Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jannes skrev:@palmenSå tolkade jag det. Läste först en lite halv-diffus text, men iom att jag via detta forum börja läsa dessa regler som fan läser bibeln så rotade jag vidare.Och allt jag hittade tyder på att det är just så, utresan täcks av förordningen, men inte hemresan. Än.Klicka för att utvidga...
Det finns dock ett intressant undantag här. Huvudregeln är, att om resan påbörjas utanför EU med ett icke-EU-bolag så gäller inte EU-förordningen men i ett rättsfall för några år sedan kom man fram till att om en försening/inställd flygning sker utanför EU med ett icke-EU-bolag så gäller ändå EU-förordning 261/2004 om det var en genomgående biljett bokad på ett codesharenummer tillhörigt ett EU-bolag.
 
SK989 skrev:Det finns dock ett intressant undantag här. Huvudregeln är, att om resan påbörjas utanför EU med ett icke-EU-bolag så gäller inte EU-förordningen men i ett rättsfall för några år sedan kom man fram till att om en försening/inställd flygning sker utanför EU med ett icke-EU-bolag så gäller ändå EU-förordning 261/2004 om det var en genomgående biljett bokad på ett codesharenummer tillhörigt ett EU-bolag.Klicka för att utvidga...
Intressant! Har du någon aning om var man kan läsa om detta rättsfall?
 
SK989 skrev:Det finns dock ett intressant undantag här. Huvudregeln är, att om resan påbörjas utanför EU med ett icke-EU-bolag så gäller inte EU-förordningen men i ett rättsfall för några år sedan kom man fram till att om en försening/inställd flygning sker utanför EU med ett icke-EU-bolag så gäller ändå EU-förordning 261/2004 om det var en genomgående biljett bokad på ett codesharenummer tillhörigt ett EU-bolag.Klicka för att utvidga...
Hmm, det är nog fullt möjligt de hade codeshare på delta flighten. Har du länk till något sådant fall?
 
palmen skrev:Hmm, det är nog fullt möjligt de hade codeshare på delta flighten. Har du länk till något sådant fall?Klicka för att utvidga...
Jag har nu läst rättsfallet igen och det ger inte ett klockrent svar på frågan om förseningen på ett icke-EU-bolag uppstår utanför EU i riktningen till EU då rättsfallet gällde en försening som uppstod utanför EU med ett icke-EU-bolag i riktningen från EU, men principiellt går det att argumentera för att codeshare-rättsfallet är tillämpligt på båda situationerna.







CURIA - Documents




logo.gif


curia.europa.eu
 
SK989 skrev:Jag har nu läst rättsfallet igen och det ger inte ett klockrent svar på frågan om förseningen på ett icke-EU-bolag uppstår utanför EU i riktningen till EU då rättsfallet gällde en försening som uppstod utanför EU med ett icke-EU-bolag i riktningen från EU, men principiellt går det att argumentera för att codeshare-rättsfallet är tillämpligt på båda situationerna.CURIA - Documentscuria.europa.euKlicka för att utvidga...
OK, då är det ju definitivt mer uppförsbacke om man ska behöva dra detta själv vidare.
 
palmen skrev:OK, då är det ju definitivt mer uppförsbacke om man ska behöva dra detta själv vidare.Klicka för att utvidga...
Visst är det lite uppförsbacke. EU-domstolen menar att det flygbolag vars codeshare man bokat på är det bolag som ansvarar enligt 261/2004 för hela flygningen gentemot passageraren, inkl. sträckor utanför EU som utförs av ett icke-EU-bolag. Domstolen säger också att codesharebolaget i sin tur får ställa anspråk på det bolag som faktiskt utfört flygningen.



