Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Har man SAS fasttrack som EBD i Köpenhamn med KLM biljett?
Ja. Skyteam elite og elite plus FFPer skal have Fast-Track adgang. Gaelder for alle Skyteam frequent flyer programmer
Anden query: Hvis man med Skyteam elite status rejser KL/AF fra CPH, har man da ogsaa adgang til SAS loungerne?

Last edited:
Intressant - så fungerade det inte under star. Star gold och biljett med star-bolag hade inte sas fast track och inte heller CPH Express om inte bolaget explicit hade avtal med cph. Om jag minns rätt var man då tvungen att ha kort-status och biljett från samma bolag

I mitt tyckte en förbättring då jag kan gästa kollegan som åker AMS-CPH medan jag åker AMS-ARN
För nu. [Så dra nytta av detta medan du kan.]

Låt oss hoppas att det inte är snart som SkyTeam ändrar policyn för att matcha Star Alliances policy. Delta hade redan tittat på att det ändrades. Och när Air France-KLM och Delta kommer överens följer SkyTeams policy.

Intressant - så fungerade det inte under star. Star gold och biljett med star-bolag hade inte sas fast track och inte heller CPH Express om inte bolaget explicit hade avtal med cph. Om jag minns rätt var man då tvungen att ha kort-status och biljett från samma bolag

EBG/EBD flying Air India from CPH-DEL in August worked just fine at SAS Fast Track in CPH. Most of my SAS Fast Track use at CPH this year is when I fly SAS’s alliance partner airlines. No change in that regard between summer of 2024 and fall of 2024.

I mitt tyckte en förbättring då jag kan gästa kollegan som åker AMS-CPH medan jag åker AMS-ARN
Samme her med KQ i Nairobi: Jeg rejste Syd-Nord (JNB-ZRH) og min frue rejste Øst-Vest (Dar-Kigali). Vi fik det timet saa vi moedtes i NBO transit og jeg kunne med lethed invitere hende med ind i Pride Lounge via min FB status...

Ja. Skyteam elite og elite plus FFPer skal have Fast-Track adgang. Gaelder for alle Skyteam frequent flyer programmer
Anden query: Hvis man med Skyteam elite status rejser KL/AF fra CPH, har man da ogsaa adgang til SAS loungerne?

“SkyPriority is a series of special airport services offered to SkyTeam First and Business Class customers and SkyTeam Elite Plus members regardless of their class of travel.”

SkyPriority inkluderar snabb säkerhetskontroll på många flygplatser, men SkyTeam Elite inkluderar inte SkyPriority-status som en SkyTeam-policyförmån. Men ett flygbolag kan vara mer generöst än vad SkyTeam kräver, om det vill vara generöst.

• Gilla
Reactions: pep
... SkyTeam Elite inkluderar inte SkyPriority-status som en SkyTeam-policyförmån.
? Dont know if I truly understand what this means? Of course, one cant expect that co-travellers can ripe the benefits of the Status Holder (apart from lounge access if travelling on Skyteam airline)

? Dont know if I truly understand what this means? Of course, one cant expect that co-travellers can ripe the benefits of the Status Holder (apart from lounge access if travelling on Skyteam airline)
1. SkyTeam does not require SkyTeam airlines to give SkyPriority status to SkyTeam Elite customers.

2. SkyTeam requires SkyTeam airlines to give SkyPriority status to ElitePlus customers regardless of booked class of service.

3. SkyPriority includes fast track security, but SkyTeam doesn’t require SkyPriority be given to SkyTeam Elite status members.

4 SkyTeam Elites status does not include SkyPriority status unless an airline decides to be more generous in giving SkyPriority status to its economy class customers with SkyTeam Elite status.

In other words, SkyTeam does not require that SkyTeam airlines give EB Silver or other SkyTeam Elites fast track security even where there is fast track security. But some SkyTeam airlines decide to be more generous to (some or all) SkyTeam Elites than SkyTeam requires.

• Gilla
Reactions: pep
Toppen