Senaste nytt

"Smitvägen" före taxfree terminal 5 Arlanda

Vad händer om man går där i alla fall? Normalt blir det ett himla liv om nån går in där man inte får vara men det är måste väl vara en gråzon då det är så pass många katergorier som får gå där?

Vad händer om man går där i alla fall? Normalt blir det ett himla liv om nån går in där man inte får vara men det är måste väl vara en gråzon då det är så pass många katergorier som får gå där?

Jag skulle vilja träffa den som har sitt jobb kvar efter att ha ifrågasatt ett dolt handikapp. Du behöver aldrig någonsin redogöra för dina funktionsnedsättningar.

Det är självklart så att Swedavia inte har något emot att man går där. Däremot har de i sin förhandling med hyresgästerna som driver taxfree-butiken sagt att XX miljoner passagerare (potentiella kunder) kommer passera genom er butik, därmed kan de troligen ta ut en ganska saftig hyra. Samma sak med Jureskog, Apoteket och de andra butikerna/restaurangerna som ligger efter taxfree. Många potentiella kunder ger en dyr hyra.

...

Om jag förstod rätt av en som borde veta så var en del av hyran dynamisk baserat på antalet personer som passerar, så det finns en än mer direkt koppling mellan passagerarflöden och Swedavias intäkter. Men det var iofs rätt många år sedan nu, så kanske nuvarande kontrakt är annorlunda.

Jag är med på att swedavia säkert har antal människkor som en parameter i hyran.
Men med den parametern som styrmedel för hur mycket man tjänar uppstår ju incitament att fuska med siffrorna. Istället för att mäta vad själva marknaden är värd och arbeta på att förbättra den, så konstruerar man flöden där fler männiksor passerar fler butiker och låtsas som att det finns ett värde i det.

Någon som minns stora gratistidningskriget? Metro, city, punkt.se m.fl. De skulle tjäna alla sina pengar på annonser och för att få betalt av annonsörerna gällde ju att kunna säga att annonserna sågs av miljoner människor varje dag. Så det trycktes flera miljoner exemplar varje dag, långt fler tidningar än vad det fanns läsare. För att prångla ut 3 miljoner tidningar i en stad med 1 miljon invånare får man anställa utdelare som tvingar på folk en tidning alternativt hittar en publik soptunna att slänga skiten i.

Någonstans genomskådare annonsörerna att annonsen faktiskt inte sågs av 3 miljoner Stockholmare. Någonstans kanske handlare också genomskådar att 22 miljoner passagerare inte är värt lika mycket som Swedavi tycker. Undrar vad som händer då. Ska Swedavia skapa ännu längre gångvägar så att de 22 miljonerna tvingas passera ännu fler butiker de inte är intresserade av?

Jag har för mig att du också lever med en grav luktallergi? Men jag kan minnas fel. ;-)

Toppen