Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Tomas E

Medlem
Finns det en tidsplan när dessa olevererade A350 kommer till SAS?
I bokslutskommunikén för 2022/23, sid. 25, under rubriken "Flygplan på fast order FY24-FY25 per 31 oktober 2023" står 2 A350 som "FY25". (FY = fiscal year = räkenskapsår.) Det är alltså räkenskapsåret som för SAS del sträcker sig från 1 nov 2024 till 31 okt 2025.

På onsdag kommer den fylligare årsredovisningen för 2022/23.
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Jag hittade 5 destinationer i november 2024 som A350 skall flyga på.
(PVG,ATL,BKK,HND och MIA)
Om man bara har 4st A350 ser jag det svårt att gå ihop och något kommer att ändras t ex MIA flygs med A330 istället.
 
Enligt den slutgiltiga chapter 11 planen som SAS lämnade till domstolen i USA den 2 februari ska flottan bestå av drygt 130 flyg efter rekonstruktionen och innehålla 4 A350. Kanske kommer SE-RSC tillbaka, annars är det svårt att se hur de ska få till det trafikprogram som nu ligger för sommaren, utan wetlease.
 

fcx

Medlem
Jag hittade 5 destinationer i november 2024 som A350 skall flyga på.
(PVG,ATL,BKK,HND och MIA)
Om man bara har 4st A350 ser jag det svårt att gå ihop och något kommer att ändras t ex MIA flygs med A330 istället.
Jag har räknat lite.......

Om man tar den publicerade flygtiden för tur och retur och lägger på 2 timmar för att vända på outstation och 3 timmar för att vända på CPH så får man ut att man behöver följande antal "maskintimmar" per vecka för att producera respektive destination

PVG (3x per vecka): 93h
ATL (7x per vecka): 168h
BKK (3x per vecka): 88,5h
MIA (5x per vecka): 112,5h
HND (3x per vecka): 93h
Totalt 555 h/vecka

En vecka har 168 timmar, så vid maximalt teoretiskt utnyttjande behövs det 555/168=3,3 maskiner för att hantera detta trafikprogram.

Sen får man lägga på lite mer för utökat underhåll och för maskiner som eventuellt står längre på marken och för "mismatch" i tidtabellen, men det ser ut att vara teoretiskt möjligt att få ihop detta på 4 maskiner.
 

KalleSus

Medlem
Jag har räknat lite.......

Om man tar den publicerade flygtiden för tur och retur och lägger på 2 timmar för att vända på outstation och 3 timmar för att vända på CPH så får man ut att man behöver följande antal "maskintimmar" per vecka för att producera respektive destination

PVG (3x per vecka): 93h
ATL (7x per vecka): 168h
BKK (3x per vecka): 88,5h
MIA (5x per vecka): 112,5h
HND (3x per vecka): 93h
Totalt 555 h/vecka

En vecka har 168 timmar, så vid maximalt teoretiskt utnyttjande behövs det 555/168=3,3 maskiner för att hantera detta trafikprogram.

Sen får man lägga på lite mer för utökat underhåll och för maskiner som eventuellt står längre på marken och för "mismatch" i tidtabellen, men det ser ut att vara teoretiskt möjligt att få ihop detta på 4 maskiner.
Teoretiskt är det möjligt.
Men det kräver absolut 4 maskiner - och än så länge vet vi inte säkert om den fjärde maskinen kommer att dyka upp ens till sommaren.

Ett par kommentarer till din sammanställning ovan: Atlanta trafikeras bara 5 gånger per vecka (ej tisdag och torsdag) men i gengäld går Miami dagligen (torsdag och söndag från Stockholm, också med 350).

De asiatiska destinationerna sammantaget trafikeras 9 gånger per vecka, som du anger ovan, medan sommarens tidtabell mot Asien bara flyger 8 gånger per vecka (4 gånger vardera till Tokyo och Shanghai). Så där "tjänar" man några timmar till.
Kan nog behövas för att få till en vettig reservkapacitet.
 

fcx

Medlem
Teoretiskt är det möjligt.
Men det kräver absolut 4 maskiner - och än så länge vet vi inte säkert om den fjärde maskinen kommer att dyka upp ens till sommaren.

Ett par kommentarer till din sammanställning ovan: Atlanta trafikeras bara 5 gånger per vecka (ej tisdag och torsdag) men i gengäld går Miami dagligen (torsdag och söndag från Stockholm, också med 350).

De asiatiska destinationerna sammantaget trafikeras 9 gånger per vecka, som du anger ovan, medan sommarens tidtabell mot Asien bara flyger 8 gånger per vecka (4 gånger vardera till Tokyo och Shanghai). Så där "tjänar" man några timmar till.
Kan nog behövas för att få till en vettig reservkapacitet.
Håller helt med, ska man försöka pressa detta schema på 4 maskiner så kommer det bli några inhopp med A330 av och till, med potentiella överbokningar som följd.

Också lite pinsamt att jag tog fel på frekvensen till Atlanta. Tyckte det kändes konstigt när jag skrev det, men skyller på att jag använde en dålig källa.
 

Davvelavve

Medlem
Jag såg en A350 i Taipei under mellandagarna, vilken kan det vara?

PXL_20231231_070413631.jpg
 
Toppen