Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Jag hade förmodligen alldeles höga förväntningar inför min segment run, men denna blev en av tråkigaste resa jag länge har gjort.

LH817 GOT-FRA 14/9
En välbesökt Vinga lounge med dystert utbud. 2/2 kaffemaskiner som inte ville ge kaffe.
Ingen recognition som Senator, förmodligen blev en seat block dock på ett annars fullt flyg.

Landade buss gate på A pier, fick knalla bort till B för en återigen fullt EN8754 till LUX.
Jag är inte så frekvent på FRA så vet inte om det var otur men avgång från B13 utan nån lounge. Lång kö till passkontrollen, ingen chans att komma nånstans under dryga 30 min som blev kvar. FRA har inte gjort sig mer attraktivt, inte nu heller.

EN8754 FRA-LUX 14/9
Smockfullt plan, kunde inte ens välja säte trots seq no 14., computer says no, ingen seat map hur än jag försökte. 21F blev det, ska inte spela lott i nära framtiden.

Inga uppgraderingar, extra kaffe eller en ynka ölburk nånstans. Hoppas blir bättre på vägen tillbaka...
Priority boarding, JA, hela vägen in i bussen så andra kan hamna efter, nära dörren :)

Hade en "spännande" erfarenhet med Brussels häromdagen.
Man insåg att det skulle bli försenat när tiden boarding närmade sig och de fortfarande inte påbörjat deplaning. Passagerare kom uppför jetbryggan lite då och då, typ 4-5 i taget. Vet inte om det var någon extra gränskontroll eller bara väldigt ineffektivt.
Hursom gaten skyltade boarding tiden fast den passerat och två agenter stod i disken och låtsades att det regnade.

När det närmade sig avgång började de boarda, fast bara in i ett avspärrat område och inte på planet (verkar som det är standard på BRU)
Medan jag väntade plingade LH appen till att flyget hade avgått på tid. Spännande, kollade andra källor och SN verkade inte ha justerat sin flight plan.

Så fick vi gå ombord. Det var något special livery plan, men tänkte inte mer på det. Kände plötsligt mig lite stressad. Det var någon precis bakom som spelade acid house lite väl högt. Vände mig om och insåg att det var deras boarding musik...

Ravet fortsatte en halvtimme till, eftersom de inte hade någon slot. LH appen fortsatte berätta för mig att jag var i luften och skulle snart landa i tid.

"Flying the people of tomorrow" var slogan och planet var ett festival plan som de nu körde i reguljär trafik. Jag hade hellre sett att de brydde sig lite om dagens resenärer... ;)

Hade en "spännande" erfarenhet med Brussels häromdagen.
Man insåg att det skulle bli försenat när tiden boarding närmade sig och de fortfarande inte påbörjat deplaning. Passagerare kom uppför jetbryggan lite då och då, typ 4-5 i taget. Vet inte om det var någon extra gränskontroll eller bara väldigt ineffektivt.
Hursom gaten skyltade boarding tiden fast den passerat och två agenter stod i disken och låtsades att det regnade.

När det närmade sig avgång började de boarda, fast bara in i ett avspärrat område och inte på planet (verkar som det är standard på BRU)
Medan jag väntade plingade LH appen till att flyget hade avgått på tid. Spännande, kollade andra källor och SN verkade inte ha justerat sin flight plan.

Så fick vi gå ombord. Det var något special livery plan, men tänkte inte mer på det. Kände plötsligt mig lite stressad. Det var någon precis bakom som spelade acid house lite väl högt. Vände mig om och insåg att det var deras boarding musik...

Ravet fortsatte en halvtimme till, eftersom de inte hade någon slot. LH appen fortsatte berätta för mig att jag var i luften och skulle snart landa i tid.

"Flying the people of tomorrow" var slogan och planet var ett festival plan som de nu körde i reguljär trafik. Jag hade hellre sett att de brydde sig lite om dagens resenärer... ;)

Boarding som innebär att få vänta i jetbridgen är ett förbannat otyg, jag skulle skicka in ett klagomål på det.

Stämmer men gaten för dolomiti ligger bredvid passkontrollen så kan vara en notering från honom att kön var lång.
Ja, exakt och om jag tolkade kartan rätt var loungerna på andra sidan kontrollen i B pieren. Så min mening var att det var ingen idé att försöka ta mig dit under korta tiden jag hade.

Plåster på såret att det finns utmärkta bryggerier i Luxemburg :)

Last edited:
Kapitel #2

LUX-FRA LH391 16/9
Det är bara 20-25 minuters flygning men står 50 min enligt tidtabellen. De verkar räkna med förseningarna som verkar drabba denna linjen. Flyget försenad ca 20 min. Händelselös flygning.

Tog tåget tillbaka FRA-LUX, det var magiska vyer men ganska fulla tåg tyvärr.

LUX-MUC LH2317 17/9
Återigen försenad, missade nästan anslutningen för dagens höjdpunkt. Det serverades drickar gratis, undrar om det är LH's återinförelse av servering på denna linjen?
Nästa flyg var också 30 min sent så jag fick njuta Senator Café vid G28, kan varmt rekommendera, mycket lugnt och folkglest mitt på dan.

MUC-FRA LH105 B787-9! 17/9
Blev tilldelad premium eco säte, men kunde välja fritt i hela kabinen. Parkerade långt borta vid C gaterna i Frankfurt så det blev buss ändå :)
Pursern kom fram och hälsade och kollade om jag har anslutningsflyg och ev behöver hjälp med det. Men det var faktiskt lugnt denna gången.

FRA-GOT LH818 17/9
Vatten och chokladbit och en lugnt händelselös flygning.

Allt i allt 0 uppgradering på 6 segment trots 5 nästan fulla flyg, 0 extra choklad och 1 hälsning från pursern. Inte att jag kräver något av det men för statistikens skull.
Det som verkade vara stabilt är seat block, på alla flyg förutom B787 var säten bredvid ledig som sagt på ganska väl belagda kabiner. Det var faktiskt rätt bekvämt.

FRA senator lounge är bra mycket lugnare än Business lounge och MUC Café är fullträff om man vill ha det lugnt.

Nu hoppas jag bara att kommer kunna nyttja statusen ett par ggr fram till 2026

Lounge on arrival som Senator?
Jag hade läst (förvisso på Lufthansas websida) under arrival services att man skulle ha lounge on arrival som Senator, så testade det när jag kom till Bryssel igår, men nekades då det är "departure lounge only".

Har jag helt missförstått detta eller finns det arrival lounge för Senators i Lufthansas lounger men inte nödvändigtvis hos andra i LH Group?

Jag hade läst (förvisso på Lufthansas websida) under arrival services att man skulle ha lounge on arrival som Senator, så testade det när jag kom till Bryssel igår, men nekades då det är "departure lounge only".

Har jag helt missförstått detta eller finns det arrival lounge för Senators i Lufthansas lounger men inte nödvändigtvis hos andra i LH Group?
Är inte detta en specifik förmån i Frankfurt, nu killgissar jag men har tolkat det som att det är en specifik "Welcome lounge" i Frankfurt som har detta för HON, First och Senator, det är inte ett utspritt koncept utan lokalt.

EDIT: https://onemileatatime.com/reviews/lufthansa-welcome-lounge-frankfurt/

När jag flög ARN-FRA med LH i somras var det inga problem att komma in i vanliga Senatorloungen i terminalen vid ankomst. I länken här nedanför står dock specificerat att det bara gäller flighter med LH, OS och LX för Senators. För SN krävs HON.

Toppen