Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

  • Thread starter Thread starter Lynx
  • Start date Start date
Ricci skrev:Hur långt västerut är det kommersiellt möjligt att flyga med en fullt lastad A321LR med pax från CPH.Tänker på vad Anko sagt om att använda just A321LR för att testa nya långlinjer.Klicka för att utvidga...
Philly?

A321LR har 4000 mile range. IAD precis på gränsen. MSP och DTW är för långt. PHL är perfekt.
 
7400 km är väl maximal räckvidd. Köpenhamn till Seattle är 7800 km som exempel så det är uteslutet. Minneapolis är 6850 km.
 
Om man får spekulera lite grann så tror jag att det blir MEX alternativt MSP. Anko sa något mellan raderna på eventet i Köpenhamn hur bra nät Aeromexico hade och hur fantastiskt det kommer bli att kunna nå många spännande ställen i Latin- och Sydamerika.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Philly?A321LR har 4000 mile range. IAD precis på gränsen. MSP och DTW är för långt. PHL är perfekt.Klicka för att utvidga...
PHL. Är det ens möjligt att SAS börjar flyga där de inte kan ha en mängd transferpassagerare? Jag vet inte, undrar bara. Skall bli spännande att se. Hejar på MEX!
 
Johan Hbg skrev:PHL. Är det ens möjligt att SAS börjar flyga där de inte kan ha en mängd transferpassagerare? Jag vet inte, undrar bara. Skall bli spännande att se. Hejar på MEX!Klicka för att utvidga...
Möjligt är det absolut, men då krävs att alla som flyger dit har det som destination. I USA är det främst NY, LA, SF, MIA, FLL som kan bära en linje utan transfer passagerare.
 
palmen skrev:Möjligt är det absolut, men då krävs att alla som flyger dit har det som destination. I USA är det främst NY, LA, SF, MIA, FLL som kan bära en linje utan transfer passagerare.Klicka för att utvidga...
Så klart. Omformulerar: Är PHL realistiskt? Väldigt nära NY.

Men, det märker vi snart (hoppas jag).
 
Johan Hbg skrev:Så klart. Omformulerar: Är PHL realistiskt? Väldigt nära NY.Men, det märker vi snart (hoppas jag).Klicka för att utvidga...


Det är ju så pass nära NY så att det känns som att Thai skulle börja flyga på Skavsta eller Bromma i tillägg till Arlanda.
 
Johan Hbg skrev:Så klart. Omformulerar: Är PHL realistiskt? Väldigt nära NY.Men, det märker vi snart (hoppas jag).Klicka för att utvidga...
American/USAirways har en historia av att kämpa med Scandinavia-PHL service, och PHL har länge varit deras nav. Jag skulle bli förvånad om SAS kan göra PHL till en framgång för det.
 
Jag kastar in DEN som ett alternativ - tex flyger AF dit men inte KLM (vad jag vet i alla fall). Stor stad med en ung befolkning, ca 3 milj invånare i 'stor-Denver', tillräckligt off för att vara beroende av en del flygfrakt vilket borde ge ett bra bidrag till ekonomin för rutten. Gångavstånd till Vail, Breckenridge etc för de som vill åka skidor (för övrigt väldigt bra skidåkning och valuta för pengarna om man kan tänka sig att brassa eget käk)



Lite osäker på avstånd så möjligen för långt för en 321LR
 
Johan F skrev:Jag kastar in DEN som ett alternativ - tex flyger AF dit men inte KLM (vad jag vet i alla fall). Stor stad med en ung befolkning, ca 3 milj invånare i 'stor-Denver', tillräckligt off för att vara beroende av en del flygfrakt vilket borde ge ett bra bidrag till ekonomin för rutten. Gångavstånd till Vail, Breckenridge etc för de som vill åka skidor (för övrigt väldigt bra skidåkning och valuta för pengarna om man kan tänka sig att brassa eget käk)Lite osäker på avstånd så möjligen för långt för en 321LRKlicka för att utvidga...


