Senaste nytt

Vilken hotellbokningssajt väljer ni?

hallgren

Medlem
De få gånger som jag bokar på Hotels.com så väljer jag ALLTID 10%-rabatt (som i princip alltid går att hitta) före att samla till en bonusnatt.

Varför?

1. Köp 10, få 1 gratis motsvarar ju bara 9% rabatt.

Någon som sitter inne på en bra anledning att samla till bonusnatt som jag har missat?

Jag minns inte detaljerna men det har hänt att skatter och avgifter har sjunkit när man inte betalar (eller betalar mindre) pengar för sitt rum. Då blir den "effektiva rabatten" mer än 10%.
 

Ge We

Medlem
De få gånger som jag bokar på Hotels.com så väljer jag ALLTID 10%-rabatt (som i princip alltid går att hitta) före att samla till en bonusnatt.

Varför?

1. Köp 10, få 1 gratis motsvarar ju bara 9% rabatt.
2. Samlar man till bonusnatt och inte bokar så ofta så riskerar man att de uppsamlade nätterna försvinner.
3. När man väl bokar bonusnatten så måste priset per natt vara högre än det genomsnittliga priset per natt för de 10 uppsamlade nätterna - annars går man miste om värde.
4. När man bokar bonusnatten så ska man göra det på en ennattsvistelse. Bokar man flera nätter och applicerar en bonusnatt så räknas inte övriga nätter till nästa bonusnatt.
5. Bonusnatten går inte att applicera på alla hotell.

Med reservation att Hotels.com nyligen gjort förändringar som jag inte upptäckt då jag som sagt använder dom sällan och bara i undantagsfall.

Någon som sitter inne på en bra anledning att samla till bonusnatt som jag har missat?
 

Ge We

Medlem
Jag tolkar reglerna så här:

1. Efter 10 stämplar får man en bonusnatt som baserar sej på genomsnittsvärdet av de 10 stämplarna. Vad procenten blir varierar ju naturligtvis utifrån min situation.

2. Bonusnatten gäller ett år. Så snart man fått en ny stämpel förlängs tiden till ett år igen. Under pandemin har man hela tiden förlängt giltighetstiden.

3. Korrekt men är aldrig något problem. Hotellpriserna ökar hela tiden. Jag brukar boka en bättre rumskategori.

4. Så uppfattar inte jag regelverket. Jag har säkert använt 25 - 30 bonusnätter vid olika bokningar och har alltid fått stämplar för de övriga nätter jag betalt för.

5. Korrekt. Men sällan ett problem tycker jag. För mej är läget prio ett. Alltid prio ett.

Hotels.com funkar bra tycker jag. Det enda negativa är att uppgraderingen som guldmedlem nästan aldrig blir av. Dom lovar uppgradering om det finns tillgång och det verkar det vara sällan.
 

CoooC

Medlem
1. Efter 10 stämplar får man en bonusnatt som baserar sej på genomsnittsvärdet av de 10 stämplarna. Vad procenten blir varierar ju naturligtvis utifrån min situation.

Blir det inte alltid max 9,09% om man tänker ”återbäring” på de 10 nätterna?
 

Ge We

Medlem
Jag tänker att det beror väl på hur mycket jag betalt för mina 10 stämplar och hur stort värdet blir på bonusnatten. Då går det väl att räkna ut procenten. Men nu är jag ingen matematiker så jag är ödmjuk i detta.
 
3. När man väl bokar bonusnatten så måste priset per natt vara högre än det genomsnittliga priset per natt för de 10 uppsamlade nätterna - annars går man miste om värde.
4. När man bokar bonusnatten så ska man göra det på en ennattsvistelse. Bokar man flera nätter och applicerar en bonusnatt så räknas inte övriga nätter till nästa bonusnatt.

4. Så uppfattar inte jag regelverket. Jag har säkert använt 25 - 30 bonusnätter vid olika bokningar och har alltid fått stämplar för de övriga nätter jag betalt för.

@Ge We har rätt, om man använder en bonusnatt så får man ingen ny stämpel för den natten, men man får stämplar för andra nätter i samma bokning. Så man behöver inte använda sina bonusnätter på ennattsvistelser, det är helt onödigt.

Däremot får man ingen stämpel för natten som man använder bonusnatten för, oavsett hur mycket man betalat i överskjutande belopp. Så för att riktigt optimera krävs det att man både (som @CoooC konstaterat) bokar en natt som är dyrare än det genomsnittlig värdet på uppsamlade nätter, men även så LITE dyrare som möjligt. Att t.ex. ha en bonusnatt värd 1000 kr, och sen blåsa det på ett lyxhotell som kostar 5000 kr (och alltså lägga till 4000 kr kontant) är dumt, eftersom man "går miste om" ett värde på 400 kr i utebliven stämpel.

Värdet på de uppsamlade bonusnätterna är lätt att se, men de kan bara dras av mot rumkostnaden exklusive skatter och andra tillägg, så det krävs att man håller tungan rätt i mun för att maxa utdelningen. Att alltid ta 10% rabatt är, om inget annat, väldigt mycket enklare...

Hotels.com har ju dock en annan fördel mot de flesta program, nämligen att man kan få stämplar så länge man bokat ett rum även om någon annan bor. Så för den som är den inofficiella resebyrån för släkt och vänner (som inte själva sparar i bonusprogram) så finns det mycket värde i stämplar på deras nätter...
 

CoooC

Medlem
Hotels.com har ju dock en annan fördel mot de flesta program, nämligen att man kan få stämplar så länge man bokat ett rum även om någon annan bor. Så för den som är den inofficiella resebyrån för släkt och vänner (som inte själva sparar i bonusprogram) så finns det mycket värde i stämplar på deras nätter...

Personligen har jag lite svårt att göra detta, både mot vänner och arbetsgivare. Då kör jag hellre på rabatt direkt. Men visst, ibland kan det kanske finnas skäl om man lagt mycket tid på att hjälpa till med reseplaneringen.
 
Toppen