Senaste nytt

Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

6 spenn var alltså förbättringen de hintade om på eventet. Det löser ju ingenting med spennvärde NAS vs NC. Visst, mer värde om du gillar flyga NAS men fortsatt uselt värde med hotellen.

Jag har redan nog spenn till troligt behov med en enkel till LGW kommande tre år och kommer inte boka av denna veckas Scandic nätter om man säger så…

Ändå ett skojigt bevis på att det har funnits skarp kritik mot intjäningen. Gissar att att Stordalen har sett ett tapp i antal gästnätter som måste åtgärdas. Problemet är fortfarande att bonusnätterna är för dyra med Spenn. Även det har väl hotellen tappat på ekonomiskt när färre bokar bonusnätter på datum som annars var lågsäsong.

Jag har bott en betalnatt sedan spenn infördes, rest bonus. På sommaren blir det 14 nätter, för typ 20tkr. Sista året innan LTP, så kreditkortet tickar med en prenumeration. Jag brukade lägga 2-3x det på Strawberry (annars blir man ju inte Platinum) och lär inte vara ensam. Bra att något görs om tillfälligt.

Har någon räknat ut hur många ören en Spenn är värt när man använder de för att delbetala en övernattning?

Kolla långt bak i tråden, vi gjorde många uträkningar. Konklusionen var att klart bästa värde nås med 10öre/spenn för svenskspenn (intjänat i sek) hos Norwegian. Allt hotellrelaterat var långt under det. Som EBD får jag alltid, varje stay, mer än 3x mer värde på scandicspend numera.

Kolla långt bak i tråden, vi gjorde många uträkningar. Konklusionen var att klart bästa värde nås med 10öre/spenn för svenskspenn (intjänat i sek) hos Norwegian. Allt hotellrelaterat var långt under det. Som EBD får jag alltid, varje stay, mer än 3x mer värde på scandicspend numera.
Kollade själv i appen nu. 1 spenn är värd 11 öre. Får man 5 spenn per 10 kr under en vistelse blir det en rabatt på 5,5%. Så det tar 18,18 nätter för att få en gratis natt till samma värde i samband med nya kampanjen. Jämfört med ungefär 11 nätter med hotels.com utan någon speciell kampanj. Och man kan använda natten på nästan alla hotell i världen.

Min Platinum status går ut vid månadsskiftet och eftersom jag sagt upp kortet och flyttat alla nätter till Scandic så kommer det inte förlängas.

Skrev en ärlig ansökan om förlängning eller jag menar ChatGPT gjorde det.
Berättade hur dåligt jag tycker det är och att jag bytt, fick bara till svar
"We would like to inform you that we have now frozen your membership status so that you will retain your status for the remainder of your membership period and the next."

Ärligt talat så hoppas jag nog ändå att de inte gör några förbättringar så jag slipper fundera på att byta igen. #Besviken

Dear Strawberry Loyalty Team,

I would like to request a freeze of my current Platinum status, in line with the once-every-five-years allowance described in the program terms.

To be honest, the complete devaluation of the loyalty program has made me seriously question its value. You've gone from having one of the best hotel loyalty programs in the Nordics to arguably the worst. The introduction of SPENN has offered no meaningful benefit to frequent travelers, and the partnership with Norwegian is irrelevant for most business travelers—many of whom are SAS Gold or Diamond members and unlikely to switch carriers.

As a result, I’ve started booking with alternatives like Scandic Hotels and OTAs such as Hotels.com. Still, I would prefer not to completely shut the door. If the program is restructured in a way that once again rewards loyalty and frequent stays, I’d like to retain my status and not have to start over.

If no improvements are coming, I can only assume that the program is now focused on another customer segment, and that frequent business travelers who also stay for pleasure from time to time are no longer a priority.

I appreciate your consideration and look forward to your response.

Kollade själv i appen nu. 1 spenn är värd 11 öre. Får man 5 spenn per 10 kr under en vistelse blir det en rabatt på 5,5%. Så det tar 18,18 nätter för att få en gratis natt till samma värde i samband med nya kampanjen. Jämfört med ungefär 11 nätter med hotels.com utan någon speciell kampanj. Och man kan använda natten på nästan alla hotell i världen.

Värdet var drygt 8 öre tidigare, de har alltså lagt sig aningen över NAS nu. Intressant.

Oavsett fortsatt uselt jmf med Hotels,com eller Scandic. För oss med Plat innebär det en frinatt efter 15,15nätter med årets 2x kampanj. Inte katastrof resterande del av året som tidigare med 1 frinatt efter nästan 40 betalda men som sagt ändå uselt.

Jag skriver förresten inlägget från ett trevligt Scandic hotell, fick late check out 2 timmar som Lvl 6.

Last edited:
Jag kollade lite inför sommaren och med superdeal fick jag ett värde på 17,5 öre/Spenn för vissa rum/datum. Då är man uppe kring 10%. Men framförallt tycker jag Strawberry (som egenföretagare) är rätt mycket billigare än Scandic för samma/bättre hotell även om Scandic har bättre poängintjäning.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen