Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Självklart passar det några, men ärligt hur många har travel pass i Europa på sas? Inte direkt många gissar jag. På ARN-OSL hinner de ju knappt ut med kaffe idag så om de nu kallar det Business längst fram kommer inte ge något direkt (mer än tomt säte).

Av alla de som reser plus idag är det nog försvinnande få som vill betala Business priset. Hur många kommer köpa travelpass om priset går upp med 50-100% för att det nu är Business? Självklart de som reser när någon annan betalar, men vilka andra?
Hur många köper travelpass och betalar själv?
 
Hur många köper travelpass och betalar själv?
"ganska många", vilket är ungefär lika otydligt som frågan. Känner flera egenföretagare som gör det tex - visst är det företaget som betalar men det är deras eget företag så det blir ju samma sak. Även de som pendlar tex Stockholm-Köpenhamn kan ofta räkna hem det på den högre lönen i Köpenhamn (däremot är det nog väldigt svårt för de flesta att göra det i andra riktningen)

Sedan hjälper det nog inte att andra betalar om priset går upp med 50%-då slutar de kanske också.

Travelpass punches Spanien är inte helt ovanligt bland svenskar med boende där. 20 punches är 5 t/r för 2 personer. På fullt flexibla biljetter.
 
"ganska många", vilket är ungefär lika otydligt som frågan. Känner flera egenföretagare som gör det tex - visst är det företaget som betalar men det är deras eget företag så det blir ju samma sak. Även de som pendlar tex Stockholm-Köpenhamn kan ofta räkna hem det på den högre lönen i Köpenhamn (däremot är det nog väldigt svårt för de flesta att göra det i andra riktningen)

Sedan hjälper det nog inte att andra betalar om priset går upp med 50%-då slutar de kanske också.

Travelpass punches Spanien är inte helt ovanligt bland svenskar med boende där. 20 punches är 5 t/r för 2 personer. På fullt flexibla biljetter.
Jag har köpt klippkort i flera år helt privat. Håller med om dina poänger.

I tillägg så innebär bokningen i C att det i princip alltid går att komma med, värdefullt inte minst runt strejker, storhelger och skollov.

Poängintjäningen är ytterligare en del av kalkylen, som ger några resor ”på köpet”. Försämras en del imorgon för EBD vad det gäller status, men förbättras å andra vad det gäller poäng att åka för.
 
SAS Fast Track på CPH idag är inte aktiverat för SkyTeam-partners. SkyTeam-partners fortsätter att använda CPH Express.

Har inte försökt få det att fungera med att skanna SAS Gold-kort först, men jag räknar med att det kommer att fungera igen så småningom.
 
SAS Fast Track på CPH idag är inte aktiverat för SkyTeam-partners. SkyTeam-partners fortsätter att använda CPH Express.

Har inte försökt få det att fungera med att skanna SAS Gold-kort först, men jag räknar med att det kommer att fungera igen så småningom.
Vad har du försökt göra i så fall? Skanna ett boardingkort till flyg med Sky Team-bolag (inte SAS) med annat bonusprogram än EuroBonus inlagt? Det ska väl aldrig fungera (och gjorde det ej med Star Alliance heller). Jag har säkert missförstått dig
 
Vad har du försökt göra i så fall? Skanna ett boardingkort till flyg med Sky Team-bolag (inte SAS) med annat bonusprogram än EuroBonus inlagt? Det ska väl aldrig fungera (och gjorde det ej med Star Alliance heller). Jag har säkert missförstått dig

Nix, det har det aldrig gjort i teorin. Det har dock gått att scanna sitt SAS guld och sen någon random star alliancebiljett med annat bonusprogram inlagt. Vilket inte är tänkt ska gå eftersom man ska ha sitt Eurobonuskort inlagt för att använda förmåner kopplade till det. Men pga begränsningar i IT-infrastrukturen har det varit möjligt att göra så ändå.

Vi har diskuterat detta i en annan tråd och guwonder var övertygad om att detta skulle ändras i samband med Skyteamövergången och SAS fast track plötsligt skulle öppnas upp för alla Skyteammedlemmar av någon underlig anledning.
 
Vi har diskuterat detta i en annan tråd och guwonder var övertygad om att detta skulle ändras i samband med Skyteamövergången och SAS fast track plötsligt skulle öppnas upp för alla Skyteammedlemmar av någon underlig anledning.

That is definitely not what I said. So kindly let me be my own spokesperson, thank you.

I indicated that SAS Fast Track at CPH for SAS *G worked for SAS*G flying on other Star Alliance airlines from CPH, and that this was officially enabled to work and staff told about how SAS*Gs should go about doing it when flying out of CPH on partner Star Alliance carriers. It always worked this year at SAS Fast Track in CPH for SK*G flying Star Alliance out of CPH by doing the exact thing I mentioned: scan SK*G card first and then scan the boarding pass for the partner Star Alliance flight departing CPH.
 
That is definitely not what I said. So kindly let me be my own spokesperson, thank you.

I indicated that SAS Fast Track at CPH for SAS *G worked for SAS*G flying on other Star Alliance airlines from CPH, and that this was officially enabled to work and staff told about how SAS*Gs should go about doing it when flying out of CPH on partner Star Alliance carriers. It always worked this year at SAS Fast Track in CPH for SK*G flying Star Alliance out of CPH by doing the exact thing I mentioned: scan SK*G card first and then scan the boarding pass for the partner Star Alliance flight departing CPH.
Confirmed it has worked like that for me too.
 
That is definitely not what I said. So kindly let me be my own spokesperson, thank you.

I indicated that SAS Fast Track at CPH for SAS *G worked for SAS*G flying on other Star Alliance airlines from CPH, and that this was officially enabled to work and staff told about how SAS*Gs should go about doing it when flying out of CPH on partner Star Alliance carriers. It always worked this year at SAS Fast Track in CPH for SK*G flying Star Alliance out of CPH by doing the exact thing I mentioned: scan SK*G card first and then scan the boarding pass for the partner Star Alliance flight departing CPH.

Ja, och det är vi överens om, och jag förklarade också anledning för dig.

Men om du minns så började du efter det prata om joint ventures och allt vad det var, och att det skulle tvinga SAS att öppna för alla Skyteamkunder oavsett om de hade Eurobonusstatus eller ej, medan jag och några andra sa att det finns ingenting som tyder på det. Inläggen finns kvar, det är bara att gå och titta.
 
That is definitely not what I said. So kindly let me be my own spokesperson, thank you.

I indicated that SAS Fast Track at CPH for SAS *G worked for SAS*G flying on other Star Alliance airlines from CPH, and that this was officially enabled to work and staff told about how SAS*Gs should go about doing it when flying out of CPH on partner Star Alliance carriers. It always worked this year at SAS Fast Track in CPH for SK*G flying Star Alliance out of CPH by doing the exact thing I mentioned: scan SK*G card first and then scan the boarding pass for the partner Star Alliance flight departing CPH.

Men detta betyder att du då har registrerat ett annat lojalitetsprogram på ditt boardingpass. Om du registrerar ditt SAS EB nummer på en flygning med en allianspartner så behöver du inte scanna ditt EB kort också. Det räcker med ditt boardingpass.

Att göra som du gör är egentligen felaktigt eftersom man inte ska kunna nyttja förmånerna på SAS samtidigt som man krediterar flygningen till ett annat program.
 
Toppen