D.v.s. bokar man t.ex. Lufthansa-codeshare var en inrikessträcka i USA utförs av United och det är United som orsakar förseningen så måste LH ändå ansvara enligt 261/2004 gentemot passageraren. Eftersom, i exemplet, Lufthansa även ska ansvara för codeshare som flygs av United för passagerares rättigheter till kompensation enligt 261/2004 borde det principiellt inte spela någon roll i vilken riktning man flyger eftersom EU-bolag som Lufthansa måste ge kompensation oavsett om det är till eller från EU.
 
SK989 skrev:Visst är det lite uppförsbacke. EU-domstolen menar att det flygbolag vars codeshare man bokat på är det bolag som ansvarar enligt 261/2004 förhela flygningen gentemot passageraren, inkl. sträckor utanför EU som utförs av ett icke-EU-bolag. Domstolen säger också att codesharebolaget i sin tur får ställa anspråk på det bolag som faktiskt utfört flygningen.D.v.s. bokar man t.ex. Lufthansa-codeshare var en inrikessträcka i USA utförs av United och det är United som orsakar förseningen så måste LH ändå ansvara enligt 261/2004 gentemot passageraren. Eftersom, i exemplet, Lufthansa även ska ansvara för codeshare som flygs av United för passagerares rättigheter till kompensation enligt 261/2004 borde det principiellt inte spela någon roll i vilken riktning man flyger eftersom EU-bolag som Lufthansa måste ge kompensation oavsett om det är till eller från EU.Klicka för att utvidga...
Mycket möjligt det kommer tolkas så i domstol. Men inget jag hade orkat driva
 
Har ett gammalt case som nu är hos SÖP:

Hade LH F bokat för tre pers ARN-MUC-BOS t o r en natt för att hälsa på en vän där. När vi är i F loungen på MUC får vi sms 30 min före avgång att MUC-BOS är inställd. Inga alternativ samma dag finns och nu följer några minuter av panik och stressigt beslutsfattande. Eftersom det är sen eftermiddag och svårt att ta sig över Atlanten i F på något sätt så säger personalen att vi kan åka till EWR i Business men att de inte hittar några alternativ vidare till BOS samma kväll och att vi får försöka lösa det själva.

Slutar med att vi nappar på det och springer till gate och kastar oss iväg nedgraderat till C till EWR och får F på hemvägen dagen efter, från EWR. Vi försöker sen på uppmaningen från LH staff ombord hitta flyg vidare till BOS men slutar med att vi blir kvar i NYC och åker hem därifrån dagen efter. Vi kommer alltså aldrig fram till slutdestinationen BOS. Vi har krävt tillbaka hela resan tor i First motsvarande pengar eftersom vi inte kom fram till BOS, endast EWR, logi mat etc i New York och 600 EUR för inställt flyg.



SÖP har nu svarat så här:

Deutsche Lufthansa AG offers to pay EUR 4200.00. It explains: “We recognise the claim for compensation in the amount of EUR 1,800 due to the cancellation of flight LH424/24 November 2023.

[...] Irrespective of the price issue and the amount of any refund claims, we would like to point out that ticket refunds can only be made by the ticket-issuing airline, in this case SAS. Any requests for refunds should therefore be addressed to the complainant's contractual partner, the airline SAS.

-For the downgrading from First Class to Business Class when rebooking on the flight alternative flight LH412/24 November 2023, we offer the complainants compensation in the amount of EUR 800 per person, i.e. a total payment of EUR 2,400. compensation of EUR 800 per person, i.e. a total payment of EUR 2,400.

-The claim for reimbursement of hotel accommodation, meals and transport costs in New York City is unfounded. [...]“ (translation söp)




Although we have not yet assessed the case and possible claims, we would like to give you the opportunity to consider whether this offer would be acceptable for you. Please note that we can neither answer (legal) questions regarding the offered amount nor support you in your decision.

You can choose between the two options:

-Acceptance of the offer: If you accept the company's offer, the case will be settled by mutual consent without the need for a separate conciliation process.

