Incheckat baggage kan ställa till det. I business är de oftast generösa med kabinväskorna, men det kan ju bli olyckligt om ni tvingas checka in någonting.wenne87 skrev:Att hoppa av ett sista leg på betald biljett har ju vart diskuterat. Vi funderar att på vår resa Osaka-München-Wien hoppa sista leget till Wien. Något vi bör tänka på? Utresan sker också från Wien om det spelar inKlicka för att utvidga...
Men de skickar väl inte baggaget om vi inte är på planet…?Maxxan skrev:Incheckat baggage kan ställa till det. I business är de oftast generösa med kabinväskorna, men det kan ju bli olyckligt om ni tvingas checka in någonting.Klicka för att utvidga...
De lastar det tills de märker efter boarding att ni är no-show. Då får de lasta av väskor tills de hittar era och kan plocka av dessa.wenne87 skrev:Men de skickar väl inte baggaget om vi inte är på planet…?Klicka för att utvidga...
Ja det är vår tanke med. Tänker bara ifall incheckningen inte går med på att endast checka in till München…FilipJ skrev:De lastar det tills de märker efter boarding att ni är no-show. Då får de lasta av väskor tills de hittar era och kan plocka av dessa.Inte för att jag rekommenderar någon att göra skip-legging, men för att inte era beslut ska påverka andra passagerare MUC-VIE bör ni checka ev bagage till MUC endast, inte hela vägen. Det hjälper gate-agenter normalt sett med.Klicka för att utvidga...
då lär ni tänka om och resa med enbart carry-on eller strunta i det. Förutom det omoraliska i att drabba övriga resenärer på flighten med en försening finns det en risk att flygbolaget agerar med exvis. avslut av lojalitetsprogram.wenne87 skrev:Ja det är vår tanke med. Tänker bara ifall incheckningen inte går med på att endast checka in till München…Klicka för att utvidga...
Det är en star alliance avgift på 450kr och inte en serviceavgift som tas ut på alla star alliance bonusresor. Man får tillbaka den om man avbokar inom 24 timmar.djmanosv skrev:Hej, fick lite panik, jag har gjord 3 bokningar online, och sen ringde in för att avboka alla 3.Agentent sa till mig att jag kommer förlöra serviceavgften som jag har redan betalt.När man ringer till SAS det står "boka online för att undvika service avgiften"Är det nytt att man betalar serviceavgift 450 när man bokar online ?Klicka för att utvidga...
ah tack okDavvelavve skrev:Det är en star alliance avgift på 450kr och inte en serviceavgift som tas ut på alla star alliance bonusresor. Man får tillbaka den om man avbokar inom 24 timmar.Klicka för att utvidga...
Kalle Flygare skrev:då lär ni tänka om och resa med enbart carry-on eller strunta i det. Förutom det omoraliska i att drabba övriga resenärer på flighten med en försening finns det en risk att flygbolaget agerar med exvis. avslut av lojalitetsprogram.De borde som sagt normalt lösa in-check till Munchen men exvis om tiden till nästa flight är för kort för att det ska vara rimligt att hinna via passkontroll plocka upp bagage och sedan in igenom security igen kan det ju uppstå frågor.Klicka för att utvidga...
wenne87 skrev:Men de skickar väl inte baggaget om vi inte är på planet…?Klicka för att utvidga...
Sheissse. Jag menade inte att bagaget ska checkas in till MUCi gate, jag menade vid check-in....Hachans skrev:Flygbolagen gillar inte skiplagging, Lufthansagruppen i synnerhet är negativt inställda till detta. Att shortchecka till München kommer med stor sannolikhet inte att accepteras.Och medan Lufthansa släppte den stämning mot en passagerare som gjorde så 2019, så har det inte påverkat att de försöker förhindra det.Blir man dessutom gatecheckad går bagaget oftast till slutdestination.Klicka för att utvidga...
FilipJ skrev:Sheissse. Jag menade inte att bagaget ska checkas in till MUCi gate, jag menade vid check-in....Klicka för att utvidga...
Det är inte jag som ska checka - jag ville bara rätta mitt slarviga svar (som också innehöll en avrådan).Hachans skrev:Alltså bagaget kommer inte lämnas ut i MUC. Det kommer skickas till VIE och sen får ni ta det därifrån. Oavsett om ni checkar in i vanliga incheckningen, eller de tycker era handbagage är för stora och måste checkas in.Frågan är alltid fri och du kan ha tur, men du får nog vara inställd på problem.Klicka för att utvidga...
Undra ifall det här är en tillfällig begränsning fram tills bytet till skyteam eller om det alltid kommer behövas minst 4 dagars framförhållning?Emil123 skrev:Någon som bokat med kortare än 3 dagars varsel på sistone? Ringde in nyss för att kolla lite routings och agenten sa att de inte kan boka *A resor mindre än 3 dagar framåt, och att det alltid varit så. Den sista delen vet jag ju att det inte stämmer, så antar det är fel?Klicka för att utvidga...
Låter som en fiffig lösning för att slippa boka first fram till skiftet. Samtidigt undrar man hur många sådana bokningar det handlar om egentligen.Uddevallare skrev:Undra ifall det här är en tillfällig begränsning fram tills bytet till skyteam eller om det alltid kommer behövas minst 4 dagars framförhållning?Klicka för att utvidga...
Ombokade precis till en first på tisdag, var inga problem och agenten kunde biljettera direkt.Emil123 skrev:Någon som bokat med kortare än 3 dagars varsel på sistone? Ringde in nyss för att kolla lite routings och agenten sa att de inte kan boka *A resor mindre än 3 dagar framåt, och att det alltid varit så. Den sista delen vet jag ju att det inte stämmer, så antar det är fel?Klicka för att utvidga...
Om du använder amexvoucher ska du egentligen ringa numret som endast har öppet vardagar. Men är avresan snart kan vissa agenter göra undantag och boka även via vanliga kundtjänst. Utan 2-4-1 ska det funka att boka närsomhelst när kundtjänst har öppet.djmanosv skrev:kan man boka om under helgen en award resa ? eller måste vänta till måndag ?Klicka för att utvidga...