Senaste nytt

Apple Airtag i bagaget

Det här har jag aldrig tänkt på. Om ens sambo (eller nån annan kompis) vill låna min airtag, då behöver man alltså resetta och koppla om dom till hennes icloud eller? är det smidigt att göra?
Man tar bort taggen ifrån "sin" telefon (i Hitta appen), sen tar man ut och sätter tillbaka batteriet 5 gånger, och ser till att bara ha den "nya" telefonen i närheten.
 

Brandten

Medlem
Nu är denna tråd om Airtags men jag tror inte vi har någon tråd om Samsung SmartTags (?) så jag skriver här... Det är ju typ samma produkt?

Införskaffade 2 st SmartTags för ett tag sen och fick praktisk användning för den som stoppades i incheckat bagage redan på första resan.

Scen: På ARN, ganska sen ankomst från OSL. Efter landning kollar jag i SmartThings (Samsungs app för dessa leksaker -- och annat) och ser att väskan (eller ja, åtminstone taggen!) är på ARN. Härligt.

Kollegans icke-prio bagage kommer ut nästan först. :rolleyes: Jag väntar på mitt priobagage. Väntar och väntar... till slut är det bara jag och en herre till som väntar. Skylten visar sen ett tag "last bag on belt" och dörren där bagagen kommer ut stängs. Jag spontanutbrister i ett kraftuttryck och herren bredvid håller med och säger något om att hans bagage måste ha missat connection i OSL. Han vänder på klacken och går (gissar jag) vidare utan bagage.

Jag står dock kvar och väntar. Kollade inte på klockan direkt men väntandet fick mig att missa en Arlanda Express-avgång så det var inte bara nån minut eller två. Och visst kommer det fler väskor ut på bandet efter ett tag, inkl min priotaggade väska. När jag går vidare med min väska är det ingen annan som är kvar och väntar vid det bandet och säkert över 10 väskor som snurrar runt.

Om ägarna bara hade haft spårningstaggar i sina bagage... :cool:

Nu har du visserligen skrivit att det fungerar men tycker att AirTags beskriver betydligt tydligare hur deras tag fungerar så var tvungen att fråga Samsung själva som inte verkar ha samma syn. :D


Samsung:
Hej och välkommen till Samsung, hur kan jag stå till tjänst?

Jag:
Hej, Har en kollega som köpt AirTags till sin iPhone nyss.... blev också sugen men har ju en Samsung S21 och en S22.
Fungerar Smart Tags på samma sätt?

Samsung:
ja det gör dem:)

Jag:
Dvs någon slags Crowd-GPS funktion?
AirTags fungerar ju i hela världen iom att alla devices hjälper till att rapportera in.

Samsung:
Ja det gör inte smart tags

Jag:
ok då är det alltså inte alls samma sak.
Rätt sällan man tappar bort något så nära att bluetooth når Taggen... dvs helt värdelös. :)

Samsung:
Nej inte på det sättet men själva iden i sig är samma

Jag:
Ok... jag blir lite osäker här... om jag kommer hem efter en resa och tappat bort något, låt säga i Köpenhamn. Hur kan jag då hitta min borttappade sak med hjälp av SmartTags?

Samsung:
Det kommer du inte göra utan det är inom 120 meter

Jag:
ah ok. tack för svaret :) hejdå

Samsung:
Tack själv och ha en trevlig dag
 

hco

Medlem
Jag:
Ok... jag blir lite osäker här... om jag kommer hem efter en resa och tappat bort något, låt säga i Köpenhamn. Hur kan jag då hitta min borttappade sak med hjälp av SmartTags?

Samsung:
Det kommer du inte göra utan det är inom 120 meter

Wow vilket dåligt svar! Helt felaktigt :rolleyes:.
Som aktieägare i Samsung Electronics är jag sjukt onöjd! :eek:

Har man själv direktkontakt (Bluetooth) så kan man få taggen att plinga. Men ser den i tracking-appen det gör man även om taggen är i Långtbortistan och du i Sverige (så länge någon med hyffsad specad/deltagande Samsung-mobil finns i närheten av taggen).
 
Nu har du visserligen skrivit att det fungerar men tycker att AirTags beskriver betydligt tydligare hur deras tag fungerar så var tvungen att fråga Samsung själva som inte verkar ha samma syn. :D


Samsung:
Hej och välkommen till Samsung, hur kan jag stå till tjänst?

