Senaste nytt

Vilken hotellbokningssajt väljer ni?

Får exakt samma pris 1986kr/natt på Hotel Europa, är gold.
VIP Access ger fri upgrade (om möjligt) + 25% på mat och dryck (en gng per vistelse). Avbokningsbart t.o.m 23/1
Så ingen ”frukost ingår” som Rewards Silver/Gold alltså. Tackar.

2. Det som krävs för att kunna lösa in sin bonusnatt är att hotellet tillåter betalning i förskott via hotels.com plattform. Enligt min erfarenhet är det den absoluta majoriteten som gör det, även om det finns undantag.
3a. Majoriteten är det inte.
3b. Ytterst ovanligt att man märker av sin status hos hotels.com öht. Undantaget mär det uttryckligen står att det ska ingå en flaska vin eller liknande i någon kampanj…
Tack.

Ska jämföra mer kommande år men i fallet ovan med Hotel Europa så verkar Genius 3-rabatten överträffa 10% jmf med hotels. Utan Genius 3-rabatt verkar dock hotels vara bättre om man får ”stämpla”.

När jag jämfört är det ungefär samma vad gäller prisläget mellan de två.

Uppgraderingsmässigt så har jag haft bättre tur genom Hotels än hotellens egna program. Men jag bor inte tillräckligt ofta hos en kedja för att för att nå några högsta nivåer i några program så ymmv.

Värt att notera är att det brukar gå att få lite flygpoäng på köpet om man bokar hos Booking.com via flygbolagshemsidor, utan att priset går upp. Jag har fått Aegean-miles och jag väntar på ett gäng Avioser genom Iberia.

2. Är majoriteten av hotellen Rewards-boenden, dvs boenden där man får tillgodoräkna sig samt lösa in bonusnätter?
3a. Är majoriteten av hotellen VIP-access-hotell?
3b. Är det vanligt att man uppgraderas?
2. Ja, den överväldigande majoriteten av alla hotel kan man både tjäna och lösa in rewardnätter på. För att lösa in måste man dock för det mesta förskottsbetala.
3a. Nej, absolut inte en majoritet. Men några finns i de flesta städer och VIP-hotellen marknadsförs hårt av Hotels så man ser dem ofta.
3b. De förmåner som listas på VIP-hotellen brukar de vara bra på att tillhandahålla. Utanför detta får man i stort sett aldrig någon som helst fördel eller recognition på hotellen för sin Guldstatus.

Pga bristande resor ett tag så har jag inte guld just nu så jag kan inte hjälpa dig med prisjämförelserna. När jag tidigare själv jämfört program har jag inte upplevt en tydlig och enhetlig fördel åt något håll.

Värt att notera är att det brukar gå att få lite flygpoäng på köpet om man bokar hos Booking.com via flygbolagshemsidor, utan att priset går upp. Jag har fått Aegean-miles och jag väntar på ett gäng Avioser genom Iberia.
Du får alltså full Genius 3-rabatt även via flygbolaget+booking?

2. Ja, den överväldigande majoriteten av alla hotel kan man både tjäna och lösa in rewardnätter på. För att lösa in måste man dock för det mesta förskottsbetala.
3a. Nej, absolut inte en majoritet. Men några finns i de flesta städer och VIP-hotellen marknadsförs hårt av Hotels så man ser dem ofta.
3b. De förmåner som listas på VIP-hotellen brukar de vara bra på att tillhandahålla. Utanför detta får man i stort sett aldrig någon som helst fördel eller recognition på hotellen för sin Guldstatus.

Pga bristande resor ett tag så har jag inte guld just nu så jag kan inte hjälpa dig med prisjämförelserna. När jag tidigare själv jämfört program har jag inte upplevt en tydlig och enhetlig fördel åt något håll.
Tack, jag fick svar på frågan av @Emil123 ovan.

Har hotels gold om nån vill jämföra priser. Vad gäller bokningssidor är verkligen smaken som baken. För mig är prio 1 frinätter så booking går bort direkt. Prio två är att man ska kunna nyttja poängen på det mesta inom Sverige samt solresor och weekendresor till storstäder. Och tjäna in poängen på affärsresor oavsett land, samt solresor. Då går de skandinaviska programmen bort.

Jag har kunnat boka frinätter på Kreta och Mallis, fristående resorthotell samt såklart Scandic och Radisson på Hotels, nåt som hade vart omöjligt med någon annan kedja. Visst, man får aldrig recognition och sällan något extra, men de VIP hotell som jag bokat har man ofta fått det som utlovas. Men tips är att välja de som har ett konkret erbjudande, inte typ uppgradering vid tillgänglighet utan mer 30% på Spa, 100sek i matrabatt eller liknande.

Toppen