-Rejection of the offer: If you reject the company´s offer, the company is no longer legally bound by it. Instead, we will undertake an independent legal examination which is free of charge for you – however, this will still take some time. We will then inform you of our legal assessment in the form of a conciliation recommendation. The result of the assessment might be higher or lower than the offer. An agreement based on our conciliation recommendation will only be reached if both you and the company accept the final recommendation. If our conciliation recommendation is rejected, the conciliation process would have failed and we would not be able to support you any further.



SÖP har alltså inte bedömt ärendet ännu utan ger oss möjlighet att ta ställning till erbjudandet innan.

Några reflektioner och frågor:


De fortsätter hänvisa till att SAS ska återbetala biljetter– men det är ju LH som är operating carrier?
De ”erkänner” cancelled flight och erbjuder ju 600 EUR men samtidigt hävdar de i annan kommunikation att vi är ”ombokade”. Hur tänker ni kring det när/om jag tar det vidare?
Är det inte lite lite med 800 EUR för nedgradering F > C?
Vi har ju inte accepterat en annan slutdestination (EWR) utan kunde inte komma vidare i tid för att sen dagen efter ta oss tillbaka till EWR för att åka hem igen. Hur kommer det att bedömas tro?
Summa summarun: Vad är mina chanser att låta SÖP bedöma och få ett större belopp?
 
Matore skrev:Har ett gammalt case som nu är hos SÖP:Hade LH F bokat för tre pers ARN-MUC-BOS t o r en natt för att hälsa på en vän där. När vi är i F loungen på MUC får vi sms 30 min före avgång att MUC-BOS är inställd. Inga alternativ samma dag finns och nu följer några minuter av panik och stressigt beslutsfattande. Eftersom det är sen eftermiddag och svårt att ta sig över Atlanten i F på något sätt så säger personalen att vi kan åka till EWR i Business men att de inte hittar några alternativ vidare till BOS samma kväll och att vi får försöka lösa det själva.Slutar med att vi nappar på det och springer till gate och kastar oss iväg nedgraderat till C till EWR och får F på hemvägen dagen efter, från EWR. Vi försöker sen på uppmaningen från LH staff ombord hitta flyg vidare till BOS men slutar med att vi blir kvar i NYC och åker hem därifrån dagen efter. Vi kommer alltså aldrig fram till slutdestinationen BOS. Vi har krävt tillbaka hela resan tor i First motsvarande pengar eftersom vi inte kom fram till BOS, endast EWR, logi mat etc i New York och 600 EUR för inställt flyg.SÖP har nu svarat så här:Deutsche Lufthansa AG offers to pay EUR 4200.00. It explains:“We recognise the claim for compensation in the amount of EUR 1,800 due to the cancellation of flight LH424/24 November 2023.

[...] Irrespective of the price issue and the amount of any refund claims, we would like to point out that ticket refunds can only be made by the ticket-issuing airline, in this case SAS. Any requests for refunds should therefore be addressed to the complainant's contractual partner, the airline SAS.

-For the downgrading from First Class to Business Class when rebooking on the flight alternative flight LH412/24 November 2023, we offer the complainants compensation in the amount of EUR 800 per person, i.e. a total payment of EUR 2,400. compensation of EUR 800 per person, i.e. a total payment of EUR 2,400.

