Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Det är ju egentligen bara att tänka såhär. Mixa klasser är inte tillåtet som utgångspunkt. Enda undantaget är om du lägger till anslutningsflyg inom samma poängzon.

Exempel
Bokning CDG-LAX (Business).
Du får lägga till ARN-CDG i eco eftersom poängpriset inte ändras (ARN-LAX kostar samma som CDG-LAX).
Du får inte lägga till LAX-PPT i eco eftersom poängpriset för resan skulle ändras (CDG-PPT kostar inte samma som CDG-LAX).

Är det bara jag, eller är platstillgången på interkontinentala flyg tillbaka till Europa långt mycket sämre än ut ur Europa, om man söker 4 platser?
Edit: Noterar att platstillgången på ex-Europa ändras beroende på vilket datum jag väljer att söka den ickeexisterande returen. Tillgängliga flighter kommer och går, liksom klasserna.

Det är ju egentligen bara att tänka såhär. Mixa klasser är inte tillåtet som utgångspunkt. Enda undantaget är om du lägger till anslutningsflyg inom samma poängzon.

Exempel
Bokning CDG-LAX (Business).
Du får lägga till ARN-CDG i eco eftersom poängpriset inte ändras (ARN-LAX kostar samma som CDG-LAX).
Du får inte lägga till LAX-PPT i eco eftersom poängpriset för resan skulle ändras (CDG-PPT kostar inte samma som CDG-LAX).
Tack, det har nu klickat i hjärnan (tror jag :rolleyes:)

Så om vi utgår ifrån exemplet CDG-LAX-PPT (som just nu finns att boka i ekonomi). Jag kan lägga till ARN-CDG eftersom det är inom samma zon, men bara ekonomi eftersom original-resan är ekonomi. Skulle jag däremot hitta originalet (CDG-LAX-PPT) i business så är det fritt att lägga till ARN-CDG i business.

Min största önskan skulle vara att kunna ändra klass för sträckan CDG-LAX (den längsta sträckan i resan) till business, och resterande kunde vara kvar som ekonomi, och jag betalar poängpriset för högsta zonen (Stillahavsområdet)., Men då förstår jag att det inte går eftersom jag inte kunnat hitta resan genomgående i business även om just den specifika sträckan finns tillgänglig i business om man söker enskilt (man får inte mixa).

Min största önskan skulle vara att kunna ändra klass för sträckan CDG-LAX (den längsta sträckan i resan) till business, och resterande kunde vara kvar som ekonomi, och jag betalar poängpriset för högsta zonen (Stillahavsområdet)., Men då förstår jag att det inte går eftersom jag inte kunnat hitta resan genomgående i business även om just den specifika sträckan finns tillgänglig i business om man söker enskilt (man får inte mixa).
Det där hade jag nog ring SAS och frågat om ifall jag hade haft en sådan bokning. Så länge inte married segments spökar så tror jag att SAS hade kunnat göra en sådan ändring (till skillnad från tillägg av anslutningsflyg) och dragit fler Eurobonuspoäng från ditt konto och debiterat för ändringen (tror det är 15 Euro) samt skillnader i skatter och avgifter (t ex businessclass flyg från London har högre avgifter än ekonomiklassflyg), men jag kan inte svära på det. Annars om du är djärv (det finns ju ingen garanti att bonusplatser kommer tillbaka som bonusplatser om de avbokas) så kan du avboka hela resen (ja, du får inte tillbaka bokningsavgiften på typ 50 Euro) och boka långa resan utan anslutningsflyg i businessclass igen och sedan lägga till anslutningsflyg i ekonomiklass. Skulle något strula så kan du få pengarna och poängen tillbaka inom 24 timmar. Om alla flygen finns tillgängliga som bonusplatser och du har tillräckligt med poäng kanske du kan helgardera genom att göra en ny bokning i parallell, men snacka med SAS och se till att de är med på noterna.

Det där hade jag nog ring SAS och frågat om ifall jag hade haft en sådan bokning. Så länge inte married segments spökar så tror jag att SAS hade kunnat göra en sådan ändring (till skillnad från tillägg av anslutningsflyg) och dragit fler Eurobonuspoäng från ditt konto och debiterat för ändringen (tror det är 15 Euro) samt skillnader i skatter och avgifter (t ex businessclass flyg från London har högre avgifter än ekonomiklassflyg), men jag kan inte svära på det. Annars om du är djärv (det finns ju ingen garanti att bonusplatser kommer tillbaka som bonusplatser om de avbokas) så kan du avboka hela resen (ja, du får inte tillbaka bokningsavgiften på typ 50 Euro) och boka långa resan utan anslutningsflyg i businessclass igen och sedan lägga till anslutningsflyg i ekonomiklass. Skulle något strula så kan du få pengarna och poängen tillbaka inom 24 timmar. Om alla flygen finns tillgängliga som bonusplatser och du har tillräckligt med poäng kanske du kan helgardera genom att göra en ny bokning i parallell, men snacka med SAS och se till att de är med på noterna.
Fast han kan ju fortfarande inte kombinera business CDG-LAX med eco LAX-PPT. Visst kan man ringa och ställa ställa frågan men enligt nu gällande regelverk går det inte.

Fast han kan ju fortfarande inte kombinera business CDG-LAX med eco LAX-PPT. Visst kan man ringa och ställa ställa frågan men enligt nu gällande regelverk går det inte.
Är det inte en gråzon? Kan inte LAX-PPT eventuellt räknas som ett anslutningsflyg vid destinationen? Har ingen lyckats lägga till anslutningsflyg vid destinationen?
Edit: Nu såg jag hur långt iväg PPT ligger, jag trodde det låg i Karibien.

Är det inte en gråzon? Kan inte LAX-PPT eventuellt räknas som ett anslutningsflyg vid destinationen? Har ingen lyckats lägga till anslutningsflyg vid destinationen?
Edit: Nu såg jag hur långt iväg PPT ligger, jag trodde det låg i Karibien.
Problemet är inte att det handlar om anslutningsflyg vid destinationen utan att poängpriset förändras.

Så man får inte lov att göra ändringar som ändrar (höjer) poängpriset? Är det någon teknisk begränsning de har? Jag förstår att man inte får lägga till ett anslutningsflyg till en dyrare zon gratis.
Jag misstänker detta är för att stoppa kreativa tolkningar av ”anslutningsflyg”, typ PPT-LAX.
Tyvärr faller kanske en del rimliga anslutningar på den regeln också.

Försökt och fått till en open-jaw + "anslutningsflyg" en hel del sen förra veckan, och liten summering vad jag lärt mig (sen om det är rätt eller fel är en annan femma).

* Anslutning måste vara inom zon
* Transfer inom tredje zon måste vara max 24h (Uppfattat det som layover + flygtid; alltså ska du kommit till destinationszon inom 24h efter du landat i transfer-zon)
* Tredje zon får inte vara i dyrare zon (Detta verkar systemet ha blockerat nu, så agenten måste verkliga hitta kryphål ifall det ska gå igenom).
* Agenterna verkar kunna lägga till flera anslutningsflyg, varken systemet säger till eller agenten får skäll
* Flera agenter har sagt att dom får böta/utskällning ifall dom råkar boka något som tidigare var ok med *A, men inte längre i SkyTeam. Dock nämnde dom att de knappt får någon info om förändringar som skett i systemet

Toppen