Senaste nytt

"Smitvägen" före taxfree terminal 5 Arlanda

Jag undrar också vad det står på roll-up:en. Där finns kanske mer förklaringar, fast det är ju en tillfällig text, så det som man ska lita sig till är det som satts upp på dörren.
På dörren ser det ut som några egen-påhittade symboler som det är oklart vad de betyder. Först ett överstruket öga som är suddigt ("Personer med synsvårigheter"?), sedan tror jag det ska föreställa ett öra överstruket ("Personer med hörselproblem"?!), sedan en person med käpp tror jag ("Personer med gångproblem"?!) och till sist en rullstol.

Det är svårt att få ihop det med vad de skrivit på sin egen hemsida
"Den gång innan Taxfree-butiken som är avsedd för personal/crew, PRM och doftallergiker får nu skyltning som informerar om vilka den är till för."

om inte det jag tror är ett öra egentligen är en överstruken näsa.

Valet att skriva ut i stor text "Crew" tycker jag tyder på att de aktivt vill avskräcka folk från att gå där.

Alla symbolerna identifierar PRM av olika slag. Men doftsymbolen saknas.

Google känner inte till några bilder som officiellt representerar PRM-förordningen, men de kanske är kända i branschen. Om inte ens google har indexerat några bilder som PRM-symboler lär inte allmänheten veta vad det står för.

I EUR-lex finns följande symoboler reglerade i TSM PRD:
Skärmavbild 2025-06-15 kl. 11.10.58.png

Det finns lite mer information i den här artikeln.

– Syftet med den gången har aldrig varit en smitväg och nu har vi tydliggjort detta i vår skyltning på flygplatsen. För de resenärer som har bråttom till C-, D- och E-gaterna finns en uppskyltad passage några meter in i tax-free-butiken, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och Försäljning på Swedavia till Travel News.

"Syftet med Arlanda har aldrig varit att göra det smidigt för passagerarna", fast med andra ord?

Noterar för övrigt att deras egen chef tidigare i år sade att det var fritt fram.. "Dörren till gången är oftast stängd och används av flygplatspersonal – men det är inte förbjudet att trycka på knappen till höger och gå in, bekräftar Arlandas flygplatschef för Travel News."...

Problemet blev väl antagligen att den faktisk var smidig för passagerarna så de började använda den. Och så kan vi inte hade!

Google känner inte till några bilder som officiellt representerar PRM-förordningen, men de kanske är kända i branschen. Om inte ens google har indexerat några bilder som PRM-symboler lär inte allmänheten veta vad det står för.

I EUR-lex finns följande symoboler reglerade i TSM PRD:
Visa bifogad bild 165765

Ja, alltså det finns inga krav på att man måste använda vissa symboler, det är upp till varje aktör att använda vad de vill och tycker är nödvändigt.

Vän av ordning frågar förresten om man får ställa en stor skylt på golvet framför en nödutgång?
Den där skylten ser ut som man trivialt kan knuffa åt sidan även utan att vara stark, vid en utrymning. Då tror jag det principiellt är ok eftersom man fortfarande ser skylten om att det är en nödutgång . Om den faktiskt hade blockerat den skylten hade det nog varit helt fel...

Den där skylten ser ut som man trivialt kan knuffa åt sidan även utan att vara stark, vid en utrymning. Då tror jag det principiellt är ok eftersom man fortfarande ser skylten om att det är en nödutgång . Om den faktiskt hade blockerat den skylten hade det nog varit helt fel...
Sist vi hade inspektion på jobbet så fick vi nedslag på en pappkartong på golvet längs utrymningsvägen, på ett kontor som allmänheten inte ens har tillgång till. Jag förutsätter att det är hårdare krav på en flygplats.

Sist vi hade inspektion på jobbet så fick vi nedslag på en pappkartong på golvet längs utrymningsvägen, på ett kontor som allmänheten inte ens har tillgång till. Jag förutsätter att det är hårdare krav på en flygplats.
Det får man hoppas de har!

Sist jag var med om ett liknande nedslag var det just att någon ställt en rollup så man inte kunde se skyltarna. Däremot var den ok så länge den flyttas så man såg skyltarna även om den helt klart hade stått lite i vägen. Just med argumentet att även ett barn utan problem kan putta iväg den. Men det finns säkert en hel del godtycklighet i varje inspektion där också..

Toppen