutändan får man antingen anpassa sig eller rösta med fötterna. Innan alliansbytet hade jag faktiskt aldrig bokat SAS award longhaul utan endast partnerawards. Nu har det blivit flera SAS awards longhaul senaste året.

Vi fick förra året till en bonusresa i business med SAS till BKK över jul och nyår, ytterligare ett par longhaul business med SAS till USA under detta år och åker strax vår första SkyTeam partneraward business tor till Mauritius över jul och nyår så än så länge är jag helt klart värde i programmet.

Kan väl mest upprepa vad andra redan sett. Jag är glad att SAS överlever, även om det är ett SAS som fokuserar extremt hårt på Kastrup. Att jämföra med Star Alliance är inte speciellt meningsfullt, för det var aldrig ett alternativ att allt skulle fortsätta oförändrat - någon form av stor förändring var nödvändig, och nu känns det som att man kanske hittat en långsiktigt hållbar lösning. Speciellt kul att se att det inte bara handlar om att fortsätta urholka innehållet och jaga lågprisbolagen, utan att man faktiskt försöka ta betalt för kvalitet.

Integrationen med Skyteam gick i början oväntat snabbt och bra - jag var helt ställd över hur mycket som fungerade direkt för ett år sedan! Sedan dess tycker jag dock att takten fallit av på tok för mycket. Nu har det gått 12-18 månader beroende på vad man räknar från, nu borde det mesta fungera bra, men det gör det fortfarande inte.

Bonusprogrammet är en annan fråga. För de som kan hitta partnerawards och är nöjd med att åka i skytteltrafik till Karribien så är det bara att gratulera, men för mitt resemönster har värdet fallit nästan ner till ingenting alls. Tidigare räknade jag med en "lägsta värde" på en bonuspoäng runt 8 öre, oavsett vad som hände kunde jag alltid hitta något meningsfullt för poängen som var värda så mycket pengar, och jag var beredd att betala så mycket extra för att få poängen - idag är det värdet i princip nere på 0 öre, jag gör absolut INGENTING för att få extra poäng om det kräver någon som helst ansträngning eller kostnad.

Jag lever fortfarande på hoppet om att det kan bli bättre. Att bonustilldelningen blir mer pålitlig, att AF/KLM blir en stabil ryggrad i partnerawardsystemet. Att X2 försvinner (även om det kräver en devalvering överlag). Att man kan boka rimliga resor själv utan att behöva ringa in, inklusive regelverket för blandade klasser och feeders. Jag har ett år kvar tills jag blir GFL (vad det nu blir värt i framtiden vet vi inte, men jag ger inte upp när jag är så nära), och det är tiden Eurobonus får för att visa sitt värde; har det inte blivit bättre då, så släpper jag Eurobonus, säger upp Elite och SAS MC, och försöker hitta någon annan hobby... att bara se ett sjusiffrigt bonuskonto som växer varje dag utan att jag kan använda det till något, gör i vart fall inte mig glad.

Kan väl mest upprepa vad andra redan sett. Jag är glad att SAS överlever, även om det är ett SAS som fokuserar extremt hårt på Kastrup. Att jämföra med Star Alliance är inte speciellt meningsfullt, för det var aldrig ett alternativ att allt skulle fortsätta oförändrat - någon form av stor förändring var nödvändig, och nu känns det som att man kanske hittat en långsiktigt hållbar lösning. Speciellt kul att se att det inte bara handlar om att fortsätta urholka innehållet och jaga lågprisbolagen, utan att man faktiskt försöka ta betalt för kvalitet.

Integrationen med Skyteam gick i början oväntat snabbt och bra - jag var helt ställd över hur mycket som fungerade direkt för ett år sedan! Sedan dess tycker jag dock att takten fallit av på tok för mycket. Nu har det gått 12-18 månader beroende på vad man räknar från, nu borde det mesta fungera bra, men det gör det fortfarande inte.

Bonusprogrammet är en annan fråga. För de som kan hitta partnerawards och är nöjd med att åka i skytteltrafik till Karribien så är det bara att gratulera, men för mitt resemönster har värdet fallit nästan ner till ingenting alls. Tidigare räknade jag med en "lägsta värde" på en bonuspoäng runt 8 öre, oavsett vad som hände kunde jag alltid hitta något meningsfullt för poängen som var värda så mycket pengar, och jag var beredd att betala så mycket extra för att få poängen - idag är det värdet i princip nere på 0 öre, jag gör absolut INGENTING för att få extra poäng om det kräver någon som helst ansträngning eller kostnad.

