Kan väl mest upprepa vad andra redan sett. Jag är glad att SAS överlever, även om det är ett SAS som fokuserar extremt hårt på Kastrup. Att jämföra med Star Alliance är inte speciellt meningsfullt, för det var aldrig ett alternativ att allt skulle fortsätta oförändrat - någon form av stor förändring var nödvändig, och nu känns det som att man kanske hittat en långsiktigt hållbar lösning. Speciellt kul att se att det inte bara handlar om att fortsätta urholka innehållet och jaga lågprisbolagen, utan att man faktiskt försöka ta betalt för kvalitet.
Integrationen med Skyteam gick i början oväntat snabbt och bra - jag var helt ställd över hur mycket som fungerade direkt för ett år sedan! Sedan dess tycker jag dock att takten fallit av på tok för mycket. Nu har det gått 12-18 månader beroende på vad man räknar från, nu borde det mesta fungera bra, men det gör det fortfarande inte.
Bonusprogrammet är en annan fråga. För de som kan hitta partnerawards och är nöjd med att åka i skytteltrafik till Karribien så är det bara att gratulera, men för mitt resemönster har värdet fallit nästan ner till ingenting alls. Tidigare räknade jag med en "lägsta värde" på en bonuspoäng runt 8 öre, oavsett vad som hände kunde jag alltid hitta något meningsfullt för poängen som var värda så mycket pengar, och jag var beredd att betala så mycket extra för att få poängen - idag är det värdet i princip nere på 0 öre, jag gör absolut INGENTING för att få extra poäng om det kräver någon som helst ansträngning eller kostnad.
Jag lever fortfarande på hoppet om att det kan bli bättre. Att bonustilldelningen blir mer pålitlig, att AF/KLM blir en stabil ryggrad i partnerawardsystemet. Att X2 försvinner (även om det kräver en devalvering överlag). Att man kan boka rimliga resor själv utan att behöva ringa in, inklusive regelverket för blandade klasser och feeders. Jag har ett år kvar tills jag blir GFL (vad det nu blir värt i framtiden vet vi inte, men jag ger inte upp när jag är så nära), och det är tiden Eurobonus får för att visa sitt värde; har det inte blivit bättre då, så släpper jag Eurobonus, säger upp Elite och SAS MC, och försöker hitta någon annan hobby... att bara se ett sjusiffrigt bonuskonto som växer varje dag utan att jag kan använda det till något, gör i vart fall inte mig glad.