Senaste nytt

SAS Eurobonus Conscious Traveller (från 2024)

Sullon

Medlem
Har SAS råd med ytterligare utgifter i ett pressat läge, bra jobbat ändå! Sedan såg jag "As a result of launching EuroBonus Conscious Traveler SAS will discontinue the provision of carbon offset to EuroBonus travelers."
 

rsimon

Medlem
  • Reduce food waste by pre-ordering or opting out of meals
Bara opt-out, tyvärr ingen opt-in.

Hade ju varit bättre med några val förutom "allt eller inget". Tänker SAS kunde gjort det lätt för sig och bra för kunden om man på dessa flighter med catering fick välja mellan "lådan" eller t.ex. pizzaslice, sandwich, charkbricka - samt alternativet inget alls för den som önskar det.
 

Hachans

Medlem
  • Reduce food waste by pre-ordering or opting out of meals
Bara opt-out, tyvärr ingen opt-in.

Hade ju varit bättre med några val förutom "allt eller inget". Tänker SAS kunde gjort det lätt för sig och bra för kunden om man på dessa flighter med catering fick välja mellan "lådan" eller t.ex. pizzaslice, sandwich, charkbricka - samt alternativet inget alls för den som önskar det.

Det här handlar enbart om att SAS ska spara pengar. Skulle inte förvåna mig om det snart blir tvärtom att man ska opt-in om man vill ha mat. Så det blir bara kundvänligare om SAS kan tjäna pengar på det samtidigt.

Dessutom är tillköp av hållbarhetstjänster något som Flying Blue jobbar mycket med, men det är såklart ett rent sammanträffande och inte en början på att anpassa programmet till Flying Blue.
 

intuition

Medlem
Jag tar med mig den här meningarna:
At the heart of Conscious Traveler lies a single goal: the involvement of our customers in the journey toward net zero emission. The strategy focuses on fostering awareness and motivating travelers to opt for sustainable choices whichever journey they are on.

Nu vet vi ju inget om implementeringen, men jag tycker det är en bättre vinkel än som t.ex Finnair som utan att förankra, motivera och/eller premiera valt att ta bort delar av sitt utbud med hänvisning till sustainability. Reducera portioner och kvalitet, ta bort kuddar och filtar osv osv

Det här året har jag känt mig motiverad att betala extra för bio-fuel, det är första gången jag har tänkt så och det har påverkat mitt sätt att se på flygning. Om SAS skapar relevanta motivatorer på andra val man kan göra är det väl bra? Rätt mycket bättre än att flygbolaget säger "du får bara så här lite mat, ville du ha mer skulle du ha tagit med hemifrån"
 

Hachans

Medlem
Jag tar med mig den här meningarna:


Nu vet vi ju inget om implementeringen, men jag tycker det är en bättre vinkel än som t.ex Finnair som utan att förankra, motivera och/eller premiera valt att ta bort delar av sitt utbud med hänvisning till sustainability. Reducera portioner och kvalitet, ta bort kuddar och filtar osv osv

Det här året har jag känt mig motiverad att betala extra för bio-fuel, det är första gången jag har tänkt så och det har påverkat mitt sätt att se på flygning. Om SAS skapar relevanta motivatorer på andra val man kan göra är det väl bra? Rätt mycket bättre än att flygbolaget säger "du får bara så här lite mat, ville du ha mer skulle du ha tagit med hemifrån"

Hade du köpt biobränsle om du inte fått poäng för det?
 

intuition

Medlem
PS jag jämför också med Finnair som som andra måltid på en långflygning serverar en oätlig "quiche" som enda val, påstår att det är pga av sustainability fast alla vet att det är pga att den bara kostar 1€.
Det ska jag alltså tugga i mig (pun intended ;) ) samtidigt som priserna ligger skyhögt. Noll belöning eller motivering för mig. Och att hundratals "quiche" lastas, värms och slängs varje dag är väl ungefär raka motsatsen mot hållbart.
 
Toppen