Senaste nytt

Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte hur många gånger SAS ska beskriva att de ser CPH som sin huvudsakliga hubb och ARN/OSL som regionala hubbar. Det är en uttalad strategi, inte något som görs för att göra Stockholmare sura.
Självklart gör dom det och det ska ju naturligtvis danska staten se till att dom har. Hade arbetstillfällen och stolthet över den danska investeringen hamnat i Stockholm fanns det naturligtvis ingen anledning för den danska staten att investera när övriga norden kastade in handsken. Så jag är varken förvånad eller sur och ett regnigt Seattle är inget jag gråter över.
Vi svenskar får glädjas åt alla framgångsrika gröna investeringar som vi valt att göra istället för en skitig flygbranch...

Självklart gör dom det och det ska ju naturligtvis danska staten se till att dom har. Hade arbetstillfällen och stolthet över den danska investeringen hamnat i Stockholm fanns det naturligtvis ingen anledning för den danska staten att investera när övriga norden kastade in handsken. Så jag är varken förvånad eller sur och ett regnigt Seattle är inget jag gråter över.
Vi svenskar får glädjas åt alla framgångsrika gröna investeringar som vi valt att göra istället för en skitig flygbranch...
Den stora skillnaden mellan CPH och Arlanda är till sist ändå geografin. Alla transfer pax från länder söder om DK. Skall de inte till Asien så vill de definitivt inte via Sthlm. Resten är detaljer.

Nämn en framgångsrik grön investering som inte är subventionerad eller var du ironisk?

Den stora skillnaden mellan CPH och Arlanda är till sist ändå geografin. Alla transfer pax från länder söder om DK. Skall de inte till Asien så vill de definitivt inte via Sthlm. Resten är detaljer.
Det är ju dock närmre till många destinationer i USA från Stockholm än från Köpenhamn. Om de måste flyga 1,5h till CPH eller 2h till Stockholm lär inte ändra den kalkylen.

Det är ju dock närmre till många destinationer i USA från Stockholm än från Köpenhamn. Om de måste flyga 1,5h till CPH eller 2h till Stockholm lär inte ändra den kalkylen.
Geografisk relevansskillnad för marknaderna för flygpassagerartjänster inkluderar också var fler människor finns och handels- och befolkningsfaktorer. Stockholm ligger i ett geografiskt underläge gentemot Köpenhamn i det avseendet. Stockholm är mer likt Helsingfors genom att vara i den globala periferin än det är som Amsterdam, Paris, Köpenhamn eller Zürich. Varken Köpenhamn eller Stockholm har en chans att bli vad Istanbul, Dubai och Doha är – på grund av geografiska skillnader som inkluderar handel och befolkningssiffror.

Så rykter om en ny linje i sommer, og flightnummeret tilsier langdistanse: /S

20240917_232235.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen