Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

  • Thread starter Thread starter FilipJ
  • Start date Start date
Ja, det är mest troligt internpriset på en bonusnatt som de felaktigt debiterat dig istället för Strawberry centralt, precis som Guwonder säger. Det är inte ovanligt, tydligen är det svårt att lära personalen hur interndebiteringen fungerar. Comfort Malmö gör det ofta, jag har också råkat på det på Klaus K tex. Det är en ren (in)kompetensfråga.





Sedan verkar det finnas en ny sjuka inom Strawberry, att säga att frukost inte ingår. Här är det snarare Stordalens ledningsfilosofi "anything goes" som påverkar. Det verkar vara upp till varje hotell-ledning hur de vill göra och fler och fler hotell hävdar att frukost inte ingår i priserna. Det har jag råkat ut för på Hotel Admiral som vägrade ge sig tills jag kunde visa upp bokningsbekräftelsen som tydligt säger att frukost ingår. Platinum och feedback-avdelningarna på Strawberry gjorde inget och var helt ointresserade av att göra rätt för sig. Typ "Vill hotellet ta betalt för frukost så kan de göra det oavsett vad vi skriver på hemsidan".



Tipset är att begära ut bokningsbekräftelsen på alla bonus-nätter innan man anländer. Man får den automatiskt om man ringer och bokar, men de bör kunna skicka ut den även om det är en webb-bokning. Det är en bokning ur choice-systemet och har en sektion som ser ut så här:





ska%CC%88rmavbild-2024-12-10-kl-07-39-03-png.160421
 
Stordalen vill ha nya intäktsströmmar för sitt företag och hotellen. Detta är ett sätt att göra det. De testade vattnet på några hotell genom att låta hotellgäster ibland köpa frukost för icke-gäster. Nu när de vet mer om vad de kan ta betalt för frukost och vad gästerna kommer att betala för att icke-gäster ska äta frukost med dem, kommer hotellen att bli mer sugna på att oftare skilja frukost från allt fler hotellpriser. Det skulle inte förvåna mig om de strävar efter att dela upp frukost från åtminstone några bonusnätter också.



Strawberry Hotels bästa dagar för frekventa gäster är historia. Jag förväntar mig att det kommer att bli värre från och med nu.
 
guwonder skrev:Stordalen vill ha nya intäktsströmmar för sitt företag och hotellen. Detta är ett sätt att göra det. De testade vattnet på några hotell genom att låta hotellgäster ibland köpa frukost för icke-gäster. Nu när de vet mer om vad de kan ta betalt för frukost och vad gästerna kommer att betala för att icke-gäster ska äta frukost med dem, kommer hotellen att bli mer sugna på att oftare skilja frukost från allt fler hotellpriser. Det skulle inte förvåna mig om de strävar efter att dela upp frukost från åtminstone några bonusnätter också.Strawberry Hotels bästa dagar för frekventa gäster är historia. Jag förväntar mig att det kommer att bli värre från och med nu.Klicka för att utvidga...
Det där inte sant.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Det där inte sant.Klicka för att utvidga...
Vad är inte sant och på vilket sätt?



Att fri frukost är norm i Sverige är av skatteskäl, om Strawberry vill satsa på andra kunder än de som är på tjänsteresor så kan de väl mkt väl kunna tänka sig att ha rates utan frukost och att ta bort det från bonusnätter borde vara lågt hängande frukt.



Valde Nobis i Sthlm (Bonvoy) förra veckan istället för Strawberry - så jäkla skönt att bli anvisad en plats att ta sin frukost på och någon som serverar en kaffe istället för frukostkaoset på Strawberry (testade deras nya hotell i Karlatornet för någon vecka sedan - fick boka slot för frukost men total anarki så gick upp på rummet igen). Radisson denna vecka, inte bott hos dem sedan de gjorde om sitt program så ska bli intressant att se hur de ligger till nu för tiden.
 
Checkade in på Clarion Hotel nyss , bodde på samma hotell för 4 månader sedan , samma förfarande båda gångerna , inte jag som bokat rummet , la fram "guldkortet" i appen och receptionisten frågade idag om vilken epost som gällde ... var enda sättet att söka på epostadressen ? för att kunna lägga in poängen på enligt henne , hade varit så sen Feb sa hon , lol förra gången fixade receptionisten allt utan epostadress och blev uppgraderad.

Strunta i det sa jag idag och blev incheckad som statuslös och åkte upp på rummet , där la jag in bokningsnummret i appen och bokningen dök upp direkt med resturangkupong
 
guwonder skrev:Hotellpersonalen debiterade felaktigt ditt bankkort för återbetalningssatsen som betalats till dem för en bonusnatt med Strawberry-poäng. Använde du ditt bankkort vid incheckningen? Jag försöker undvika att göra det på bonusnätter.Klicka för att utvidga...
Har funderat på det där med kortet. Jag brukar aldrig lägga till något kort vid bonusnätter och kan inte minnas att jag gjorde det nu heller. Det var faktiskt lite av just den anledningen jag reagerade på debiteringen.



