Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Men detta betyder att du då har registrerat ett annat lojalitetsprogram på ditt boardingpass. Om du registrerar ditt SAS EB nummer på en flygning med en allianspartner så behöver du inte scanna ditt EB kort också. Det räcker med ditt boardingpass.

Att göra som du gör är egentligen felaktigt eftersom man inte ska kunna nyttja förmånerna på SAS samtidigt som man krediterar flygningen till ett annat program.

The Star Alliance employee manual had long said that the member airlines representatives were to accept the highest status evidence that a member presented when it comes to granting of elite status benefits to the elite status member. There wasn’t just one kind of circumstance where SK*G elite status wouldn’t always register and code as such on a boarding pass. There were other kinds of circumstances too where it wouldn’t always register and code as such on a boarding pass. But now this is water under the bridge since SAS is no longer with Star Alliance.

Ja, och det är vi överens om, och jag förklarade också anledning för dig.

Men om du minns så började du efter det prata om joint ventures och allt vad det var, och att det skulle tvinga SAS att öppna för alla Skyteamkunder oavsett om de hade Eurobonusstatus eller ej, medan jag och några andra sa att det finns ingenting som tyder på det. Inläggen finns kvar, det är bara att gå och titta.

I find it amusing when anyone is trying to tell me what I said and what I meant about my own words. And as my own spokesperson, I am saying the above interpretation of my words on this matter and SAS Fast Track at CPH are unrepresentative of my words about this matter and what would go on with SAS Fast Track at CPH.

SAS is not part of the DL/AF-KL/VS TATL joint venture. There is no certainty if or when SAS will be approved by regulators to become one with such joint venture. But if SAS becomes part of this joint venture, then SAS will have a financial incentive to make SAS Fast Track available to the revenue-sharing joint venture partners too. Whether or not SAS does that is up in the air, but business being business is also why SAS has been contracting out its CPH lounge facility to be used as a contract lounge by various non-European Star Alliance carriers even for travel today and tomorrow and for some time to come. There is of course no certainty that SAS will make the financially-wise decision on each and every matter going forward from it’s bankruptcy-related switch to SkyTeam or even a potential entry into the DL/AF-KL/VS TATL JV, as SAS too is an airline with a history of repeatedly ending up with financial problems and in desperate need for a recapitalization. That means the situation going forward is one of possibilities and probabilities rather than one of certainty.

Do you remember that there was a period of time when LH*G flying SK in economy class were to be given SAS Fast Track access at ARN and at CPH? That access to SAS Fast Track at these airports ended long ago, but it was there for a while. Just goes to show that SAS isn’t always opposed to opening up Fast Track for some preferred partner airline program elites.
 
Last edited:
Men detta betyder att du då har registrerat ett annat lojalitetsprogram på ditt boardingpass. Om du registrerar ditt SAS EB nummer på en flygning med en allianspartner så behöver du inte scanna ditt EB kort också. Det räcker med ditt boardingpass.

Att göra som du gör är egentligen felaktigt eftersom man inte ska kunna nyttja förmånerna på SAS samtidigt som man krediterar flygningen till ett annat program.

Precis, och anledningen till att det inte kontrolleras särskilt hårt i fast track är för att det skulle korka igen kön. Försöker man samma sak i loungen blir det oftast stopp.
 
Skanna ett boardingkort till flyg med Sky Team-bolag (inte SAS) med annat bonusprogram än EuroBonus inlagt?
No. My comment was a reference based on AF-KL and DL “premium” passengers continuing to use CPH Express as of September 1 and having no allowance to use SAS Fast Track at CPH on the basis of being SkyTeam ElitePlus.

Other than SAS, the SkyTeam airlines have continuing contractual access to only CPH Express — not to SAS Fast Track tat CPH.

My comment from September 1 has nothing to do with whether or not SK ElitePlus card scanning works at SAS Fast Track when an SK ElitePlus is flying AF-KL, DL or other such partner SkyTeam airlines. [Haven’t had it tested yet.] SAS’s new digital cards with ElitePlus had some problems scanning properly on September 1st, but those issues weren’t about SAS Fast Track at CPH.
 
Last edited:
Precis, och anledningen till att det inte kontrolleras särskilt hårt i fast track är för att det skulle korka igen kön. Försöker man samma sak i loungen blir det oftast stopp.
Access to SAS Fast Track and to the SAS lounge facility at CPH was allowed upon manual presentation of SK Gold card until at least August 31, 2024. Both worked pretty much the same way for access with at least SAS staff at CPH, when scanning the boarding pass didn’t work at the automated gates.
 
Last edited:
Uj uj uj. Inget bra utbud nu alltså. Under hela september hittar jag 1 enda flygning arn - bkk via Paris med sas + air france. 112k poäng enkel. Med star alliance fanns det ju alltid resor de närmaste dagarna. Sen kunde det vara svårt att hitta längre fram, men lufthansa o thai fanns ju nästan alltid kommande 4-5 dagarna.
Mexico city söker från paris o amsterdam, hittar inte en enda resa under hela sep.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
SAS deliberately had it programmed to work this way at CPH. They also educated the SAS Fast Track attendants at CPH to know the procedure and wanted them to tell customers about the procedure.

