Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

Doctor-X skrev:Hittade detta på insideflyer.noKlicka för att utvidga...
Tack!



Jag läser ungefär: "Programmet har varit för förmånligt. Vi tror att vi tjänar mer pengar på att döda programmet och övergå till ett nytt program liknande CashPoints. Om statuskunder blir sura so be it. Detta är mer lönsamt för Strawberry. Anställ någon som kommer från CashPoints så löser vi det här".



Vilket inte nödvändigtvis är en felaktig analys.



Genomförandet verkar samtidigt kopplat till en helt orimlig tidsplan, troligtvis satt från toppen.



Från statuskundens synvinkel framstår genomförandet som ett skämt (ingen app redo, inga fullständiga villkor redo, några dagar innan start!) kopplat med en total oförståelse för att återkommande statuskunder faktiskt valt Strawberry-hotell pga deras program (och då valt bort andra hotell som är likvärdiga eller kanske till och med legat längre bort...)



Den som lever får se hur det går!



Får väl ta och logga in på Platinum-webinariet för att kanske höra något om Lifetime.
 
jmsa skrev:ingenting syns för mig, jag är guldKlicka för att utvidga...
Kanske kommer (referens: stressad tidsplan). Är ju några dagar kvar. Är Platinum själv. Annars så lär länkarna postas här i tid (så länge de inte är personliga -- vi får se!)
 
Wow! Vi har alltså en hotellkedja som måste skicka ut kontrollanter under cover för att kolla om hotellen sköter sig?



Om allt bara anpassas till att tjäna pengar på varje enskild kunds natt och att förenkla för hotellen är Strawberry snart samma som BW, bara intjäning och inga förmåner i praktiken.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Wow! Vi har alltså en hotellkedja som måste skicka ut kontrollanter under cover för att kolla om hotellen sköter sig?Om allt bara anpassas till att tjäna pengar på varje enskild kunds natt och att förenkla för hotellen är Strawberry snart samma som BW, bara intjäning och inga förmåner i praktiken.Klicka för att utvidga...
Precis, jag tycket då att Radisson modellen med direkt cashback i form av lägre priser vid bokning (discount booster) är inte så dumt om hotellbranschen rör sig åt det hållet ändå. Hade jag som Platinum på Strawberry fått 20-25% rabatt direkt vid bokning, hade jag tagit det!
 
hco skrev:Tack!Jag läser ungefär: "Programmet har varit för förmånligt. Vi tror att vi tjänar mer pengar på att döda programmet och övergå till ett nytt program liknande CashPoints. Om statuskunder blir suraso be it. Detta är mer lönsamt för Strawberry. Anställ någon som kommer från CashPoints så löser vi det här".Vilket inte nödvändigtvis är en felaktig analys.Genomförandet verkar samtidigt kopplat till en helt orimlig tidsplan, troligtvis satt från toppen.Från statuskundens synvinkel framstår genomförandet som ett skämt (ingen app redo, inga fullständiga villkor redo, några dagar innan start!) kopplat med en total oförståelse för att återkommande statuskunder faktiskt valt Strawberry-hotell pga deras program (och då valt bort andra hotell som är likvärdiga eller kanske till och med legat längre bort...)Den som lever får se hur det går!Får väl ta och logga in på Platinum-webinariet för att kanske höra något om Lifetime.Klicka för att utvidga...
Så ser jag också på förändringen. Win-win var tydligen något som inte kunde accepteras, mer win till Strawberry och minimalt till de trogna kunderna. Jag hoppas att detta blir en flopp och en stor del av oss trogna kunder hittar bättre alternativ.
 
airac skrev:Precis, jag tycket då att Radisson modellen med direkt cashback i form av lägre priser vid bokning (discount booster) är inte så dumt om hotellbranschen rör sig åt det hållet ändå. Hade jag som Platinum på Strawberry fått 20-25% rabatt direkt vid bokning, hade jag tagit det!Klicka för att utvidga...
Det är ändå rätt många av oss som samlar ihop i stort sett hela poängpotten från resor i tjänsten och sedan använder poängen privat. För oss kommer spenn blir riktigt uselt, inget några förmåner kan kompensera för!
 
Inväntar SAS/Scandic grej om det blir värt att satsa på eller ej i Norden.