För långt för A321, den har max 4000 miles, det är 4900 miles.
 
Johan F skrev:Jag kastar in DEN som ett alternativ - tex flyger AF dit men inte KLM (vad jag vet i alla fall). Stor stad med en ung befolkning, ca 3 milj invånare i 'stor-Denver', tillräckligt off för att vara beroende av en del flygfrakt vilket borde ge ett bra bidrag till ekonomin för rutten. Gångavstånd till Vail, Breckenridge etc för de som vill åka skidor (för övrigt väldigt bra skidåkning och valuta för pengarna om man kan tänka sig att brassa eget käk)Lite osäker på avstånd så möjligen för långt för en 321LRKlicka för att utvidga...
DEN är ett dåligt val för flygfrakt, och DEN är ett fästningsnav för UA. Om SK hade extrautrustning för CPH-DEN skulle detta vara ett dåligt val för en rutt. Colorado har mindre än 6 miljoner människor i hela staten, och det är inte en stor grupp människor som skulle välja att köra till DEN för att starta (eller avsluta) en långdistansresa med Skandinavien.



LAS kan till och med vara mer vettigt än DEN, men jag tvivlar på att CPH-LAS fungerar. Personligen skulle jag föredra CPH-MEX.
 
Finns inte en chans att Denver är på tapeten. Möjligtvis att det skulle (kanske tom har) diskuterats om de kvar i Star Alliance men även då är det tveksamt med tanke på United, Lufthansax2 och Turkish.
 
Ny bubblare med A321LR: Deli. Indien är världens mest befolkade land.
 
Jag gissar på: Buenos Aires, Seoul, Minneapolis. Delhi också klar möjlighet. Samt Costa Rica som discukterats innan.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Ny bubblare med A321LR: Deli. Indien är världens mest befolkade land.Klicka för att utvidga...
I became a regular on SK’s CPH-DEL route from 9/11 (because United pulled DEL service). Then some years later SK scrapped CPH-DEL because the fares were too low in the back of the flying bus. And nowaday there is far more TK+Arab airline service to eat into India traffic than back when SAS pulled out of India.



AI serves CPH nowadays, and AI currently has SAS lounge at CPH as one of its three contract lounges at CPH. But this just signals to me that SAS is unlikely to be eager to get back to DEL on its own planes but may do some joint work with AI like it plans to do with SQ. [ BOM and the rest of India historically doesn’t work as well as DEL for non-Asian carriers.]
 
Ricci skrev:Hur långt västerut är det kommersiellt möjligt att flyga med en fullt lastad A321LR med pax från CPH.Tänker på vad Anko sagt om att använda just A321LR för att testa nya långlinjer.Klicka för att utvidga...
Partnerskap med Westjet på Westjet-hubbar? Westjet skulle konkurrera mindre med SAS än vad Air Canada gjorde när SAS var med i Star Alliance.
 
pycko skrev:7400 km är väl maximal räckvidd. Köpenhamn till Seattle är 7800 km som exempel så det är uteslutet. Minneapolis är 6850 km.Klicka för att utvidga...
Säsongsbetonade omläggningar på grund av motvind som det som slog för ofta med 757-tjänsten?
 
Gnopps skrev:Jag gissar på: Buenos Aires, Seoul, Minneapolis. Delhi också klar möjlighet. Samt Costa Rica som discukterats innan.Klicka för att utvidga...
SEL? Verkar som en extra pengaförlorare så länge ryskt luftrum är förbjudet.



Jag skulle älska CPH-EZE, men det är förmodligen för dyrt att köra med tanke på att avståndet kommer att innebära färre varv av utrustningen för en viss summa av intäkter på en rutt några timmar närmare CPH.
 
Nu drömmer vi lite väl mycket här. Varför skulle en Argentina rutt tillkomma före en eventuell Brasilien rutt? Brasilien har 10ggr mer export/import med oss.
 
Back
Top