Men jag har betalda nätter där både innan aktuellt datum och bokningar framöver där kortuppgifter ligger inlagda. Men känns konstigt att dom skulle använda sig av dessa uppgifter för att kunna göra denna debitering även om jag inte skulle bli helt förvånad faktiskt.
 
På grund av ändringarna har jag helt tappat stinget på Strawberry och har nu också sagt upp deras MC. Vore intressant att veta hur många som löpt denna linan ut och ändrar sina resemönster...
 
FilipJ skrev:På grund av ändringarna har jag helt tappat stinget på Strawberry och har nu också sagt upp deras MC. Vore intressant att veta hur många som löpt denna linan ut och ändrar sina resemönster...Klicka för att utvidga...
Jag har redan ändrat några hotellvistelser men Strawberry bryr sig inte under rådande omständigheter. Strawberry har rekordhöga priser nu och får tillräckligt många kunder till dessa höga priser att en nedgång i beläggning är ok för Strawberry.
 
Någon som kan rekommendera hur jag utnyttjar kvarvarande bonuspoäng på bästa sätt; växla till spend (som jag antar går?) eller köpa presentkort för kommande hotellnätter?
 
JKS skrev:Någon som kan rekommendera hur jag utnyttjar kvarvarande bonuspoäng på bästa sätt; växla till spend (som jag antar går?) eller köpa presentkort för kommande hotellnätter?Klicka för att utvidga...
Det går inte att växla till Spenn och att köpa presentkort är en dålig affär som enbart bör användas för slattar (i den mån det går). Bäst värde är att boka nätter för poängen.
 
Ännu en bokning genom hemsidan förbetald med Strawberry MC som inte ger korrekt intjäning. Är det någon som nånsin har fått korrekt antal Spenn eller bonuspoäng direkt vid betalning på hemsidan?
 
Jag har fått en kvalificerad natt, men inga Spenn, för min senaste vistelse. Detta var i början av december.
 
Sedan sommaren inte ett rätt på kortet.

Jag gav upp det sen när Spenn kom, var även extrent trött på att aldrig få de poäng som jag borde ha.


HCas skrev:Ännu en bokning genom hemsidan förbetald med Strawberry MC som inte ger korrekt intjäning. Är det någon som nånsin har fått korrekt antal Spenn eller bonuspoäng direkt vid betalning på hemsidan?Klicka för att utvidga...
 
ARN skrev:Jag har fått en kvalificerad natt, men inga Spenn, för min senaste vistelse. Detta var i början av december.Klicka för att utvidga...
Har du brutit mot terms and conditions i avtalet om Spenn? Jag tänker särskilt på denna paragraf..



Paragraf 3.5.A.#&. Om du, särskilt med fakta, kritiserar vårt nya program Spenn har vi rätt att minska, utan förklaring eller logik, antalet poäng/Spenn du får vid varje tillfälle.



Ni som letar efter paragrafen måste vända på din mobil. Den är skriven på baksidan av avtalet.
 
Brand på Clarion Sea U.

Brandlarm utlöstes bara i trapphuset och inte i korridorer eller rum. Det hördes så svagt att jag först trodde det var från ett näraliggande hus. Gick runt för att lyssna var det kom ifrån och ser då att hissarna var spärrade i brandläge.



Utrymde. Ingen personal fanns någonstans. Ingen utrymde festlokalerna. En stackars vakt försökte styra upp att folk inte gick upp i huset.



Ambulans, väktare, brandkår, polis, rökdykare ryckte ut. Ingen personal från hotellet.ingen anvisningar om samlings plats.



Efter 15 minuter görs halvhjärtad utrymning av festlokal. Kökspersonalen lämnar. Nattklubben kör vidare.



Skadad bärs ut på bår. Polis rapporterar till ledningen brand släckt och patrullen bedömer sig klara läget. Fler väktare anläder. Ingen hotell-personal synlig.



När rökdykare, ambulans och brandkår lämnar börjar folk gå in. Ingen info från hotellet .



Nu har 45 minuter gått, jag frågar väktare om det finns någon ansvarig

De kommer snart, är svaret.



Shitshow utan dess like
 
Lite det här som visar kärnan av problemet inom Strawberry när man plockar in folk "från gatan" till att bemanna repan kvällar och helger.



Medarbetare som inte har koll på varken frukosttider, spa:ets entréavgifter, förmåner eller att inte ta betalt för bonusnätter räknar jag inte heller med har koll på utrymningsvägar eller brandskyddsregler, tyvärr.
 
Tjuvlussmade på brandkåren.

En killes telefon tog fyr medan han pratade i den. Han slänger ner den och försöker släcka.



Det var kraftig brandrök i brandtrappan på ett våningsplan så det stämmer med det jag märkte.



Damen som bars ut på bår var inte i telefonkillens sällskap. Såg ut som att hon fått andnings eller hjärtproblem vid larmet och/eller röken



Till sist kom det en ansvarig, oklart vilken nivå, knappast hotellchef iaf.

"Du kan ringa VD" säger han och ger mig hennes mobilnummer.



Det bara gjorde det bara önnu tydligare för mig hur strawberry fungerar. Dålig ledning, underbemannat och med oerfarna på många poster.
 
Back
Top