Senaste nytt

"Smitvägen" före taxfree terminal 5 Arlanda

Datapunkt

Jag tog smitvägen idag, man behöver trycka på dörröppnaren. Väl där ine mötte jag flera väktare men ingen sa något.
Så inga problem att ta den vägen. Då slipper jag även alla parfymer.

Det cirkulerar nu klipp på TikTok om liknande snikvägar på London Gatwick. Följer man familjevägen, samt skyltningen för handikappade/lounger så slipper man hela taxfreen.

Och även Köpenhamn har smitväg för att slippa gå igenom taxfree. Följ skyltning för allergiker.

https://www.dagensps.se/weekend/res...a-inte-forbjuden-bara-impopular-hos-swedavia/
Jag använder den alltid… lite som protest efter att ha lidit mig igenom den sämsta ”fast track”. Tur jag mest åker SAS från CPH och kan använda den bästa fast tracken.
Bästa fast track på CPH? Är en av de sämsta då den har gamla maskiner så man måste slita ut allt. Lite som att komma till ARN T2.

ARN T5 är ju lotteri, men senaste gånger har det inte varit kö för mig och varit igenom på under minuten.

Bästa fast track på CPH? Är en av de sämsta då den har gamla maskiner så man måste slita ut allt. Lite som att komma till ARN T2.

ARN T5 är ju lotteri, men senaste gånger har det inte varit kö för mig och varit igenom på under minuten.
Håller med att det vore nice med en uppgradering av scanners men om man tänker på placering och vart man går in och sen kommer igenom så är det ju oslagbart (eller visst exempelvis FCT är väl bättre men av ”vanliga”). På Arlanda är det långa sträckor att gå fram och tillbaka men just orimligheten i det avhandlas väl i tråden om att det är världens sämsta flygplats?

Håller med att det vore nice med en uppgradering av scanners men om man tänker på placering och vart man går in och sen kommer igenom så är det ju oslagbart (eller visst exempelvis FCT är väl bättre men av ”vanliga”). På Arlanda är det långa sträckor att gå fram och tillbaka men just orimligheten i det avhandlas väl i tråden om att det är världens sämsta flygplats?
Så långt är det inte att gå på ARN. Du kommer ju ut precis vid Pontus mer eller mindre och sen typ 100 meter att gå därifrån till SAS loungen.

Nog för att det är närmre från sas security på CPH till SAS lounge. Men sen ska du gå 10 minuter till A eller B där sas oftast parkerar för Europa. Jämför det med Arlanda där du har väldigt nära till gate 1-10 där de flesta flighter går (åtminstone de jag åker).

Alla dagar i veckan tar jag bra security, gå 3 minuter till lounge och gå 2 minuter till gate, än att som på CPH ha gammal security, nära till lounge, 10 minuter till gate. Tiden det tar att packa ur allt och i igen gör plus krav på påse gör att tidsvinsten försvinner på CPH. Men alla är vi ju olika.

Toppen