Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Med tanke på SAS:s kundtjänst just nu, så hade jag inte litat på att de kan "fixa" det. Men först och främst hade jag validerat att den nya resan faktiskt är bokad - kolla Checkmytrip att det finns ett biljetnummer kopplat till varje ben (alternativ kika awardplanner.se som har samma feature).
Resan finns i checkmytrip samt på Air France hemsida. I SAS-appen och på SAS hemsida ser dock resan konstig ut, märkligt!

Hur fungerar det nu med skatter och avgifter vid ombokning av awardresa då en tidtabellsändring har skett? Det blir aldrig någon ändring av avgifterna? Från början hade vi en resa med byte i London båda vägarna men nu endast på hemresan. Känns som att avgifterna borde bli lägre nu men "you win some, you loose some" är det man ska tänka?

Har inte stött på nedan innan, kanske är ett klassiskt Married Segments men känns ändå lite märkligt för mig som inte sett det innan.

1. Söker jag XXX-JED hittar jag XXX-LHR-JED
2. Söker jag XXX-LHR hittar jag XXX-JED-LHR

(Jag vill till London utan mellanlandning).
Dvs ska jag från XXX till JED måste jag åka omvägen via LHR. Men ska jag till London måste jag ta omvägen via JED. När jag hittat sådant innan kan ju tex XXX-LHR-JED vara tvingande men jag har inte hittat "dubbla" married, där båda alternativen finns men båda är också låsta så båda kräver en extra connection, det pajar ju lite logiken när det är dubbla lås på samma turer (eller så beror det på låg kompetens kring detta hos mig).
Är det vanligt med problematiken ovan eller finns det någon annan lösning för att komma runt det?

Hur fungerar det nu med skatter och avgifter vid ombokning av awardresa då en tidtabellsändring har skett? Det blir aldrig någon ändring av avgifterna? Från början hade vi en resa med byte i London båda vägarna men nu endast på hemresan. Känns som att avgifterna borde bli lägre nu men "you win some, you loose some" är det man ska tänka?
Att flyga via London har ingen inverkan på skatterna. Det är bara om resan börjar där.
Oklart hur läget är med skatter på passagerare i transit, är det något som man stöter på i några länder/flygplatser?

Att flyga via London har ingen inverkan på skatterna. Det är bara om resan börjar där.
Oklart hur läget är med skatter på passagerare i transit, är det något som man stöter på i några länder/flygplatser?
Aha. Jag visste att om man startar resan i London så blir det väldigt mycket högre avgifter jämfört med övriga flygplatser. Men trodde att även byte i London genererade lite högre avgifter än andra flygplatser?

Aha. Jag visste att om man startar resan i London så blir det väldigt mycket högre avgifter jämfört med övriga flygplatser. Men trodde att även byte i London genererade lite högre avgifter än andra flygplatser?
Hehe, jag var kanske lite väl nitisk gällande skatte/avgifter. Alltså de har passagerar-avgifter som även gäller vid transit, men de är inte märkbart dyrare än många andra ställen, till skillnad från Air Passenger Duty som endast gäller de som börjar sin resa i UK. Den är dyr.

Oberoende, jag hade inte börjar peta i biljetterade partner-awards för en sådan sak. Helt för stor risk att det går åt helsike.

APD som är dyr, kostar bara om resan startar i UK. Sen är dom vanliga flygplatsskatterna lite högre i LHR än de flesta andra flygplatser, men det är marginellt, nån hundring.
I ditt fall, du har ändrat och tror/hoppas få tillbaka lite skatter - det har hänt mig många gånger, ibland får man faktiskt tillbaka några kronor, men lika ofta så händer inget. Av alla problem med att boka bonusresor skulle jag säga att detta är det minsta.
Folk här glömmer också att för 8-10 år sen (?) så tog SAS ut "bränsletillägg" YQ, en vanlig bokning kostade då 6000 kr i skatter. Att en bokning idag kostar 1500-2000 kr tycker jag är ett fall framåt.

Så var soppan i gång igen... ;-)
Bokade CDG-HAN-SIN-SGN-CDG i går kväll on-line.

Upptäckte idag att det kommit in resor dagen efter vilket skulle pasat bättre, Ringde därför till kundtjönst för att dels boka om CDG-HAN-SIN till "dagen efter" samt att lägga på anslutningsflygen, Utresa ARN-CDG, SIN-DPS och hemresa CDG-ARN. Medarbetaren verkade vara en aning förvirrad så jag fick ta det sträcka för sträcka... Bla så blev hen utkastad ur systemet så hen "förlorade" platserna CDG-HAN-SIN när hen väl loggat in igen. Lösnigen blev att boka utresa ARN-CDG-SGN-SIN dock med fakirflyg från ARN-CDG med AF kl 06:00 samt att skicka in bokningen för biljettering.

