Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Det händer att utförande bolag bokar om en men generellt skulle jag säga att få Virgin (eller andra bolag) att genomföra ombokning av en SAS award är dock lättare sagt än gjort, därav är den bästa lösningen att hitta nya bonusplatser och boka om via SAS. Förutsatt att utförande bolag inte själva (automatiskt?) bokar om dig, vilket faktiskt händer ibland.
Hände mig nu i veckan, Virgin ställde in mitt flyg och bokade om mig till 5h tidigare från LHR. Problemet var att min connection till London då inte fungerade, skulle komma fram 3h efter flyget gick.

Då hamnar man i problemet att sas får försöka boka om feeder, som tur är finns det massor till just LHR så det går att lösa.
I just detta fall blev det dock bingo för egen del, Virgins ändring gjorde att jag gratis kunde boka av utresan då jag hittat en bättre tidigare.

Tror mitt case CPH-ATL-MCO är avslutat nu. Efter gårdagens samtal när slutlegget skulle ”attesteras” av back office på SAS, så ringde den trevliga agenten imorse från ett 08-nr. Hon sa att det skulle tillkomma ett par hundralappar i skatt totalt + 750kr i ombokningsavgift per person då det handlade om en Skyteambokning. Jag sa att detta var OK. Några timmar senare kom mail med bekräftade biljetter CPH-ATL-MCO. Kikade i MC-appen och det har bara dragits ett par hundra av SAS idag, så vi verkar ha sluppit 750kr ombokningsavgift p.p. Är EBD, om detta ev gjort skillnad vet jag inte. Jag har gnällt en del i BC tidigare på väldigt oberäknelig poängintjäning med partners (hyrbil, Amazon etc) men idag mkt nöjd med agenten, och att hon ringde upp, med snabbheten samt med slutpriset. Postar det tråden för Lyckade Eurobonusbokningar senare.

Avgifterna kommer att komma, kan dock ta 1v.

Berättelser från medlemmar visar att de har hyffsat stor flexibilitet att lösa sånt när SAS flyg finns som alternativ. Om så ej är fallet så är det inte så mycket mer de kan göra.

Det kan finnas väldigt många anledningar att det inte biljetterats. Kan också bara ligga på kö helt enkelt. Att bokningarna dyker upp i appen är inget konstigt men om ena benet skulle försvinna igen hade jag nog ringt in igen.

Tror ingen vågar lova att din orginalbokning är utom fara, det är alltid en risk när man är i händerna på agenterna att någon förstör en bokning. CPH-ATL är väl dock enklare att lösa om något händer.
Nu är frågan då hur länge den får ligga i kö, i det här fallet sa agenten jag prata med en lördag att det kan ta 1-2 veckor att biljettera. Den låg kön 2 veckor sen försvann alla flighter och nu står man här 6 samtal senare under denna veckan med 5 olika agenter och totalt 4h i telefon utan någon vettig lösning.

Hade resan ARN-AMS-ICN bokad, målet var att ta sig till Tokyo men omöjligt i princip från ICN i Mars 2026, främst på helgen när jag behövt flyga. Hittade för 3 veckor sedan tillgänglighet med KLM och Garuda att flyga ARN-AMS-CGK-HND och ringde in direkt. Agenten la in flighterna, fixade kortuppgifter, skicka den på kö. Sen 2 veckor senare har SAS inte biljetterat flighterna och allt autocancelleras. KLM flighterna är ju borta så alternativet går inte att boka igen.

Första agentens lösning var att lägga på ICN-CGK-HND på min befintliga ARN-AMS-ICN. En dröm för många awardjägare som gillar att maximera men inte för mig efter 12 år av mycket flygande, hade gett en utökad restid på 30h med övernattning i ICN och 8h layover i CGK. Jag har bett agenterna att lyfta upp detta högre men ingen verkar ha något som helst mandat, har bett dom göra upsell på SAS egna flighter till HND för detta problemet har uppstått tack vare att SAS inte löst biljetteringen i tid. Även gett dom möjligheten att boka mig på Vietnam Airlines som är vidöppet men dom har inte heller mandat att göra det utan att dra x2 poäng. Anser inte heller att det är min grej att behöva ringa in och påminna dom utan snarare SAS som måste ha en bättre rutin än den dom uppenbarligen har inte fungerar där man enbart ger vissa personer i flödet behörighet att biljettera ändringar vissa tider på dygnet/veckan.

