Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Brussels Airlines, economy light
Jag blev auto-seatad på första rad i ekonomikabinen.
Lufthansa appen kunde inte utfärda boardingpass "due to e technical issue". "Try again or send it via email" var uppmaningen. Men appen kan bara försöka igen, inte skicka korten på annat sätt. Och försöka igen var inte lösningen.
www.brusselsairlines.com kunde maila BP som jag sedan kunde lägga till i google wallet. Digitalt BP säger inget om lounge eller prio security. Det printade boardingpasset har dock orden "FAST LANE"

Som nybörjare märker man bristerna i kommunikation och flöden extra tydligt.

Rena lyxen att få sitta så långt fram. Har blivit placerad på rad 19 och 21 på mina light biljetter med Austrian. Gång på ena och fönster på andra

Gött att veta att man inte behöver ge upp allt man vant sig vid med SAS även om man går över till M&M-bolagen!!

Screenshot_2024-09-10-09-04-05-57_b822d8790b0f43543873b0d0626bd0e6.jpg

Så var första rundturen med Lufthansa Group och ett nypräglat Senator-kort avklarad.

ARN-VIE, Economy Classic med Austrian Airlines
Valde 5D vid bokningen (som gjordes i icke inloggat läge). Alla platser gick att välja på utan extra kostnad.
Sittplatsen ändrades till 6D när C-kabinen växste med en rad. Syntes i ExpertFlyer och i samband med att jag flyttades bak en rad blev också mittensätet blockat. Lite irriterande att flygbolagen i LHGroup blockar seatmappen i ExpertFlyer 48h innan avresa.
När C-kabinen senare krympte med en rad flyttades jag inte fram.
Fick mail om en full flight och erbjudande att checka in handbaggage. Flighten var dock långt i från full.
Ingen uppgradering
På Arlanda boardade man Pre+1+2 på samma gång.
Gardinen lite halvhjärtat fördragen och jag såg inte att man motade bort de passagerare som ansåg sig ha rätt att nyttja främra toaletten.
Ingen uppmärksamhet till Senatorer i ekonomiklass.
Inga problem med Fast track på Arlanda T5 eller med access till SAS Gold
Personalen ok men ganska osynlig utom när de bjöd på ett glas vatten. För övrigt tycker jag lite synd om dem som skall springa omkring i de hiskeligt röda uniformerna.

VIE-ARN, Economy Classic med Austrian Airlines
Även här valde jag 5D vid bokningen och även här flyttades jag till 6D när C-kabinen växte (och sedan krympte). Seatblock efterlevdes. Samma mail om ett fullsatt flyg men gott om platser.
Vare sig uppgradering eller något speciellt hanterande av Senatorer.
Boarding på VIE med buss och även här släpptes Pre+1+2 samtidigt.

För övrigt tycker jag VIE pir F vara en ganska rörig terminal som ger ett väldigt packat intryck oavsett om det är många eller få plan. Inte bättre av många förseningar. Mycket dålig information från personalen i samband med förseingarna. SEN-Loungen var dessutom i minsta laget.

Summerat kan jag säga, baserat på denna hitills enda resa, att det inte är Austrian Airlines, Flughafen Wien eller SEN-loungen där som kommer få mig att lägga ut massa pengar på en återkvalificering till SEN nästa år.

Vi får se hur det blir efter nästa resa med LX/LH :)

Hur länge dröjer det för övrigt innan poängen trillar in?

Rena lyxen att få sitta så långt fram. Har blivit placerad på rad 19 och 21 på mina light biljetter med Austrian. Gång på ena och fönster på andra

Kanske något annan faktor spelade in?
Jag har nu fyra leg med econ light och där jag inte valt plats själv och blivit auto seatead på första ekon rad.
Idag fick jag 4F på båda benen.
Första flyget kollade jag seat map direkt efter incheckning som jag gjorde ganska tidigt, då var 4A, 4C och 4F tagna. Flyget blev väldigt fullt och vid boarding complete var 4ABC och DEF tagna. Sen kom purser och välkomnade alla sina SEN. Han hade tre st, nämligen 4A, C och F. Det tycker jag verkar vara ett samband, att SEN hade placerats på rad 4 på något systematiskt sätt.

Jag har iaf gjort mina 6 legs nu så nu slipper jag fundera på det tills efter nyår. Ska se hur det funkar på UA inrikes med light framöver

SN ARN-BRU, jag (och en annan person) blir kallad till gaten.
"Du är uppgraderad till business. Fast det finns ingen mat ombord".

Så jag får flytta från 2F till 1F, slipper sätesgranne. Inte världshistoriens fetaste uppgradering men synd och klaga.

