Senaste nytt

"Smitvägen" före taxfree terminal 5 Arlanda

Jag räknar med att spara… 6-7 minuter, men förlänga mitt liv med ytterligare 7-8 minuter pga bortfall av stress som orsakas av att behöva dribbla sig runt diverse ovana resenärer ;)
Nu testad. Går man mot F, så ska man direkt efter tunneln ta höger för att gena mellan affärerna. Blir en diagonal, plus inte lika mycket folk där. Alternativet att gå rakt och sedan först höger vid restaurangerna blir längre plus…. Pax-dribbel.

I stort sett lite lugnare än vägen via tax-freen ifall man ska till F, men till övriga gates är det en massiv förbättring. Fem videokasetter av fem.
 
Nu är den uppskyltad. För crew och doftallergiker. Gud vad jag blev doftallergiker helt plötsligt!
Jag har lite svårt att tolka informationen exakt men som jag förstår det
-Smitvägen innan taxfree är för crew och doftallergiker. Dessutom PRM (är det assistans?).
-De som har brottom till C,D,E-gater hänvisas till att gå in i taxfree och svänga vänster på lilla smitvägen där.

Kommer i praktiken bli nästan omöjligt att kolla. Men bra att det blir skyltning på smitvägen innan texfree i alla fall.
 
Jag har lite svårt att tolka informationen exakt men som jag förstår det
-Smitvägen innan taxfree är för crew och doftallergiker. Dessutom PRM (är det assistans?).
-De som har brottom till C,D,E-gater hänvisas till att gå in i taxfree och svänga vänster på lilla smitvägen där.

Kommer i praktiken bli nästan omöjligt att kolla. Men bra att det blir skyltning på smitvägen innan texfree i alla fall.

Ja, PRM är Passengers with reduced mobility så det är assistansen. Men ja, det är ju som antidoftvägen på Kastrup.

Förstår att de vill se till att den inte blir för populär. Men de få gånger jag är på Arlanda kommer jag fortsätta gå där. Vad ska de göra? Bevisa att jag bara är lat och inte allergiker?
 
Det är självklart så att Swedavia inte har något emot att man går där. Däremot har de i sin förhandling med hyresgästerna som driver taxfree-butiken sagt att XX miljoner passagerare (potentiella kunder) kommer passera genom er butik, därmed kan de troligen ta ut en ganska saftig hyra. Samma sak med Jureskog, Apoteket och de andra butikerna/restaurangerna som ligger efter taxfree. Många potentiella kunder ger en dyr hyra.

Om Swedavia skulle rekommendera alla att ta en smitväg så att man rundar ovan nämnda butiker/restauranger så får de problem att få in samma hyra på sikt. Lösningen på Arlanda, precis som på Kastrup och andra ställen, är en smitväg för allergiker och ”allergiker”. Många som reser ofta är kanske inte potentiella kunder utan ska direkt till lounge eller gate tar smitvägen. Ovana resenärer som exempelvis ska på semesterresa hittar inte smitvägen utan tar i större utsträckning god tid på sig i taxfree och andra butiker. De är troligen i större utsträckning potentiella kunder.
Så länge som smitvägen finns men är lite lagom diskret så är det win-win för de flesta. Om den skyltas upp ordentligt är risken att sällan-resenärer börjar ta smitvägen vilket inte är meningen. De ska gå i taxfree och handla samt fika eller äta mat.

För Swedavia handlar det om att få in sina pengar på Arlanda för att driva Arlanda samt även Bromma och de andra.
Genom att få folk att spendera pengar på dyr parkering och shopping/förtäring på flygplatsen kan de hålla lägre passageraravgifter mot flygbolagen och på så sätt förhoppningsvis locka fler flygbolag att öppna linjer.
Om ingen skulle äta eller shoppa skulle ingen vilja driva restaurang/café/butik på Arlanda. Då skulle Swedavia tvingas höja passageraravgifterna vilket skulle kunna slå mot antalet flyglinjer.

Så nästa gång du tar en dyr öl eller en dyr cappuccino och en croissant kan du tänka att den kostnaden hade i förlängningen hamnat på flygbiljetten annars om du inte hade handlat. Samma pris men du kan få ölen eller cappuccinon på köpet. Då är det lika bra att slå till och njuta eller hur?
 
Det är självklart så att Swedavia inte har något emot att man går där. Däremot har de i sin förhandling med hyresgästerna som driver taxfree-butiken sagt att XX miljoner passagerare (potentiella kunder) kommer passera genom er butik, därmed kan de troligen ta ut en ganska saftig hyra. Samma sak med Jureskog, Apoteket och de andra butikerna/restaurangerna som ligger efter taxfree. Många potentiella kunder ger en dyr hyra.
Om jag förstod rätt av en som borde veta så var en del av hyran dynamisk baserat på antalet personer som passerar, så det finns en än mer direkt koppling mellan passagerarflöden och Swedavias intäkter. Men det var iofs rätt många år sedan nu, så kanske nuvarande kontrakt är annorlunda.
 
Det är självklart så att Swedavia inte har något emot att man går där. Däremot har de i sin förhandling med hyresgästerna som driver taxfree-butiken sagt att XX miljoner passagerare (potentiella kunder) kommer passera genom er butik, därmed kan de troligen ta ut en ganska saftig hyra. Samma sak med Jureskog, Apoteket och de andra butikerna/restaurangerna som ligger efter taxfree. Många potentiella kunder ger en dyr hyra.

Om Swedavia skulle rekommendera alla att ta en smitväg så att man rundar ovan nämnda butiker/restauranger så får de problem att få in samma hyra på sikt. Lösningen på Arlanda, precis som på Kastrup och andra ställen, är en smitväg för allergiker och ”allergiker”. Många som reser ofta är kanske inte potentiella kunder utan ska direkt till lounge eller gate tar smitvägen. Ovana resenärer som exempelvis ska på semesterresa hittar inte smitvägen utan tar i större utsträckning god tid på sig i taxfree och andra butiker. De är troligen i större utsträckning potentiella kunder.
Så länge som smitvägen finns men är lite lagom diskret så är det win-win för de flesta. Om den skyltas upp ordentligt är risken att sällan-resenärer börjar ta smitvägen vilket inte är meningen. De ska gå i taxfree och handla samt fika eller äta mat.

För Swedavia handlar det om att få in sina pengar på Arlanda för att driva Arlanda samt även Bromma och de andra.
Genom att få folk att spendera pengar på dyr parkering och shopping/förtäring på flygplatsen kan de hålla lägre passageraravgifter mot flygbolagen och på så sätt förhoppningsvis locka fler flygbolag att öppna linjer.
Om ingen skulle äta eller shoppa skulle ingen vilja driva restaurang/café/butik på Arlanda. Då skulle Swedavia tvingas höja passageraravgifterna vilket skulle kunna slå mot antalet flyglinjer.

Så nästa gång du tar en dyr öl eller en dyr cappuccino och en croissant kan du tänka att den kostnaden hade i förlängningen hamnat på flygbiljetten annars om du inte hade handlat. Samma pris men du kan få ölen eller cappuccinon på köpet. Då är det lika bra att slå till och njuta eller hur?

Höga priser på Arlanda har inte ett dugg med några passageraravgifter att göra. Det har att göra med att det saknas konkurrens och du har en captive audience. Många av butikerna och restaurangerna drivs av SSP eller ett av de andra stora bolagen som jag glömt namnet på genom franchise så de konkurrerar inte med varandra.

Med andra ord har de höga priser för att de kan. Så enkelt är det.
 
Toppen