Senaste nytt

Apple Airtag i bagaget

Flög igår LIS-LHR-ARN med TAP + SAS
Sista kontakten med AirTagen var sisådär 30 minuter innan pushback i Lissabon

Väskan kom fram men utan AirTag, den var instoppad i fodret via en dragkedja på insidan av väskan, rätt otillgängligt med andra ord.
Stulen? Någon nitisik portugis som inte tycker det är tillåtet?

Konstigt.. Så någon har öppnat väskan för att öppna dragkedjan för att ta ut AirTag'en?? Det går väl knappast att använda den för något annat, om den redan är kopplat till ett Apple ID.

Flög igår LIS-LHR-ARN med TAP + SAS
Sista kontakten med AirTagen var sisådär 30 minuter innan pushback i Lissabon

Väskan kom fram men utan AirTag, den var instoppad i fodret via en dragkedja på insidan av väskan, rätt otillgängligt med andra ord.
Stulen? Någon nitisik portugis som inte tycker det är tillåtet?
Kan det vara så att den började låta som den kan göra ibland som gjorde "portugisen" misstänksam?
Sjukt ändå att bara ta den.

Kan det vara så att den började låta som den kan göra ibland som gjorde "portugisen" misstänksam?
Sjukt ändå att bara ta den.
Jag kollade inte hitta-appen förrän jag landade på ARN. Så tveksamt?!

AirTag bör väl ligga inne i en låst väska.
Well, Jag har inte rest med låst väska på 25 år :)
Denna AirTag var dessutom väldigt krånglig att få ut.

Jag är mer inne på att TAP/Lissabons flygplats speciellt letar AirTags i röntgen och inte tillåter dom ombord på flygplan som startar Lissabon

I senaste betan av ios har Apple lanserat möjligheten att dela position av en Airtag. Det intressanta delen är att Apple har inlett ett samarbete med flera flygbolag som kommer officiellt acceptera airtags i en del av processen att hitta borttappat bagage. https://www.apple.com/newsroom/2024...ng-location-of-lost-items-with-third-parties/

In the coming months, more than 15 airlines serving millions of people globally — including Aer Lingus, Air Canada, Air New Zealand, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Air Lines, Eurowings, Iberia, KLM Royal Dutch Airlines, Lufthansa, Qantas, Singapore Airlines, Swiss International Air Lines, Turkish Airlines, United, Virgin Atlantic, and Vueling — will begin accepting Find My item locations as part of their customer service process for locating mishandled or delayed bags. More airlines will be added over time.

Apple has worked directly with partner airlines to put systems in place to privately and securely accept Share Item Location, leveraging the hundreds of thousands of Apple devices many airlines are already using. Access to each link will be limited to a small number of people, and recipients will be required to authenticate in order to view the link through either their Apple Account or partner email address.

Kommer även stödjas av SITA
Additionally, SITA, a leader in air transport technology, will build support for Share Item Location into WorldTracer, the baggage-tracing system used by over 500 airlines and ground handlers at more than 2,800 airports around the world.
“As the leading industry provider for end-to-end baggage management solutions, and with global passenger traffic set to double by 2040, airports and airlines worldwide will face important challenges. This collaboration with Apple will make it easy for airlines that use our industry-leading WorldTracer solution to implement Share Item Location for more efficient baggage management, and will be a huge benefit for passengers,” said Nicole Hogg, SITA’s director of Baggage. “We look forward to seeing this feature adopted across the industry to complement existing tracking tools.”

Finns fler citat från olika bolag i länken ovan

I senaste betan av ios har Apple lanserat möjligheten att dela position av en Airtag. Det intressanta delen är att Apple har inlett ett samarbete med flera flygbolag som kommer officiellt acceptera airtags i en del av processen att hitta borttappat bagage. https://www.apple.com/newsroom/2024...ng-location-of-lost-items-with-third-parties/

Kommer även stödjas av SITA

Finns fler citat från olika bolag i länken ovan
Måste vara en bra produkt för bolagen då kostnaderna för borttappade bagage måste minska. Även försäkringsbolagen borde ju kunna ha en tag inkluderad i reseförsäkringen. Skulle nog spara en del kostnader och bluffer.

På min senaste resa behövde jag inte vänta till sista väskan signalerade på bandet. Va bara kolla taggen och sen gå till service desk ä, via vart väska är och påbörja processen. Agenten tog även bilder på min tag och vart den är i världen.
36h senare är väskan åter

Måste vara en bra produkt för bolagen då kostnaderna för borttappade bagage måste minska. Även försäkringsbolagen borde ju kunna ha en tag inkluderad i reseförsäkringen. Skulle nog spara en del kostnader och bluffer.

På min senaste resa behövde jag inte vänta till sista väskan signalerade på bandet. Va bara kolla taggen och sen gå till service desk ä, via vart väska är och påbörja processen. Agenten tog även bilder på min tag och vart den är i världen.
36h senare är väskan åter

Kanonbra!

En gång när Austrian slarvade bort min väska tvingade de mig att vänta en halvtimme på VIE för man kunde enligt damen i kundtjänst inte lita på Airtag.

Toppen