-The claim for reimbursement of hotel accommodation, meals and transport costs in New York City is unfounded. [...]“ (translation söp)
Although we have not yet assessed the case and possible claims, we would like to give you the opportunity to consider whether this offer would be acceptable for you. Please note that we can neither answer (legal) questions regarding the offered amount nor support you in your decision.You can choose between the two options:-Acceptance of the offer: If you accept the company's offer, the case will be settled by mutual consent without the need for a separate conciliation process.-Rejection of the offer: If you reject the company´s offer, the company is no longer legally bound by it. Instead, we will undertake an independent legal examination which is free of charge for you – however, this will still take some time. We will then inform you of our legal assessment in the form of a conciliation recommendation. The result of the assessment might be higher or lower than the offer. An agreement based on our conciliation recommendation will only be reached if both you and the company accept the final recommendation. If our conciliation recommendation is rejected, the conciliation process would have failed and we would not be able to support you any further.SÖP har alltså inte bedömt ärendet ännu utan ger oss möjlighet att ta ställning till erbjudandet innan.Några reflektioner och frågor:De fortsätter hänvisa till att SAS ska återbetala biljetter– men det är ju LH som är operating carrier?De ”erkänner” cancelled flight och erbjuder ju 600 EUR men samtidigt hävdar de i annan kommunikation att vi är ”ombokade”. Hur tänker ni kring det när/om jag tar det vidare?Är det inte lite lite med 800 EUR för nedgradering F > C?Vi har ju inte accepterat en annan slutdestination (EWR) utan kunde inte komma vidare i tid för att sen dagen efter ta oss tillbaka till EWR för att åka hem igen. Hur kommer det att bedömas tro?Summa summarun: Vad är mina chanser att låta SÖP bedöma och få ett större belopp?Klicka för att utvidga...


Standardnedgraderingsersättningen på poängbiljetter har varit 1000 euro tidigare. Vet inte om det är några komplicerade faktorer där iom att ni blev försenade också. Men ni får avgöra om ni tycker det är värt att slåss för 200 euro per person där.



Det är SAS som ska betala tillbaka biljetterna. På samma sätt som om det varit en resebyrå eller så som bokat åt er.



Ni kommer aldrig få motsvarande pengar för flygningen, på sin höjd kommer det handla om poängen tillbaka och kompensationen.



Om du vill låta SÖP prova det så gör det. Men 4200 euro i plånboken är ju nice det med.
 
Hachans skrev:Det är SAS som ska betala tillbaka biljetterna. På samma sätt som om det varit en resebyrå eller så som bokat åt er.Klicka för att utvidga...
Det stämmer inte. Skyldigheten vad gäller återbetalning till passageraren vid inställt flyg åligger enligt 261/2004 "det lufttrafikföretag som utför eller avser att utföra flygningen, antingen med eget flygplan eller med flygplan som det leasar med eller utan besättning eller också på annan basis."



Konsumentverket anger också detta, dock utan att citera förordningen, på sin hemsida: https://www.hallakonsument.se/frago...gbolaget-for-aterbetalning-vid-installt-flyg/



Sen kan en resebyrå eller ett annat flygbolag som ställt ut biljetterna å det ansvariga lufttrafikföretagets vägnar göra en återbetalning, men en passagerare kan alltid vända sig till flygbolaget som utfört eller skulle utfört flygningen och kräva återbetalning. Det finns flera rättsliga avgöranden på denna fråga. Jag kan citera ett av alla dessa som ett exempel:



"Enligt artikel 5.1.a i [förordningen] ska vid inställd flygning de berörda passagerarna erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen. Enligt artikel 8.1.a i förordningen har passagerare vid inställd flygning rätt att inom sju dagar få återbetalning av hela inköpspriset för biljetten. - - -



Att flygbolaget möjligen har betalat det angivna beloppet till resebyrån, påverkar inte flygbolagets skyldighet att betala beloppet till [passageraren]. Om flygbolaget har anlitat resebyrån för återbetalningen av priset för biljetten till [passageraren] är det ändå flygbolaget som i förhållande till [passageraren] ansvarar för att hela beloppet verkligen kommer henne till handa" (
ARN 2020-16283)



Att Lufthansa hänvisar till SAS är inget som man som passagerare behöver finna sig i. Visst kan man prova att vända sig till SAS i ett sånt här fall och påtala att Lufthansa ställde in flyget till BOS och att ingen ombokning till slutdestinationen (BOS) gjordes och kräva att betalningen, d.v.s. eurobonuspoängen plus skatter och avgifter, återbetalas. Min gissning är att SAS bara kommer att hänvisa vidare till Lufthansa, vilket SAS är i sin fulla rätt att göra eftersom det inte är SAS som är ansvariga för återbetalningen.
 
