Ricci
Medlem
Finns det en tidsplan när dessa olevererade A350 kommer till SAS?Och det är ju fortfarande två olevererade A350 på G från Airbus.
Finns det en tidsplan när dessa olevererade A350 kommer till SAS?Och det är ju fortfarande två olevererade A350 på G från Airbus.
2021 sköts dom fram till 2024 men hittar inget mer än så.Finns det en tidsplan när dessa olevererade A350 kommer till SAS?
I bokslutskommunikén för 2022/23, sid. 25, under rubriken "Flygplan på fast order FY24-FY25 per 31 oktober 2023" står 2 A350 som "FY25". (FY = fiscal year = räkenskapsår.) Det är alltså räkenskapsåret som för SAS del sträcker sig från 1 nov 2024 till 31 okt 2025.Finns det en tidsplan när dessa olevererade A350 kommer till SAS?
Jag har räknat lite.......Jag hittade 5 destinationer i november 2024 som A350 skall flyga på.
(PVG,ATL,BKK,HND och MIA)
Om man bara har 4st A350 ser jag det svårt att gå ihop och något kommer att ändras t ex MIA flygs med A330 istället.
Teoretiskt är det möjligt.Jag har räknat lite.......
Om man tar den publicerade flygtiden för tur och retur och lägger på 2 timmar för att vända på outstation och 3 timmar för att vända på CPH så får man ut att man behöver följande antal "maskintimmar" per vecka för att producera respektive destination
PVG (3x per vecka): 93h
ATL (7x per vecka): 168h
BKK (3x per vecka): 88,5h
MIA (5x per vecka): 112,5h
HND (3x per vecka): 93h
Totalt 555 h/vecka
En vecka har 168 timmar, så vid maximalt teoretiskt utnyttjande behövs det 555/168=3,3 maskiner för att hantera detta trafikprogram.
Sen får man lägga på lite mer för utökat underhåll och för maskiner som eventuellt står längre på marken och för "mismatch" i tidtabellen, men det ser ut att vara teoretiskt möjligt att få ihop detta på 4 maskiner.
Håller helt med, ska man försöka pressa detta schema på 4 maskiner så kommer det bli några inhopp med A330 av och till, med potentiella överbokningar som följd.Teoretiskt är det möjligt.
Men det kräver absolut 4 maskiner - och än så länge vet vi inte säkert om den fjärde maskinen kommer att dyka upp ens till sommaren.
Ett par kommentarer till din sammanställning ovan: Atlanta trafikeras bara 5 gånger per vecka (ej tisdag och torsdag) men i gengäld går Miami dagligen (torsdag och söndag från Stockholm, också med 350).
De asiatiska destinationerna sammantaget trafikeras 9 gånger per vecka, som du anger ovan, medan sommarens tidtabell mot Asien bara flyger 8 gånger per vecka (4 gånger vardera till Tokyo och Shanghai). Så där "tjänar" man några timmar till.
Kan nog behövas för att få till en vettig reservkapacitet.