Ca 30 min senare kom platserna CDG-HAN-SIN tillbaka så jag ringde igen och fick prat med en engelsktalande medarebetare jag hörklarade mitt ärnde, att jag vill ändra utresan samma dag, fast till ARN-CDG-HAN-SIN med avresa med SAS kl 07:20 och VN från CDG kl 14:00 istället. Mearebtaren mumlade då att det låg p kö men han försökte ändra ändå, fast med misslyckat resultat "The Computer says "No". Så det blev HUACA - CA (ännu).

Går jag in på VN så ser boknigen ut så här: (Rörigt är bara förnamnet)
  • Paris (CDG) - Hanoi (HAN) - 13/xx/2025 14:00 - skall bort
  • Hanoi (HAN) - Singapore (SIN) - 14/xx/2025 07:35 - skall bort
  • Stockholm (ARN) - Paris (CDG) - 14/xx/2025 06:00 skall ändras till SK 578 samma dag dvs den 14/xx
  • Paris (CDG) - Ho Chi Minh City (SGN) - 14/xx/2025 11:35 skall ändras till VN 018, CDG-HAN, samma dag dvs den 14/xx
  • Ho Chi Minh City (SGN) - Singapore (SIN) - 15/xx/2025 09:10 Skall ändras till VN 661, HAN+SIN, samma dag dvs den 15/xx
  • Singapore (SIN) - Denpasar - Bali (DPS) - 16/xx/2025 11:15
  • Singapore (SIN) - Ho Chi Minh City (SGN) - 25/xx/2025 18:25
  • Ho Chi Minh City (SGN) - Paris (CDG) - 25/xx/2025 22:50
  • Paris (CDG) - Stockholm (ARN) - 26/xx/2025 09:05
Frågan är nu, skall jag ringa nu idag och rsikera att de strular till det ännu mera eller vänta på att ny biljett är utsälld och därefter ringa igen.. antar att de gamla benen ligger kvar som backup så länge....??

Vilka god råd får jag..? ViIl dock inte riskera ARN-CDG-SGN-SIN innan de de säkrat ARN-CDG_HAN-SIN...

• Haha
Reactions: Gus
Så var soppan i gång igen... ;-)
Bokade CDG-HAN-SIN-SGN-CDG i går kväll on-line.

Upptäckte idag att det kommit in resor dagen efter vilket skulle pasat bättre, Ringde därför till kundtjönst för att dels boka om CDG-HAN-SIN till "dagen efter" samt att lägga på anslutningsflygen, Utresa ARN-CDG, SIN-DPS och hemresa CDG-ARN. Medarbetaren verkade vara en aning förvirrad så jag fick ta det sträcka för sträcka... Bla så blev hen utkastad ur systemet så hen "förlorade" platserna CDG-HAN-SIN när hen väl loggat in igen. Lösnigen blev att boka utresa ARN-CDG-SGN-SIN dock med fakirflyg från ARN-CDG med AF kl 06:00 samt att skicka in bokningen för biljettering.

Ca 30 min senare kom platserna CDG-HAN-SIN tillbaka så jag ringde igen och fick prat med en engelsktalande medarebetare jag hörklarade mitt ärnde, att jag vill ändra utresan samma dag, fast till ARN-CDG-HAN-SIN med avresa med SAS kl 07:20 och VN från CDG kl 14:00 istället. Mearebtaren mumlade då att det låg p kö men han försökte ändra ändå, fast med misslyckat resultat "The Computer says "No". Så det blev HUACA - CA (ännu).

Går jag in på VN så ser boknigen ut så här: (Rörigt är bara förnamnet)
  • Paris (CDG) - Hanoi (HAN) - 13/xx/2025 14:00 - skall bort
  • Hanoi (HAN) - Singapore (SIN) - 14/xx/2025 07:35 - skall bort
  • Stockholm (ARN) - Paris (CDG) - 14/xx/2025 06:00 skall ändras till SK 578 samma dag dvs den 14/xx
  • Paris (CDG) - Ho Chi Minh City (SGN) - 14/xx/2025 11:35 skall ändras till VN 018, CDG-HAN, samma dag dvs den 14/xx
  • Ho Chi Minh City (SGN) - Singapore (SIN) - 15/xx/2025 09:10 Skall ändras till VN 661, HAN+SIN, samma dag dvs den 15/xx
  • Singapore (SIN) - Denpasar - Bali (DPS) - 16/xx/2025 11:15
  • Singapore (SIN) - Ho Chi Minh City (SGN) - 25/xx/2025 18:25
  • Ho Chi Minh City (SGN) - Paris (CDG) - 25/xx/2025 22:50
  • Paris (CDG) - Stockholm (ARN) - 26/xx/2025 09:05
Frågan är nu, skall jag ringa nu idag och rsikera att de strular till det ännu mera eller vänta på att ny biljett är utsälld och därefter ringa igen.. antar att de gamla benen ligger kvar som backup så länge....??

Vilka god råd får jag..? ViIl dock inte riskera ARN-CDG-SGN-SIN innan de de säkrat ARN-CDG_HAN-SIN...
Jag skulle vänta tills att de nya biljetterna är utställda och då börja med en ny ändring.

Toppen