Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Fick du din voucher efter att du bokat resan?

Annars, nej det stämmer inte. Din voucher måste dock vara giltig från bokningsdatumet.

I mitt fall gjorde det inte så mycket, det var minimal skillnad med eller utan voucher. Vouchern var absolut giltig innan bokningsdatumet så detta var bara ytterligare ett bevis på SAS kundtjänsts inkonsekvens.

Dock är detta kanske intressant för andra: Om jag har en utresa till USA med Flypremium i SAS Business och har betalat 30.000p enkel, vilket alternativ hade ni föredragit av nedan:

1. Lägga på en voucher på bokningen samt lägga till en retur hem från USA (i detta fall med Virgin i Biz). Då blir total poängåtgång 25.000 + 39.000(?)= 64.000p. Dock blir det ändringsavgift på SAS bokningen 750kr plus 450k i avgift för att applicera vouchern.

2. Låta Flypremiumbokningen vara kvar (30.000p) och istället boka returen på en separat bokning med voucher, total poängåtgång 30.000+39.000=69.000p plus 450kr i avgift för skyteambokning. 5000p mer i poängåtgång men man slipper ändringsavgiften på Flypremiumbokningen på 750kr.

Jag valde alternativ 2. Enligt agenten hade jag inget val men hade nog tagit 2. Ändå. Tänker jag rätt?

I mitt fall gjorde det inte så mycket, det var minimal skillnad med eller utan voucher. Vouchern var absolut giltig innan bokningsdatumet så detta var bara ytterligare ett bevis på SAS kundtjänsts inkonsekvens.

Dock är detta kanske intressant för andra: Om jag har en utresa till USA med Flypremium i SAS Business och har betalat 30.000p enkel, vilket alternativ hade ni föredragit av nedan:

1. Lägga på en voucher på bokningen samt lägga till en retur hem från USA (i detta fall med Virgin i Biz). Då blir total poängåtgång 25.000 + 39.000(?)= 64.000p. Dock blir det ändringsavgift på SAS bokningen 750kr plus 450k i avgift för att applicera vouchern.

2. Låta Flypremiumbokningen vara kvar (30.000p) och istället boka returen på en separat bokning med voucher, total poängåtgång 30.000+39.000=69.000p plus 450kr i avgift för skyteambokning. 5000p mer i poängåtgång men man slipper ändringsavgiften på Flypremiumbokningen på 750kr.

Jag valde alternativ 2. Enligt agenten hade jag inget val men hade nog tagit 2. Ändå. Tänker jag rätt?
750 spänn för 5 000 poäng = 15/öre poäng. Så lite vad du värderar poängen till. Du kan ju köpa 5 000 poäng av SAS för 1 000 kronor tex. Tjänar du in dem för mindre än 750 spänn så är du ju plus. Men på det stora hela lite skit samma.

Fattar inte poänguträkningen fullt ut. Borde inte alternativ 1 blir 65k poäng dock så skiljer bara 4 000 poäng?

750 spänn för 5 000 poäng = 15/öre poäng. Så lite vad du värderar poängen till. Du kan ju köpa 5 000 poäng av SAS för 1 000 kronor tex. Tjänar du in dem för mindre än 750 spänn så är du ju plus. Men på det stora hela lite skit samma.

Fattar inte poänguträkningen fullt ut. Borde inte alternativ 1 blir 65k poäng dock så skiljer bara 4 000 poäng?

På alternativ ett är jag lite osäker men jag tror du har rätt att t/r Nordamerika med Skyteam blir 130.000 och sedan voucher så 65.000p. Blir det 130.000 då även om ena vägen är med SAS? Var också lite osäker på om man åker på både ändringsavgift 750kr på befintlig bokning plus 450kr i avgift för att man slänger på vouchern, eller om det bara blir 450kr. Men oavsett så verkar alternativ 2 vara bättre. Jag brukar räkna att värdet för mig på EB-poäng är ca 10 öre per poäng.

Har du med något Skyteam-bolag blir hela bokningen en Skyteam-bokning.

Med alternativ två har du ju större flexibilitet, samtidigt får du betala dubbelt för avbokning.

Annan grej är om det blir schemaändring eller inställda flyg osv. Om du råkar ut för irrops får du skydd på hela resan på samma biljett, dvs med två enkelbiljetter har du inga rättigheter på andra biljetten om den första påverkas.

Är det verkligen så? ARN hade ett ärende om det för ett tag sedan, men verkar ha tagit bort det: https://web.archive.org/web/2022010...lagets-ansvar-vid-missad-anslutningsflygning/
Att ha rätt och att få rätt är två olika saker. En returbiljett underlättar. Något att väga med helt enkelt. Vore viktigare om det avser en weekend resa där meningen tappas om du kommer fram 2 dagar sen till exempel, än om det är tre veckors semester där någon dag höger eller vänster inte spelar roll.

Toppen