Några grejer som Lifetime Plat som jag kommer fortsätta använda oavsett:

- Comfort Arlanda för 899kr via Mecenat efter att mina poäng är slut.

- Träna, basta och bada i poolen på Clarion Arlanda vid layover på ARN (kommer bli aktuellt nu igen efter att SAS kommer tillbaka till KLR).
 
@Combo Scandic kan bli ett alternativ för många av oss Frequent flyers om samarbetet med SAS ger något bra.



Radissons program är ju slaktat men som VIP med fri frukost kan det ändå löna sig för ett antal av oss affärsresenärer. Jag tänker på rate utan frukost och avtalade ersättningar.



Hellre rena cash varje natt än Spenn.
 
Är det 8 år sedan förra stora ändringen? Den där lifetime infördes.

Dvs värdet av Lifetime levde ungefär lika länge som det tog för en person som årligen förnyade platinum med 20% marginal att nå lifetime.



Med SAS LTG är oron att "lifetime" skulle bli väldigt kort tid Med Strawberry är risken tydligen den motsatta; att det är guld/platinum delen av löftet som ska blekna bort...
 
M.K skrev:@ComboScandic kan bli ett alternativ för många av oss Frequent flyers om samarbetet med SAS ger något bra.Radissons program är ju slaktat men som VIP med fri frukost kan det ändå löna sig för ett antal av oss affärsresenärer. Jag tänker på rate utan frukost och avtalade ersättningar.Hellre rena cash varje natt än Spenn.Klicka för att utvidga...
Det lutar åt Scandic även för mig. Jag hoppas de snappat upp missnöjet hos Strawberry och ser till att samarbetet med eurobonus blir något som lockar över många! Sen kommer jag komplettera med BW och Hotels.com.

Radisson lämnade jag när det skeppet sjönk, kommer vara VIP till slutet av nästa år men planerar inte att nyttja det.
 
Combo skrev:Det lutar åt Scandic även för mig. Jag hoppas de snappat upp missnöjet hos Strawberry och ser till att samarbetet med eurobonus blir något som lockar över många! Sen kommer jag komplettera med BW och Hotels.com.Radisson lämnade jag när det skeppet sjönk, kommer vara VIP till slutet av nästa år men planerar inte att nyttja det.Klicka för att utvidga...
Radisson hedrar dock VIP på ett riktigt bra sätt, om det inte bara är poängjakt som är det man vill ha. Dessutom väsentligen bättre standard än BW och åtminstone Strawberry Comfort.
 
Sir Lemon skrev:Radisson hedrar dock VIP på ett riktigt bra sätt, om det inte bara är poängjakt som är det man vill ha. Dessutom väsentligen bättre standard än BW och åtminstone Strawberry Comfort.Klicka för att utvidga...
Tycker det kan skilja en del även inom Radisson, jämför tex Collection och Park Inn! På samma sätt har BW Premier Collection och vanliga BW.
 
I förra veckan blev jag lite inspirerad av andra och bestämde mig för att runda av mitt Strawberry konto till en jämn multipel av 10 000. Jag låg ganska nära , typ 1000p ifrån, så jag tog lite spend på kortet i torsdags. bara precis lagom för att inte överskjuta målet och skapa en ny batch av poäng som troligen kommer att brinna inne.



Alla transaktioner utom 1 blev bokförda i fredags, synliga med bokföringsdatum sent på fredagskvällen. Poängen syntes i strawberry-kontot omkring lördag lunch.



En transaktion står dock som reserverad fortfarande och de kör ju ingen bokföring om helgerna så rimligen blir den bokförd på måndag, synligt för mig sent måndags kväll.

Blir alltså intressant att se vad som händer på tisdag. Kommer Strawberry att läsa in data till gamla poängsystemet på tisdag, eller kommer de helt enkelt att stänga av alla körningar mot gamla poäng (tankefelet att "vi lanserar spenn i dag så alla flöden styrs om mot spenn idag").



Det är inte hjärnkirurgi att styra poäng-flödena baserat på transaktionsdag, men av någon anledning tror jag inte riktigt på att Strawberry har koll och/eller kompetens....