Matore skrev:Summa summarun: Vad är mina chanser att låta SÖP bedöma och få ett större belopp?Klicka för att utvidga...
Det är alltid svårt att bedöma chanser men lite vägledning kan man ju få från vad Lufthansa själva medger. D.v.s. ersättning för inställd flygning är självklar liksom ersättning för nedgradering, men när det gäller hur ersättningen för nedgradering ska beräknas vid biljetter betalda med poäng blir det krångligt eftersom EU-förordningen anger vissa procentsatser av erlagt pris. Ska man få en viss procent av de erlagda poängen tillbaka? Oklart.



När det gäller ersättning i form av återbetalning hamnar vi igen i frågan om poäng. Återbetalning av erlagda skatter och avgifter är enkel men återbetalning av poäng? Kan Lufthansa åläggas att betala tillbaka poäng i Eurobonus? Också oklart.



Å andra sidan så tänker inte Lufthansa ersätta er för utlägg vad gäller kost och logi i New York, vilket jag inte förstår hur de ska kunna krångla sig ur - de ska stå för detta enligt förordningen när ni drabbas av merkostnader vid inställda flyg.



1400 euro per person låter ärligt talat lite snålt - 600 euro per person är klockrena då det är schablonersättningen för inställt flyg. Därutöver är det klockrent att ni ska få ersättning för kost och logi i New York. Kvar får ni några hundra euro per person som ska utgöra ersättning för såväl nedgraderingen som de förbrukade poängen. Nä... jag skulle nog luta åt att låta SÖP avgöra frågan.
 
Du har ju tagit upp detta en gång innan.

Finns ett uttryck som är "den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket"...



Hur ska någon här på forumet kunna mer än SÖP och någon legal avdelning på Lufthansa som definitivt verkar inblandad.

Om man gissar så vill de göra upp i godo utan dra det vidare. Drar ni det vidare kommer det möjligtvis bli ett prejudikat som kan vara till fördel eller nackdel.



Du nämnde ju tidigare att ni haft det trevligt i First loungen och allt var lite suddigt och stressigt när ni tog beslutet. Ni valde ändå att åka med vetskap att ni inte hade biljetter hela vägen. Där och då accepterar ni ju omständigheterna. Min gissning om att ni ska få tillbaka "allt" och ersättning för försening mm när ni själva gått med på ombokning finns det stor risk att ni förlorar.



Ni gör vad ni vill, men erbjudandet låter enligt mig väldigt generöst. Ni kan självklart bedöma det som snålt och försöka få mer om ni vill, det är upp till er vad ni väljer att göra. Ingen här kommer kunna ge er legala råd i frågan.
 
SK989 skrev:Det stämmer inte. Skyldigheten vad gäller återbetalning till passageraren vid inställt flyg åligger enligt 261/2004"det lufttrafikföretag som utför eller avser att utföra flygningen, antingen med eget flygplan eller med flygplan som det leasar med eller utan besättning eller också på annan basis." Konsumentverket anger också detta, dock utan att citera förordningen, på sin hemsida:https://www.hallakonsument.se/frago...gbolaget-for-aterbetalning-vid-installt-flyg/Sen kan en resebyrå eller ett annat flygbolag som ställt ut biljetterna å det ansvariga lufttrafikföretagets vägnar göra en återbetalning, men en passagerare kan alltid vända sig till flygbolaget som utfört eller skulle utfört flygningen och kräva återbetalning. Det finns flera rättsliga avgöranden på denna fråga. Jag kan citera ett av alla dessa som ett exempel:"Enligt artikel 5.1.a i [förordningen] ska vid inställd flygning de berörda passagerarna erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen. Enligt artikel 8.1.a i förordningen har passagerare vid inställd flygning rätt att inom sju dagar få återbetalning av hela inköpspriset för biljetten. - - -



