SAS Eurobonus Conscious Traveller (från 2024)

Thornado skrev:Nej, jag menar om du donerar.Du tittar på filmen - 1 steg.Du gör 9 donationer på 5000 poäng var - 9 steg.Du har nu betalat 45000 poäng och fått 10 CT-steg. Då får du 5000 poäng (både nivå- och bonuspoäng).Totala kostnaden blir alltså 40000 bonuspoäng.Klicka för att utvidga...
Får man 5000 nivåpoäng och 5000 bonuspoäng?

jonatan79 skrev:Får försöka se om det går att räkna ihop totalen (antar att jag kan summera allt sedan senaste årsbryt) senare idag, för att dubbelkolla att detta stämmer.Klicka för att utvidga...

Det var inte så svårt, exportera till Excel, sen summera poäng sedan årsbryt, mycket riktigt så hade jag 800p mer än denna summa på mitt poängkonto.

Ändå jättedumt att det genereras ”dolda” transaktioner som inte syns som vanliga poängtransaktioner. Råkar man ut för flera sådana här fel under ett år blir det ju svårt att veta vad som är fixat och vad som inte är det.

jonatan79 skrev:Det var inte så svårt, exportera till Excel, sen summera poäng sedan årsbryt, mycket riktigt så hade jag 800p mer än denna summa på mitt poängkonto.Ändå jättedumt att det genereras ”dolda” transaktioner som inte syns som vanliga poängtransaktioner. Råkar man ut för flera sådana här fel under ett år blir det ju svårt att veta vad som är fixat och vad som inte är det.Klicka för att utvidga...
Detta är en orsak varför jag har ett kalkylark där jag lägger in mina poäng, både utfall och planerade inkommande. Dels för att lättare hålla reda på när man återkvalificerar till nivån, och ifall det är värt att kämpa upp till EBD under ett år, men även för just dessa "spöktransaktioner".

Jag vet exakt vilken siffra som ska stå på mitt nivåkonto när de saknade poängen trillar in, så väntar bara på det.

jonatan79 skrev:Det var inte så svårt, exportera till Excel, sen summera poäng sedan årsbryt, mycket riktigt så hade jag 800p mer än denna summa på mitt poängkonto.Ändå jättedumt att det genereras ”dolda” transaktioner som inte syns som vanliga poängtransaktioner. Råkar man ut för flera sådana här fel under ett år blir det ju svårt att veta vad som är fixat och vad som inte är det.Klicka för att utvidga...
Kan det va pga att man numera inte har Bas/Extra/Statuspoäng så går det inte att göra sådana transaktioner?

Tidigare kunde du ju få rena statuspoäng men det existerar ju inte längre och finns ingen motsvarighet i det nya poängsystemet utan det är bara "extrapoäng" och "baspoäng" som finns nu.

Men SEB och Amex klarar ju av det, så hade ju varit fint om SAS och klarat det.

Rickard_O skrev:Kan det va pga att man numera inte har Bas/Extra/Statuspoäng så går det inte att göra sådana transaktioner?Tidigare kunde du ju få rena statuspoäng men det existerar ju inte längre och finns ingen motsvarighet i det nya poängsystemet utan det är bara "extrapoäng" och "baspoäng" som finns nu.Men SEB och Amex klarar ju av det, så hade ju varit fint om SAS och klarat det.Klicka för att utvidga...
Nivåpoäng är "statuspoäng". Baspoäng existerar inte längre.

Jannes skrev:Nivåpoäng är "statuspoäng". Baspoäng existerar inte längre.Klicka för att utvidga...
Jo jag vet, tror jag va lite otydlig.

Tidigare hade SAS tre stycken olika poäng och kunde differentiera dom, idag har dom bara två stycken, frågan är då om dom kan skilja på dom så att man inte får några bonuspoäng när nivåpoäng kommer in.

Rickard_O skrev:Jo jag vet, tror jag va lite otydlig.Tidigare hade SAS tre stycken olika poäng och kunde differentiera dom, idag har dom bara två stycken, frågan är då om dom kan skilja på dom så att man inte får några bonuspoäng när nivåpoäng kommer in.Klicka för att utvidga...

Ja, absolut. Det är ju så det funkar t.ex. när man får sina statuspoäng från Mastercard.

1745846631439-png.164379

Det är ju snarare så att det är betydligt flexiblare nu då antalet bonus- och nivåpoäng i varje transaktion är frikopplade från varandra.

Baspoäng var ju ett sätt att få det som var ekvivalent till både bonus- och nivåpoäng, men med mindre flexibilitet eftersom det bara fanns en summa per transaktion som är lika stor för båda typerna.

