Nu är frågan då hur länge den får ligga i kö, i det här fallet sa agenten jag prata med en lördag att det kan ta 1-2 veckor att biljettera. Den låg kön 2 veckor sen försvann alla flighter och nu står man här 6 samtal senare under denna veckan med 5 olika agenter och totalt 4h i telefon utan någon vettig lösning.
Hade resan ARN-AMS-ICN bokad, målet var att ta sig till Tokyo men omöjligt i princip från ICN i Mars 2026, främst på helgen när jag behövt flyga. Hittade för 3 veckor sedan tillgänglighet med KLM och Garuda att flyga ARN-AMS-CGK-HND och ringde in direkt. Agenten la in flighterna, fixade kortuppgifter, skicka den på kö. Sen 2 veckor senare har SAS inte biljetterat flighterna och allt autocancelleras. KLM flighterna är ju borta så alternativet går inte att boka igen.
Första agentens lösning var att lägga på ICN-CGK-HND på min befintliga ARN-AMS-ICN. En dröm för många awardjägare som gillar att maximera men inte för mig efter 12 år av mycket flygande, hade gett en utökad restid på 30h med övernattning i ICN och 8h layover i CGK. Jag har bett agenterna att lyfta upp detta högre men ingen verkar ha något som helst mandat, har bett dom göra upsell på SAS egna flighter till HND för detta problemet har uppstått tack vare att SAS inte löst biljetteringen i tid. Även gett dom möjligheten att boka mig på Vietnam Airlines som är vidöppet men dom har inte heller mandat att göra det utan att dra x2 poäng. Anser inte heller att det är min grej att behöva ringa in och påminna dom utan snarare SAS som måste ha en bättre rutin än den dom uppenbarligen har inte fungerar där man enbart ger vissa personer i flödet behörighet att biljettera ändringar vissa tider på dygnet/veckan.
Är nästa steg att behöva maila Eurobonuschefen är frågan? Tar gärna inputs.