(Att de redan från början planerat 1 rad business och inte lastat någon mat säger väl att trycket på Business var obefintlig denna torsdag)

Måste lägga till lite om min SN "uppgradering"
Business 1 rad, en betald pax, 3 uppgraderade. Betald pax hade mat-service medan vi uppgraderade fick välja snacks och dricka från vagnen. Fair enough.
Men sedan fick vi noll service, tex när 1A fick kaffe kunde de absolut inte bjuda de uppgraderade på det. Öht ingen kommunikation med oss alls, den som servade business hade 1a och inget mer uppdrag.
Lite lustigt hanterat tyckte jag

Dags för en sammanfattning på mina första 4 legs också. Är gräset grönare på den tyska sidan?

Noterar bland annat att jag fick ändrat säte på samtliga 4 ben. Men i samtliga fall fick jag byte från gångsäte till gångsäte. Samtliga flyg i Economy (classic).

Flight: ARN-FRA
Flygplanstyp: A320
Sätesändring: 8C -> 10C
Seatblock: Kanske? Det var 3-4 tomma mittenplatser, och en av dem bredvid mig. Men övriga med tomma säten var definitivt inte SEN allihop, om ens någon.
Gardin till business: Japp (2 rader framför mig)
Recognition från CC: Nej
Servering: Ett halvt plastglas vatten, eftersom man experimenterade med "nya bättre serveringen".
Priority boarding: Japp! Trots Arlanda väl fungerande!
Gumminbjörnar i loungen (SAS Gold): Nix. Det var ju SAS lounge. Men det fanns leverpastej och smörgåsgurka!

Flight: FRA-LHR
Flygplanstyp: A320NEO
Sätesändring: 7C -> 6C
Seatblock: Nej. (Fanns ett par tomma mittensäten i närhten, bland annat var 7B tomt där jag alltså hade sätet bredvid från början, men inte hos mig)
Gardin till business: Japp
Servering: Vattenflaska, snabbt ute i kabinen i god tid före avgång när vi blev stående vid gate och väntade på slot.
Priority boarding: Verkligen inte. Den största boarding-kaos jag varit med på på många år. Boarding utsatt till 1h före avgång - enligt lounge-personalen var det pga "gamla covid regler i systemen som de inte tagit bort". Väl på plats skickades folk runt i cirklar mellan en fristående disk och själva gate-disken för kontroll av visum. Men ingen talade om för alla andra vad köer var för, så folk köade på åtminstone 5-6 olika ställen utan att veta varför. De som blev tillsagda av en i personalen att köa upp i boarding-group 1+2 blev strax därefter bortkörda av den som ville ha visum-kontroll-kön på den platsen. Trots detta var det boarding completed med bara 15 minuters försening (så det tog totalt en timme ändå), och sedan blev det ytterligare 45 min pga slot constraints på Heathrow... Ah, well..
Gummibjörnar i loungen (Senator B): Japp! Men de var definitivt gamla och torra.

Flight: LHR-FRA
Flygplanstyp: A320NEO
Sätseändring: 9C - 10C
Seatblock: Ja. 2 Senator-kunder ombord i economy, och den andra satt på 10A. Alla andra rader jag kunde se hade mittsätesryttare.
Recognition från CC: Japp! Välkomnad ombord och erbjuden servering av valfriga drycker från business.
Gardin till business: Nej (hängde ju där men drogs inte för. Å andra sidan var det 5 tomma rader innan första business-passageraren)
Servering: Vattenflaska, snabbt ute. Därefter fick vi 2 SEN-medlemmar även beställa valfriga drycker från Business. Troligen pga tomt flytplan.
Priority boarding: Ingen aning. När jag kom till boarding exakt 1 minut före utsatt boarding-påbörjan, så var alla andra redan ombord. Sämsta kabinfaktor jag varit med om på länge - max 25% beläggning i flyget. Business var 9 rader, med totalt 4 personer, så vi andra åkte väl bakåt för weight and balance.
Gummibjörnar i loungen (Seantor T2A): Japp! Och bra kvalitet den här gången!

Flight: FRA-ARN
Flygplanstyp: A321NEO
Sätesändring: 12C - 11C
Seatblock: Kanske. Det var lite spridda mittsäten som var tomma, ett var bredvid mig.
Gardin till business: Nej, finns inte på den här flygplanstypen. Bara ett minimalt symboliskt nät över sätena där gränsen går.
Servering: Ett halvt plastglas vatten, eftersom man experimenterade med "nya bättre serveringen".
Priority boarding: Nej (bussgate)
Gummibjörnar i loungen (Senator A50): Nej! Iställer stenhårda torra vingummin. Vad f-n Lufthansa? Det är är ingen senator-upplevelse!

Var det bättre än SAS? Som Diamond på SAS, och därmed fri dryck: nä, det skulle jag inte säga. Utan Diamond så är det ju fördel lufthansa där man kan få en vattenflaska, förutom då på de nya enhanced-linjerna som har den nya serveringen, där man inte får det - där är det mer likvärdigt om man inte är ute efter en mini-enhet alkohol, då vinner lufthansa. Seat-block och priority boarding ungefär lika inkonsekvent som SAS. App och webbsite är definitivt stor fördel SAS.

I economy med andra ord rätt likvärt. Men bra att ha status i två allianser, så länge det håller.

Toppen