Är nästa steg att behöva maila Eurobonuschefen är frågan? Tar gärna inputs.

Boka specifik plats på SAS Eurobonus Awrad Flight.
Brukar ni boka och betala specifik plats när ni flyger Buissness Class. ?
Ska boka min första "Eurobonus flight" och har äntligen poäng så jag kan flyga internationellt i buissness.
Visst är det så att om jag ombokar/avbokar får jag inte tillbaka kostnaden för pre-booked/pre-paid valt säte?

Nu är frågan då hur länge den får ligga i kö, i det här fallet sa agenten jag prata med en lördag att det kan ta 1-2 veckor att biljettera. Den låg kön 2 veckor sen försvann alla flighter och nu står man här 6 samtal senare under denna veckan med 5 olika agenter och totalt 4h i telefon utan någon vettig lösning.

Hade resan ARN-AMS-ICN bokad, målet var att ta sig till Tokyo men omöjligt i princip från ICN i Mars 2026, främst på helgen när jag behövt flyga. Hittade för 3 veckor sedan tillgänglighet med KLM och Garuda att flyga ARN-AMS-CGK-HND och ringde in direkt. Agenten la in flighterna, fixade kortuppgifter, skicka den på kö. Sen 2 veckor senare har SAS inte biljetterat flighterna och allt autocancelleras. KLM flighterna är ju borta så alternativet går inte att boka igen.

Första agentens lösning var att lägga på ICN-CGK-HND på min befintliga ARN-AMS-ICN. En dröm för många awardjägare som gillar att maximera men inte för mig efter 12 år av mycket flygande, hade gett en utökad restid på 30h med övernattning i ICN och 8h layover i CGK. Jag har bett agenterna att lyfta upp detta högre men ingen verkar ha något som helst mandat, har bett dom göra upsell på SAS egna flighter till HND för detta problemet har uppstått tack vare att SAS inte löst biljetteringen i tid. Även gett dom möjligheten att boka mig på Vietnam Airlines som är vidöppet men dom har inte heller mandat att göra det utan att dra x2 poäng. Anser inte heller att det är min grej att behöva ringa in och påminna dom utan snarare SAS som måste ha en bättre rutin än den dom uppenbarligen har inte fungerar där man enbart ger vissa personer i flödet behörighet att biljettera ändringar vissa tider på dygnet/veckan.

Det här är lite annorlunda scenario än vad jag avsåg med att SAS ofta fixar alternativ, här har du inte biljetterats. Det är först efter att det skett och senare ändringar uppstår som SAS går ett extra steg för att hjälpa till.

Jag har också råkat ut för att de inte hunnit biljetter och flighter försvinner. Jag ringde ett par gånger och kontaktade guld-supporten. Men utan resultat, de kunde inte göra något när bonus platserna var borta från flygen, gällde enbart sas-flyg. Jag fick också olika förklaringar varje gång, en del skyllde på kortet nekats och en del att SAS inte hunnit biljettera i tid. En del här verkar ju ha fått hjälp att låsa upp platser ändå men den turen hade inte jag.

Så min enda lösning på det är att säga upp korten för tillfället iaf.

Boka specifik plats på SAS Eurobonus Awrad Flight.
Brukar ni boka och betala specifik plats när ni flyger Buissness Class. ?
Ska boka min första "Eurobonus flight" och har äntligen poäng så jag kan flyga internationellt i buissness.
Visst är det så att om jag ombokar/avbokar får jag inte tillbaka kostnaden för pre-booked/pre-paid valt säte?
Jag betalar i princip aldrig för sätesval. Det är bättre att hänga på låset när incheckningen öppnar.

Letar hemresa i PremEco/Plus eller Business. Någon som har erfarenhet eller vill spå sannolikheten att det dyker upp 4 platser från östkusten till CPH eller ST hub andra vecka i december?

Toppen