Let’s see when/if and how SAS adjusts this language for EBG/EBD replacing Star Alliance with SkyTeam with regard to this benefit:

“As a EuroBonus Diamond- or Gold member you have access to all SAS Fast Tracks when departing.
  • You must always present a proof of EuroBonus Gold / Diamond membership and a same-day boarding pass departing from the local airport.
  • At all Fast Tracks in Scandinavia, you may bring a friend or up to 4 immediate family members (spouse/partner/parents/children) when traveling on the same SAS or Star Alliance flight.

ON DEPARTURE​

  • When traveling on a SAS operated flight, you have access to Fast Tracks in Scandinavia and Europe.
  • When traveling on Star Alliance operated flight, you have access to Fast Tracks in Scandinavia.”


SAS har uppdaterat språket sedan flytten till SkyTeam:

Nu:

“As a EuroBonus Diamond or Gold member, you enjoy access to fast track in Scandinavia and Europe when you travel on SAS.

  • You must always present proof of your EuroBonus Gold or Diamond membership and a same-day boarding pass departing from the local airport.
  • In Scandinavia, you can bring a friend or up to 4 immediate family members (spouse, partner, parent, child) traveling on the same SAS or SkyTeam flight.

AT DEPARTURE​

  • When traveling on an SAS-operated flight, you enjoy access to fast track in Scandinavia and Europe.”
 
Som SAS-kund vore det trevligt om SAS fast track gavs för SAS-medlemmar på Skyteam-avgångar från CPH. I alla fall om man menar allvar med att integrera mycket tajtare med SkyTeam partners, framförallt KLM och AF med matning till/från AMS och CDG. I Köpenhamn är det en riktigt bra fast-track både flödesmässigt och bemanning. (jag har aldrig hamnat i någon avsevärd kö och något stopp i spärren in till fast-track har jag aldrig sett. )


Men för en riktig integrering krävs mer.
I dag var det väl 11 AF/KLM flyg från CPH, alla med avgång från A-pir. Varken fast-track eller loungen ligger bra till om man ska långt ut på A-pir för avgång. Københavns Lufthavne kan kanske flytta AF/KLM till B pir bara de får bra betalt, men är AF/KLM villiga att betala?

Skyteam resenärer hade varit bättre servade av CPH-express och en lounge i närheten av A-pirerna.
Eller så kan AF/KLM lägga ner alla sina CPH-flyg och låta SAS ta den trafiken. Då får man ihop ett bra flöde! ;)
 
Som SAS-kund vore det trevligt om SAS fast track gavs för SAS-medlemmar på Skyteam-avgångar från CPH. I alla fall om man menar allvar med att integrera mycket tajtare med SkyTeam partners, framförallt KLM och AF med matning till/från AMS och CDG. I Köpenhamn är det en riktigt bra fast-track både flödesmässigt och bemanning. (jag har aldrig hamnat i någon avsevärd kö och något stopp i spärren in till fast-track har jag aldrig sett. )


Men för en riktig integrering krävs mer.
I dag var det väl 11 AF/KLM flyg från CPH, alla med avgång från A-pir. Varken fast-track eller loungen ligger bra till om man ska långt ut på A-pir för avgång. Københavns Lufthavne kan kanske flytta AF/KLM till B pir bara de får bra betalt, men är AF/KLM villiga att betala?

Skyteam resenärer hade varit bättre servade av CPH-express och en lounge i närheten av A-pirerna.
Eller så kan AF/KLM lägga ner alla sina CPH-flyg och låta SAS ta den trafiken. Då får man ihop ett bra flöde! ;)
Låter rimligt att AF, KLM och Deltas kunder får använda SAS Fasttrack i framtiden, särskilt om man har ett JV. Som motbud kan SAS få använda Deltas One Lounger
 
Läste denna artikel om loungeaccess.

Noterade att man numera får ta med sig upp till fyra familjemedlemmar till SAS-loungerna med EBG+ även om man flyger med annat Skyteambolag, inte bara med SAS.
Visst var det så "förr i tiden" (dvs förra veckan) att denna förmån inte gällde om man flög med annat Star Alliance-bolag utan bara med SAS? Eller har jag helt inbillat med detta? Vet inte om jag någonsin utnyttjat den förmånen så har inte full koll.
 
Läste denna artikel om loungeaccess.

Noterade att man numera får ta med sig upp till fyra familjemedlemmar till SAS-loungerna med EBG+ även om man flyger med annat Skyteambolag, inte bara med SAS.
Visst var det så "förr i tiden" (dvs förra veckan) att denna förmån inte gällde om man flög med annat Star Alliance-bolag utan bara med SAS? Eller har jag helt inbillat med detta? Vet inte om jag någonsin utnyttjat den förmånen så har inte full koll.
Har för mig att jag tittade på det för drygt ett år sedan och då hittade två olika bud om det från två olika sidor på SAS-hemsidan. Kundtjänst (chatt) bekräftade dock att förmånen gällde även om man flög med valfritt Star Alliance-bolag.
 
Toppen