Senaste nytt

Apple Airtag i bagaget

Citat från iata:

The ICAO Technical Instructions and IATA Dangerous Goods Regulations specify that portable electronic devices
containing lithium batteries when in checked baggage must be completely turned off. However, there is a specific
exception for devices, such as AirTags and other baggage and cargo tracking devices, to be active [turned on] in
checked baggage provided that the lithium cell or battery does not exceed 0.3 g of lithium metal or for lithium ion a
Watt-hour rating of 2.7 Wh and the tags only use low energy Bluetooth

De flesta flygbolag, t ex LH, säger också att de inte rekommenderar detta och helst vill se prylar med denna typ av batteri i handbagage.
Lufthansa förbjöd även airtags även när iata inte gjorde det, under ganska lång tid. (och nu har de ju gjort total helomvändning i frågan och rekommenderar dem)

Det är ju svårt att kontrollera om folk följer rekommendationerna, men att t ex använda pebblebee uppladdningsbar tracker i incheckat är oansvarigt.
Med tanke på att både iata och iaco explicit säger att det är tillåtet och inte utgör någon fara håller jag definitivt inte med om att det skulle vara oansvarigt.

Lufthansa förbjöd även airtags även när iata inte gjorde det, under ganska lång tid. (och nu har de ju gjort total helomvändning i frågan och rekommenderar dem)

Med tanke på att både iata och iaco explicit säger att det är tillåtet och inte utgör någon fara håller jag definitivt inte med om att det skulle vara oansvarigt.
Jag kände inte till att IATA uppdaterat sin avrådan med ett specifikt undantag, och inte heller att litiumjon inkluderas där. Nu vet jag inte vilken Wh Pebblebee har men utgår från att det är under gränsvärdet.

Toppen