Jag lever fortfarande på hoppet om att det kan bli bättre. Att bonustilldelningen blir mer pålitlig, att AF/KLM blir en stabil ryggrad i partnerawardsystemet. Att X2 försvinner (även om det kräver en devalvering överlag). Att man kan boka rimliga resor själv utan att behöva ringa in, inklusive regelverket för blandade klasser och feeders. Jag har ett år kvar tills jag blir GFL (vad det nu blir värt i framtiden vet vi inte, men jag ger inte upp när jag är så nära), och det är tiden Eurobonus får för att visa sitt värde; har det inte blivit bättre då, så släpper jag Eurobonus, säger upp Elite och SAS MC, och försöker hitta någon annan hobby... att bara se ett sjusiffrigt bonuskonto som växer varje dag utan att jag kan använda det till något, gör i vart fall inte mig glad.
Håller med helt och hållet. Har över en miljon poäng, men hittar ingenting att använda dem på. Och innan alla klagar, vi har alla olika resemönster.

Håller med mycket av det Palmen skriver, min reflektion är att det blivit kraftig inflation på EB poäng som följd av generösa CC kampanjer och lätt att tjäna in via spend på dessa. Samtidigt har inte awardchartsen ändrats särskilt mycket (både SAS egna och partner). Detta leder till mycket nedströmsproblem som vi ser i följd av dålig tillgänglighet och vi kan nog räkna med att det långsiktigt kommer bli fler bolag som gör en Vietnam Airlines mot SAS om införlivningen i Flying Blue inte blir av inom överskådlig tid.

Håller med mycket av det Palmen skriver, min reflektion är att det blivit kraftig inflation på EB poäng som följd av generösa CC kampanjer och lätt att tjäna in via spend på dessa. Samtidigt har inte awardchartsen ändrats särskilt mycket (både SAS egna och partner). Detta leder till mycket nedströmsproblem som vi ser i följd av dålig tillgänglighet och vi kan nog räkna med att det långsiktigt kommer bli fler bolag som gör en Vietnam Airlines mot SAS om införlivningen i Flying Blue inte blir av inom överskådlig tid.
Exakt. Skulle helt ärligt inte ha något emot 50 % ökning av pris på partnerresor OM det innebar kraftigt ökad tillgänglighet och att 2x-multipeln på vissa bolag försvinner.

Alltså, jag förstår de som klagar på dålig tillgänglighet, men att X2 är helt diskvalificerande för att ens tänka på samtidigt som ett sjusiffrigt belopp poäng bara växer utan att ha något att spendera det på... Gör verkligen den högre poängkostnaden så mycket då?

Mina övriga reflektioner är att lite obskyrare anslutningar inom Europa via AF/KLM är snordyra, där det är betydligt billigare att köpa genomgående biljetter med SAS+Lufthansa group (om de ens finns, Ljubljana blev betydligt svårare att flyga till). Tycker det borde vara tvärt om vid det här laget.

Saknar en bra partner i Kanada, finns lite interline med Air Canada och prat om kanske WestJet i framtiden.

Loungerna är mer förvirrande i Sky Team när det inte längre är uniform tillgång, utan man blir hänvisad till 3-partslounge istället för Sky Team-lounge på flygplatser. Men å andra sidan har det sällan blivit mer än marginellt sämre, i vissa fall ny tillgång där det saknades tidigare.

Annars har det inte blivit så himla mycket skillnad från min sida.

Nu går det inte längre att gästa in familjen i loungen så funderar jag på att släppa min lojalitet till EB. Med familjen reser jag mest eko och då är loungen viktig, men nu kan jag bara gästa en på partnerbolagen. Flyger jag själv eller med frugan så är det premiumkabin i första hand och då har jag ju ändå lounge.
What? Det har aldrig gått att gästa familjen på Star Alliance med ett EBG. Den förmånen har strikt varit för SAS egna lounger.

Så hur har detta ändrats i Skyteam? Du kan fortfarande gästa 1 person, precis som hos Star Alliance.

Jag håller med om mycket som har skrivits ovan, både det (någorlunda) positiva och negativa, men tycker det finns lite mer att lägga till. Samtidigt är ju de sammanlagda förändringarna en blandning av sådant som beror på nya ägare, alliansbytet, allmän återhämtning från SAS situation 2020-2023 (covid, pilotstrejk, Chapter 11-processen) och annat.