Kan bli "kul" att tjafsa med deras kundtjänst om 90 poäng som blivit spenn istället och varför jag definitivt kräver att få det som poäng och inget annat.
 
intuition skrev:I förra veckan blev jag lite inspirerad av andra och bestämde mig för att runda av mitt Strawberry konto till en jämn multipel av 10 000. Jag låg ganska nära , typ 1000p ifrån, så jag tog lite spend på kortet i torsdags. bara precis lagom för att inte överskjuta målet och skapa en ny batch av poäng som troligen kommer att brinna inne.Alla transaktioner utom 1 blev bokförda i fredags, synliga med bokföringsdatum sent på fredagskvällen. Poängen syntes i strawberry-kontot omkring lördag lunch.En transaktion står dock som reserverad fortfarande och de kör ju ingen bokföring om helgerna så rimligen blir den bokförd på måndag, synligt för mig sent måndags kväll.Blir alltså intressant att se vad som händer på tisdag. Kommer Strawberry att läsa in data till gamla poängsystemet på tisdag, eller kommer de helt enkelt att stänga av alla körningar mot gamla poäng (tankefelet att "vi lanserar spenn i dag så alla flöden styrs om mot spenn idag").Det är inte hjärnkirurgi att styra poäng-flödena baserat på transaktionsdag, men av någon anledning tror jag inte riktigt på att Strawberry har koll och/eller kompetens....Kan bli "kul" att tjafsa med deras kundtjänst om 90 poäng som blivit spenn istället och varför jag definitivt kräver att få det som poäng och inget annat.Klicka för att utvidga...


Vad tror du händer med bonus-bokningar som avbokas efter övergången?
 
intuition skrev:I förra veckan blev jag lite inspirerad av andra och bestämde mig för att runda av mitt Strawberry konto till en jämn multipel av 10 000. Jag låg ganska nära , typ 1000p ifrån, så jag tog lite spend på kortet i torsdags. bara precis lagom för att inte överskjuta målet och skapa en ny batch av poäng som troligen kommer att brinna inne.Alla transaktioner utom 1 blev bokförda i fredags, synliga med bokföringsdatum sent på fredagskvällen. Poängen syntes i strawberry-kontot omkring lördag lunch.En transaktion står dock som reserverad fortfarande och de kör ju ingen bokföring om helgerna så rimligen blir den bokförd på måndag, synligt för mig sent måndags kväll.Blir alltså intressant att se vad som händer på tisdag. Kommer Strawberry att läsa in data till gamla poängsystemet på tisdag, eller kommer de helt enkelt att stänga av alla körningar mot gamla poäng (tankefelet att "vi lanserar spenn i dag så alla flöden styrs om mot spenn idag").Det är inte hjärnkirurgi att styra poäng-flödena baserat på transaktionsdag, men av någon anledning tror jag inte riktigt på att Strawberry har koll och/eller kompetens....Kan bli "kul" att tjafsa med deras kundtjänst om 90 poäng som blivit spenn istället och varför jag definitivt kräver att få det som poäng och inget annat.Klicka för att utvidga...
Alltså du saknade 1000 poäng och handlade med strawberry mastercard för 10 000 kronor?
 
Mattias Holmén skrev:Vad tror du händer med bonus-bokningar som avbokas efter övergången?Klicka för att utvidga...
Där räknar jag med att poängen återkommer som just poäng. Poäng-bokningar och spenn-bokningar är två olika saker som kommer att finnas parallellt i lite drygt ett år. Med två helt separata bokningsflöden känns det iaf lite troligt att man klarar att skilja på hur det ska återbetalas vid avbokning.



Mastercard-spend är annorlunda. Jag antar att MC-spend kommer att generera spenn och inget annat från och med tisdag. Då finns det en stor risk att utvecklare och annat tech-folk ser det som en ren "cut-over". Man slår över från system A till B på tisdag utan att ha tänkt igenom de olika datumen.
 
Undrar vad som händer med efter registreringar. Har en Stay från september som efter ett antal mail fortfarande inte gett varken poäng eller qualified nights. Om jag nu överhuvudtaget får något för den, så blir det intressant att se om det blir (oanvändbara) poäng eller (mindre användbara) Spenn...
 
På grund av förändringen bor jag nästa måndag kväll på ett Best Western 20 minuters promenad från Clarion Sign. Kostnaden efter en rabattkupong på 20 USD är 47 USD och frukost ingår. Även ComfortXpress på Stockholm C är dyrare.
 
Back
Top