Senaste nytt

SAS - An evening of conversation -EBD+

SAS var tvungna att lämna ut information till slut, men det gällde uppgifter för just 2017. Har inte hört nåt om att Skatteverket gjort en ny begäran sedan dess. https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ets-begaran-om-att-lamna-ut-medlemsuppgifter/
Det kom något som heter covid19 emellan. Man lägger krutet på att få tillbaka fel utbetalda belopp där. Vi skattebetalare får mer för pengarna om man försöker reda ut bedrägerierna på dessa belopp.

Det är ju så här att den skrivningen har med förmånsbeskattningen att göra - om en arbetsgivare skulle tillåta en anställd att privat använda poäng som han/hon tjänat in på resor i jobbet så skall dessa förmånsbeskattas. Vilket ingen arbetsgivare vill hålla på med och därför har man en sådan skrivning och ser mellan fingrarna istället om så sker (det sista är min erfarenhet men ta det med en nypa salt)

Det var väl för några år sedan som skattmasen krävde att SAS skulle lämna ut all poänghistorik för EBD just för att man skulle kunna förmånsbeskatta privata resor gjorda med poäng intjänade i tjänsten, SAS totalvägrade men jag vet ärligt talat inte hur det gick i slutändan

Som tur är skall flygmaten inte förmånsbeskattas, ej heller räknas av från traktamentet (än i alla fall, peppar peppar)
Ja det är ganska glasklart https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/324002.html#h-Kundtrohetsrabatt

Blir arbetsgivaravgifter för arbetsgivaren också så om man inte följer policy bör man nog hålla det för sig själv.

En stor statlig arbetsgivare hävdar att poängen är arbetsgivarens egendom. Som endast får användas till andra tjänsteresor. Och i ett annat stycke sägs att man bara får använda en specifik upphandlad resebyrå…

Jag tror jag använt mångdubbelt fler privata poäng för tjänsteresor. Eller jag menar, min kompis som jobbar för den där arbetsgivaren. ;-)
Det är en helt annan sak, poäng intjänade i tjänsten som nyttjas privat ska förmånbeskattas. Men det är fortfarande dina poäng som du bestämmer över, inte företagets.

Det var väl för några år sedan som skattmasen krävde att SAS skulle lämna ut all poänghistorik för EBD just för att man skulle kunna förmånsbeskatta privata resor gjorda med poäng intjänade i tjänsten
Ska man vara petig då sade väl skatteverket aldrig att det var det man skulle ha informationen till. Någon form av skatt handlar det såklart om när det är skatteverket, men det kan ju tex också vara att man var ute efter tillägs information i andra pågående utredningar och liknande. Eller bara att man ville få in bulk siffror för att kunna göra en uppskattning på ifall det vore värt att ta det vidare eller inte.

En stor statlig arbetsgivare hävdar att poängen är arbetsgivarens egendom. Som endast får användas till andra tjänsteresor. Och i ett annat stycke sägs att man bara får använda en specifik upphandlad resebyrå…
Det brukar vara helt i enlighet med policy (och skatteregler) att använda jobbintjänade poäng för att uppgradera jobbresor och köpa till förmåner under jobbresor (t.ex. loungeaccess - alla har ju faktiskt inte EBG...), och sådant behöver ju inte gå via den upphandlade resebyrån. Så det är alls inte omöjligt att använda poäng på "legitimt" sätt.

Det brukar vara helt i enlighet med policy (och skatteregler) att använda jobbintjänade poäng för att uppgradera jobbresor och köpa till förmåner under jobbresor (t.ex. loungeaccess - alla har ju faktiskt inte EBG...), och sådant behöver ju inte gå via den upphandlade resebyrån. Så det är alls inte omöjligt att använda poäng på "legitimt" sätt.
Ja, plusgrade i tjänsteresor är mitt toppanvändningsområde för jobbintjänade poäng, om jag lyckas flyga longhaul med SAS.

Jag har också frågat och fått bekräftat från min stora statliga arbetsgivare att det är OK att undantagsvis boka vissa resor direkt med flygbolaget (dock aldrig med en konkurrerande resebyrå) om det inte går att boka via resebyrån (bara att det är lite dyrare är dock inte en godkänd ursäkt), t ex poängbokningar. Poängresa är en av de få sätten att få ihop en jobbresa (inflygna poäng i jobbet) med privat medresenär (privata kreditskortspoäng) på samma bokning utan att betala dyrt (plus extra dyrt arvode) till den upphandlade resebyrån.

Ja, plusgrade i tjänsteresor är mitt toppanvändningsområde för jobbintjänade poäng, om jag lyckas flyga longhaul med SAS.

Jag har också frågat och fått bekräftat från min stora statliga arbetsgivare att det är OK att undantagsvis boka vissa resor direkt med flygbolaget (dock aldrig med en konkurrerande resebyrå) om det inte går att boka via resebyrån (bara att det är lite dyrare är dock inte en godkänd ursäkt), t ex poängbokningar. Poängresa är en av de få sätten att få ihop en jobbresa (inflygna poäng i jobbet) med privat medresenär (privata kreditskortspoäng) på samma bokning utan att betala dyrt (plus extra dyrt arvode) till den upphandlade resebyrån.

Hur gör ni hela redovisningen med reseräkning när ni mixar jobb+privata poäng?

Hur gör ni hela redovisningen med reseräkning när ni mixar jobb+privata poäng?
Poängen redovisas aldrig i reseräkning eftersom det inte är något som ska utbetalas från arbetsgivaren, utan det ligger helt på mitt ansvar att jag inte använder poäng som är intjänade i tjänsten annat än "i anslutning till tjänsten". Däremot blir det noggranna noter kring skatter och avgifter att det bara är den delen summan som är min arbetsresa är ett utlägg i arbetet etc.

Poängen redovisas aldrig i reseräkning eftersom det inte är något som ska utbetalas från arbetsgivaren, utan det ligger helt på mitt ansvar att jag inte använder poäng som är intjänade i tjänsten annat än "i anslutning till tjänsten". Däremot blir det noggranna noter kring skatter och avgifter att det bara är den delen summan som är min arbetsresa är ett utlägg i arbetet etc.
Jag läste slarvigt, du har uppenbarligen betalt via jobbet för Y biljett och upgraderat med poäng. Fick för en sekund för mig att det var en full poängaward du tog på jobbet.

Hmm,
Anko var ju stolt på CPH eventet över att SAS var bäst på on time under hösten.
Nåja, det kan omöjligen gälla för november, mycket små-förseningar nu. :(

Toppen