Att flygbolaget möjligen har betalat det angivna beloppet till resebyrån, påverkar inte flygbolagets skyldighet att betala beloppet till [passageraren]. Om flygbolaget har anlitat resebyrån för återbetalningen av priset för biljetten till [passageraren] är det ändå flygbolaget som i förhållande till [passageraren] ansvarar för att hela beloppet verkligen kommer henne till handa" (
ARN 2020-16283)Att Lufthansa hänvisar till SAS är inget som man som passagerare behöver finna sig i. Visst kan man prova att vända sig till SAS i ett sånt här fall och påtala att Lufthansa ställde in flyget till BOS och att ingen ombokning till slutdestinationen (BOS) gjordes och kräva att betalningen, d.v.s. eurobonuspoängen plus skatter och avgifter, återbetalas. Min gissning är att SAS bara kommer att hänvisa vidare till Lufthansa, vilket SAS är i sin fulla rätt att göra eftersom det inte är SAS som är ansvariga för återbetalningen.Klicka för att utvidga...



SK989 skrev:Det är alltid svårt att bedöma chanser men lite vägledning kan man ju få från vad Lufthansa själva medger. D.v.s. ersättning för inställd flygning är självklar liksom ersättning för nedgradering, men när det gäller hur ersättningen för nedgradering ska beräknas vid biljetter betalda med poäng blir det krångligt eftersom EU-förordningen anger vissa procentsatser av erlagt pris. Ska man få en viss procent av de erlagda poängen tillbaka? Oklart.När det gäller ersättning i form av återbetalning hamnar vi igen i frågan om poäng. Återbetalning av erlagda skatter och avgifter är enkel men återbetalning av poäng? Kan Lufthansa åläggas att betala tillbaka poäng i Eurobonus? Också oklart.Å andra sidan så tänker inte Lufthansa ersätta er för utlägg vad gäller kost och logi i New York, vilket jag inte förstår hur de ska kunna krångla sig ur - de ska stå för detta enligt förordningen när ni drabbas av merkostnader vid inställda flyg.1400 euro per person låter ärligt talat lite snålt - 600 euro per person är klockrena då det är schablonersättningen för inställt flyg. Därutöver är det klockrent att ni ska få ersättning för kost och logi i New York. Kvar får ni några hundra euro per person som ska utgöra ersättning för såväl nedgraderingen som de förbrukade poängen. Nä... jag skulle nog luta åt att låta SÖP avgöra frågan.Klicka för att utvidga...
Tack för bra info. Frågan är hur situationen räknas; är det inställt eller försenat flyg, eller kan det vara både enligt förordningen? Som det ju i praktiken blev för oss: Ordinarie flyget ställdes in men vi accepterade ombokningen till EWR (med några minuters beslutsmöjlighet) men kom inte hela vägen fram till BOS (och räknas att inte komma fram också som inställt flyg då alltså?)

Det ligger ju helt till grund för vägen framåt både kring bedömning av rätt till merkostnader och återbetalning av biljett. Får lite olika besked här men flera av er verka mena att det är LH som operating carrier vad gäller återbetalning av originalbiljetten? (SAS har jag redan fått avslag från, de hänvisar till LH) Sen är det en annan sak i vilken form återbetalning kan ske.

Förresten brukar LH följa SÖPs beslut?
 