Att det fanns tre typer av poäng var nog framförallt ett "fulhack" för att anpassa sig till nya tjänster.

Jag gissar (detta var före jag var insatt i det hela) att det från början antagligen bara fanns en typ av poäng, och de fick man genom att flyga.

När Eurobonus skaffade sitt första kopplade kreditkort eller införde andra sätt att tjäna poäng så krävdes det att det fanns baspoäng (som man fick genom att flyga och som bidrar till status) och extrapoäng som inte bidrar till status, men som man kan använda för resor. Då fanns fortfarande inget behov av rena statuspoäng/nivåpoäng.

När Amex Elite (och senare MC Premium) så introducerades så fanns det nu helt plötsligt ett sätt att komma närmare nästa statusnivå utan att behöva flyga, och då behövde man införa ytterligare en typ av poäng som bara ger status, men inte kan användas för att boka biljetter. Inte det mest lättförståeliga för kunderna.

Därför såg man antagligen en möjlighet att rensa upp i systemet när man ändå skulle göra större förändringar (och därmed såklart också skapa möjlighet att ha olika intjäning på bonus- och nivåpoäng för samma flygning).

Rickard_O skrev:Jo jag vet, tror jag va lite otydlig.Tidigare hade SAS tre stycken olika poäng och kunde differentiera dom, idag har dom bara två stycken, frågan är då om dom kan skilja på dom så att man inte får några bonuspoäng när nivåpoäng kommer in.Klicka för att utvidga...
Ja, jag har flera sådana transaktioner, tex Nivåpoäng från SAS Mastercard som syns i transaktionshistoriken.

Det har faktiskt blivit betydligt tydligare med den nya modellen, eftersom nu ser man båda Bonus och Nivåpoäng separat i varje transaktion (när det faktiskt fungerar som det ska).

Ungefär hur långt efter man fått steg 10 trillar poängen in?

Kan se att jag fått CT-märket men varken level eller bonus points.

GOT-XXX skrev:Kan man få 2 steg om man köper biobränsle före resan och under en mellanlandning?Klicka för att utvidga...
Man kan få, men det är ren tombola. En del rapporterar att det har lyckats, en del att det har misslyckats.

GOT-XXX skrev:Kan man få 2 steg om man köper biobränsle före resan och under en mellanlandning?Klicka för att utvidga...

Jag fick det på hemresa från JFK. Köpte biobränsle innan avgång och sedan en skvätt till vid mellanlandning i CPH. Fick två steg och det jag tror är nyckeln är att det är en ny dag köp nummer två sker på, så det blir två körningar i SAS system. Poäng och steg kom in i med en dags mellanrum några dagar efter resa.

Är det någon som lyckats att beställa en andra bagagetagg?

Jag beställde en förra kalenderåret, men när jag nu uppnått CT för i år så ser jag att det står "För tillfället är det inte möjligt att beställa en bagagetagg" på SAS hemsida.... Inte för att jag vet hur användbar den är, men det är kanske någon uppdaterad variant på gång?

Jag tror att frågan redan har ställts/besvarats, men jag orkar inte läsa igenom hela tråden (flåt).

Visst får man bara en stämpel, oavsett hur många biofuel-enheter man köper till per resa?

L.S skrev:Jag tror att frågan redan har ställts/besvarats, men jag orkar inte läsa igenom hela tråden (flåt).Visst får man bara en stämpel, oavsett hur många biofuel-enheter man köper till per resa?Klicka för att utvidga...
Ja en stämpel per resa är reglerna oavsett antal enheter. Vissa har lyckats köpa mer före returen (men efter utresan) men det ska inte gå enligt reglerna.

Är det någon som lyckats använda sin bagagetagg? Har haft 20-30 resor med SAS sedan jag fick den, har den registrerad i appen, men får aldrig något val att använda den. Hur gör man? Finns det en instruktion någonstans?

Jag har gjort två resor med den, kommer upp en separat grej i appen för att välja taggen för att checka in en väska. Men såklart bara för resor till länder där det funkar.

Någon annan kanske kan fixa en skärmdump av hur menyn ser ut?

fcx skrev:Är det någon som lyckats använda sin bagagetagg? Har haft 20-30 resor med SAS sedan jag fick den, har den registrerad i appen, men får aldrig något val att använda den. Hur gör man? Finns det en instruktion någonstans?Klicka för att utvidga...
Jag har använt min några gånger, den dyker upp i appen när jag checkar in.

Vid inlämning av bagaget väcker den alltid uppseende hos personalen så de har inte sett många ens på Arlanda.

Back