Jag:
Hej, Har en kollega som köpt AirTags till sin iPhone nyss.... blev också sugen men har ju en Samsung S21 och en S22.
Fungerar Smart Tags på samma sätt?

Samsung:
ja det gör dem:)

Jag:
Dvs någon slags Crowd-GPS funktion?
AirTags fungerar ju i hela världen iom att alla devices hjälper till att rapportera in.

Samsung:
Ja det gör inte smart tags

Jag:
ok då är det alltså inte alls samma sak.
Rätt sällan man tappar bort något så nära att bluetooth når Taggen... dvs helt värdelös. :)

Samsung:
Nej inte på det sättet men själva iden i sig är samma

Jag:
Ok... jag blir lite osäker här... om jag kommer hem efter en resa och tappat bort något, låt säga i Köpenhamn. Hur kan jag då hitta min borttappade sak med hjälp av SmartTags?

Samsung:
Det kommer du inte göra utan det är inom 120 meter

Jag:
ah ok. tack för svaret :) hejdå

Samsung:
Tack själv och ha en trevlig dag
Nu kör jag airtag då jag har en iPad med mig under resor och kan således använd airtag.
Som mobil har jag android.

Har sett flera videos där det ändå verkar som att airtag och Samsung fungerar på liknande sätt. Appel produkter rapporterar airtag och Samsung rapportera sina egna tags
 

Johan Gott

Medlem
”With so many reports of lost luggage over the summer, many travelers have gotten savvier and have taken matters into their own hands, by tracking their checked luggage. Lufthansa is now allegedly saying that this isn’t allowed, and that sets an interesting precedent.”


 

jonten

Medlem
”With so many reports of lost luggage over the summer, many travelers have gotten savvier and have taken matters into their own hands, by tracking their checked luggage. Lufthansa is now allegedly saying that this isn’t allowed, and that sets an interesting precedent.”


Tur man kör Tile.
 
”With so many reports of lost luggage over the summer, many travelers have gotten savvier and have taken matters into their own hands, by tracking their checked luggage. Lufthansa is now allegedly saying that this isn’t allowed, and that sets an interesting precedent.”


Kan förstå att det skapar irritation hos flygbolagen. Som enskild kund är det nog lätt att inbilla sig att du tack vare din tag kommer prioriteras och utan problem få promenera in bland väskorna och hämta din försvunna väska, eller kräva att den ska skickas med första bästa flyg dit du är. Skillnaden mellan att ha en tag i bagaget och inte är att du vet var den befinner dig geografiskt på en karta, that's it. Du är fortsatt i händerna på flygbolaget som hanterar tusentals väskor varje dag och har sina procedurer för att få saker att fungera så effektivt som möjligt givet förutsättningarna med personalbristen som varit.

Om det sedan motiverar ett förbjud mot tags i bagaget är dock tveksamt.
 

Hachans

Medlem
Kan förstå att det skapar irritation hos flygbolagen. Som enskild kund är det nog lätt att inbilla sig att du tack vare din tag kommer prioriteras och utan problem få promenera in bland väskorna och hämta din försvunna väska, eller kräva att den ska skickas med första bästa flyg dit du är. Skillnaden mellan att ha en tag i bagaget och inte är att du vet var den befinner dig geografiskt på en karta, that's it. Du är fortsatt i händerna på flygbolaget som hanterar tusentals väskor varje dag och har sina procedurer för att få saker att fungera så effektivt som möjligt givet förutsättningarna med personalbristen som varit.

Om det sedan motiverar ett förbjud mot tags i bagaget är dock tveksamt.
Klart som fan det är irriterande för dem. De har ju kunnat göra precis som de velat hur länge som helst, och nu flyttas makten från flygbolaget till konsumenten när konsumenten faktiskt kan hålla flygbolaget ansvarigt för att inte ha levererat en väska som legat i deras förvar i en vecka. Det brukar klagas mycket högljutt när sånt inträffar.

Apple kommer garanterat att kontra med någon form av uppdatering som känner av när väskan rör sig fort och högt, och slutar sända då. För bestämmelserna gäller väl enbart i luften, inte när man är på marken.
 

Johan Gott

Medlem
”With so many reports of lost luggage over the summer, many travelers have gotten savvier and have taken matters into their own hands, by tracking their checked luggage. Lufthansa is now allegedly saying that this isn’t allowed, and that sets an interesting precedent.”



Nya bud:


 
Toppen