Matore skrev:Tack för bra info. Frågan är hur situationen räknas; är det inställt eller försenat flyg, eller kan det vara både enligt förordningen? Som det ju i praktiken blev för oss: Ordinarie flyget ställdes in men vi accepterade ombokningen till EWR (med några minuters beslutsmöjlighet) men kom inte hela vägen fram till BOS (och räknas att inte komma fram också som inställt flyg då alltså?)Det ligger ju helt till grund för vägen framåt både kring bedömning av rätt till merkostnader och återbetalning av biljett. Får lite olika besked här men flera av er verka mena att det är LH som operating carrier vad gäller återbetalning av originalbiljetten? (SAS har jag redan fått avslag från, de hänvisar till LH) Sen är det en annan sak i vilken form återbetalning kan ske.Förresten brukar LH följa SÖPs beslut?Klicka för att utvidga...
Flyget till Boston ställdes in, alltså gäller reglerna om inställt flyg. Vid inställt flyg kan man enligt EU-förordningen välja mellan att antingen bli ombokad eller få återbetalning av biljetten inkl. att få återvända hem till ursprungsorten om flygningen inte längre har något syfte. Väljer man ombokning finns därmed ingen rätt till återbetalning. Och här blir det intressant. Ni valde ombokning (via New York) men Lufthansa lyckades inte boka om er hela vägen utan ni kom inte längre än till New York, vilket inte var er slutdestination. Då har man rimligen istället rätt till återbetalning inkl. att få återvända hem till ursprungsorten eftersom flygningen inte längre har något syfte. Det är den linje jag skulle välja i en tvist.



SÖP:s beslut är bindande, till skillnad från svenska ARN.
 
Mitt morgonflyg med Swiss från Göteborg till Zürich i januari blev precis inställt, och jag blev ombokad till kvällsflyget dagen innan (awardbokning, slutdestination Narita). Som jag förstår det ska flygbolaget, dvs Swiss, som orsakat detta stå för ev övernattning. Kan jag boka ett hotell, claima kostnaden efteråt, och förvänta mig återbetalning tros?
 
J-R skrev:Mitt morgonflyg med Swiss från Göteborg till Zürich i januari blev precis inställt, och jag blev ombokad till kvällsflyget dagen innan (awardbokning, slutdestination Narita). Som jag förstår det ska flygbolaget, dvs Swiss, som orsakat detta stå för ev övernattning. Kan jag boka ett hotell, claima kostnaden efteråt, och förvänta mig återbetalning tros?Klicka för att utvidga...
I teorin ja, i praktiken kan det säkert bli "problem". Vet att SAS betalat detta för mig när det inträffat på SAS flyg, men Swiss är ju inte kända för att följa EU261/2004, så om de står för detta utan problem låter jag vara osagt.
 
palmen skrev:I teorin ja, i praktiken kan det säkert bli "problem". Vet att SAS betalat detta för mig när det inträffat på SAS flyg, men Swiss är ju inte kända för att följa EU261/2004, så om de står för detta utan problem låter jag vara osagt.Klicka för att utvidga...
Nu kikade jag vad EU-reglerna faktiskt säger, och det verkar ju inte möjligt om flighten är mer än 2 veckor fram:



(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:



(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure…
 
Vad är reglerna om ens flyg blir inställt dagen innan men man godkänner ändringen? Utgår 600 EUR för långdistans eller räknas det som en vanlig ombokning som sedan kommer fram enligt tidplan?
 
Maxxan skrev:Vad är reglerna om ens flyg blir inställt dagen innan men man godkänner ändringen? Utgår 600 EUR för långdistans eller räknas det som en vanlig ombokning som sedan kommer fram enligt tidplan?Klicka för att utvidga...
Om ändringen avgår högst 1 timme innan, och anländer högst 2 timmar efter ursprungstidtabell = Ingen kompensation.

Om ändringen kräver mer än 1 timme tidigare avgång ELLER anländer mer än 2 timmar efter ursprungstidtabell = 600€



Detta då för resor över 3500km och utanför EU.



Detta verktyg är bra för de vanligaste exemplen: https://flygkalkylatorn.hallakonsument.se/
 
J-R skrev:Nu kikade jag vad EU-reglerna faktiskt säger, och det verkar ju inte möjligt om flighten är mer än 2 veckor fram:(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure…Klicka för att utvidga...


Man måste skilja på compensation och reimbursement (duty of care). Övernattning är en duty of care-grej och det görs inga undantag för det vid tidiga ombokningar. Det ska bolaget stå för.
 
Back
Top