Det jag kan tycka är fortsatt positivt med SAS och Eurobonus är att det är ganska lätt att tjäna in "användbar" status, alltså EBG, i alla fall om man bor på hemmamarknaden. Ändringen av poängintjäning från Amex Elite (och före dess Mastercard Premium, som båda gynnar hög kreditkortsspend) och avskaffad elitbonus på nivåpoäng ändrar inte på detta intryck, även om det nu blivit lite svårare för många att uppnå och behålla EBG. (Ett antal andra europeiska flygbolag har ju gjort det betydligt svårare/dyrare under senare år.)

Om man väl hittar bonusresor, framför allt SAS egna men också SkyTeam, är priserna i de flesta fall rimliga. (Undantaget är framför allt 2x bolag.) Detta p.g.a. möjligheten för många att använda FlyPremium och 2-4-1-vouchers och att bara en rimlig bokningsavgift och faktiska skatter och flygplatsavgifter tas ut. Men det är alltså beroende av detta "om"...

Sedan har vi det negativa. Jag är förvånad över hur "fladdrig, instabil" och allmänt taffligt skött hela situationen kring tillgång och bokning av SkyTeam-bonusresor fortsätter att vara ett drygt år efter alliansbytet:
- Fortfarande noll tillgång till vissa bolag.
- Möjligheten att boka premium economy har aldrig dykt upp (trots att det finns som SkyTeam-förmån, till skillnad från Star Alliance), och inte heller first class.
- Reglerna kring vad som kan bokas och inte har ändrats flera gånger, det verkar finnas fler interna regler än förr som inte står på webbplatsen, och det verkar vara ännu mindre enhetlighet än tidigare i hur kundtjänstmedarbetarna faktiskt uppfattar reglerna. (Att många på BC som har varit med ett tag inte riktigt verkar ha samma intryck om vilka regler som faktiskt gäller och om kundtjänst har gjort rätt eller fel i vissa situationer är ett tecken på att det inte står bra till.)
- Tillgången på bonusplatser går upp och ner mycket mer än tidigare, som det verkar med mycket fler perioder av ökentorka på business long haul.
- Det är fortfarande 3-4 dygns "blackout" på möjligheten att boka SkyTeam-resor i närtid, något som jag trodde infördes som en tillfällig åtgärd p.g.a. en rörig situation inom Star Alliance härom året.
- Dubbla poängpriset dök upp helt utan förvarning efter att SAS påstått att poängpriserna skulle vara oförändrade, och så här ett år senare vet vi inte om det var tänkt som en tillfällig åtgärd för att SAS inte lyckats förhandla fram bättre priser eller något som kommer att gälla i tid och evighet. (Att SAS skulle betala dubbla priserna för dessa awards till de flygbolagen jämfört med t.ex. Delta eller Korean tror jag dock inte ett ögonblick på, skillnaden måste vara mycket mindre.) Att SAS börjar flyga till MAD och att Vietnam Airlines börjar flyga till CPH har dock inte gjort Air Europa eller Vietnam Airlines billigare.

Jag är också förvånad över hur lite intresse övriga SkyTeam visar för SAS hemmamarknad, medan Star Alliance är "still going strong". Det tar för det mesta ett tag att få till nya flyglinjer, men i nuläget vet vi nog alla linjer som kommer att startas till våren 2026, ungefär två år efter SAS meddelade officiellt när de skulle gå med i SkyTeam (och 2,5 år efter alliansbytet tillkännagavs i princip). SAS själv har öppnat linjer från CPH till SkyTeam-hubbarna MAD, OTP, ATL och ICN, och startade upp OSL-JFK (samtidigt som OSL-EWR bantades från A330 till A321LR, så ingen widebody kvar i Oslo). De linjer som startats/är på väg att startas av andra bolag är SGN-CPH (3/w) med Vietnam (så väldigt dyrt att boka via Eurobonus), PVG-CPH (4/w) med China Eastern (så ej bokningsbart alls via Eurobonus) och en säsongsrutt MSP-CPH med Delta. Alla andra rutter av SkyTeam-bolag eller till SkyTeam-hubbar (ARN-JFK, GOT-AMS, LPI-AMS, OSL-CDG...) är sådana som fanns redan innan AF/KLM köpte in sig. Inte en enda ny linje från ARN eller OSL (utöver SAS OSL-JFK) till någon SkyTeam-hub, och inte heller från GOT, BGO o.s.v. Jag hoppas jag inte missat någon linje?

Last edited:
Toppen