Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Stämmer det att om jag flyger SAS Plus inte har tillgång till någon lounge på CDG nu? SAS kommer inte upp på någon lounge i SkyTeam Lounge Finder..
 
Bokat en resa inom EU på AirFrance sida. Lagt in mitt EBG nummer vid bokningen. Jag är EBG och Skyteam Elite plus. På "första" biljettbekräftelsen har jag ingen checkad väska i biljetten, men den finns med då jag loggar in på AF sida, så det är säkert i sin ordning. Ja ungefär som med *A.
Men verkar inte kunna välja säte fritt, kostar från 5EUR upp till 20EUR. Barnsjukdom eller var det så här det blev med SkyTeam?
 
Bokat en resa inom EU på AirFrance sida. Lagt in mitt EBG nummer vid bokningen. Jag är EBG och Skyteam Elite plus. På "första" biljettbekräftelsen har jag ingen checkad väska i biljetten, men den finns med då jag loggar in på AF sida, så det är säkert i sin ordning. Ja ungefär som med *A.
Men verkar inte kunna välja säte fritt, kostar från 5EUR upp till 20EUR. Barnsjukdom eller var det så här det blev med SkyTeam?
Finns en längre diskussion, men det är Air France som valt att göra så, lite på samma sätt som vissa bolag inom Star Alliance tog betalt även av statuskunder. Så ingen SkyTeam-specifikt.
 
Kanske varit uppe men kom precis från Washington. Enligt Skyteams hemsida och SAS så skulle man komma in i Virgins lounge… dock var tydligen inte kontraktet på plats så de släppte inte in. Skulle lösa sig närmaste veckorna sa de. Inte hela världen men lite irriterande. Verkar inte vara något att skriva hem om så orkade inte argumentera, kanske skulle gått om man bett dem eskalera eller visat infon på hemsidorna eller nåt. Borde ju gå att fakturera i efterhand kan man tycka.
 
Kanske varit uppe men kom precis från Washington. Enligt Skyteams hemsida och SAS så skulle man komma in i Virgins lounge… dock var tydligen inte kontraktet på plats så de släppte inte in. Skulle lösa sig närmaste veckorna sa de. Inte hela världen men lite irriterande. Verkar inte vara något att skriva hem om så orkade inte argumentera, kanske skulle gått om man bett dem eskalera eller visat infon på hemsidorna eller nåt. Borde ju gå att fakturera i efterhand kan man tycka.
Har du informerat SAS?
 
Isn't it ironic?

Flyger Delta F domestic och det är 2+2 recliner på en A320 och full bar service och man tänker - oh ja, det här skulle ju sas "anpassa" sig till.

Samtidigt, det är en 2 timmars flygning vid lunchtid och ingen servering utöver chips och powerbars och ingen lounge access före, varken baserat på resklass eller status, och man tänker - oh det hade ju varit rätt nice om Delta hade anpassat sig lite...

Man är alltså nyfiken på vad SAS koncept för business i Europa trafik blir egentligen. Det blir ju säkerligen inte 2+2 ( kostar pengar att införa) men blockat mittsäte är ju inte i närheten av detta. Så man undrar lite varför SAS ska skapa en euro-business klass när det ändå inte blir vad Delta erbjuder.
 
Isn't it ironic?

Flyger Delta F domestic och det är 2+2 recliner på en A320 och full bar service och man tänker - oh ja, det här skulle ju sas "anpassa" sig till.

Samtidigt, det är en 2 timmars flygning vid lunchtid och ingen servering utöver chips och powerbars och ingen lounge access före, varken baserat på resklass eller status, och man tänker - oh det hade ju varit rätt nice om Delta hade anpassat sig lite...

Man är alltså nyfiken på vad SAS koncept för business i Europa trafik blir egentligen. Det blir ju säkerligen inte 2+2 ( kostar pengar att införa) men blockat mittsäte är ju inte i närheten av detta. Så man undrar lite varför SAS ska skapa en euro-business klass när det ändå inte blir vad Delta erbjuder.

Alltså, jag tycker det är lite ironiskt att man kallar en produkt för First när det rör sig om business class till att börja med.

Men det är nog inte så sannolikt att SAS efterapar Delta, mer sannolikt att det blir ett koncept som liknar deras ägares. För det är de som vill sälja platser på SAS utan att deras kunder blir besvikna.

Men som brukligt i flygsammanhang så inspireras man till det sämre. SAS buy on board koncept verkar ha inspirerat AF och KLM att testa att ta bort sina serveringar i eco.

Vi vet inte vad prislappen blir för SAS business men det kommer nog bli saftigt jämfört med hur det är nu i Plus. Och i prisklass med KLM och AF vilket inte är billigt eller prisvärt på något sätt.

Skulle inte förvåna mig om inrikes lounge försvinner från SAS snart också. Nästa år blir jag LTG och när jag når såna milstolpar brukar inte ”enhancements” komma långt efter.
 
F eller J - det är semantik. Första klass på SJ är ju inte direkt lyxigt i internationell jämförelse. Så jag köper att det kallas First på en ganska sluten inrikesmarknad.

Men 2+2 är inte fel på lite längre flyg.
Mat är inte heller fel. Så ingen har "rätt" koncept i mina ögon just nu.

Men jag betalade 3000 sek för full flex F enkel på Delta (non-refundable var typ 2k) och jag gissar att sas version av euro business kommer att ligga långt över det, i 3+3 konfig med någon sorts mat/dricka. Och det blir kanske svårtsålt i Europa
 
F eller J - det är semantik. Första klass på SJ är ju inte direkt lyxigt i internationell jämförelse. Så jag köper att det kallas First på en ganska sluten inrikesmarknad.

Men 2+2 är inte fel på lite längre flyg.
Mat är inte heller fel. Så ingen har "rätt" koncept i mina ögon just nu.

Men jag betalade 3000 sek för full flex F enkel på Delta (non-refundable var typ 2k) och jag gissar att sas version av euro business kommer att ligga långt över det, i 3+3 konfig med någon sorts mat/dricka. Och det blir kanske svårtsålt i Europa

Nja, inte semantik. För att säga F i dessa sammanhangen antyder att det är en klass över business. Vilket sätter förutsättningarna på fel nivå.

Men jag håller med dig i din analys. SAS kommer ligga på KLM/AF-nivå vilket är vansinniga priser.
 
Toppen